2017-03-04, 12:49
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nej, de citerade även SIPRI fritt, bara det att det står på varje sida där Ukraina nämns att ingen krigsmateriel sålts till Ryssland efter 2014 när Ryssland attackerade Ukraina. Påstår du att rysk media har svårt läsa en enkel text? Har du svårt läsa?

Selecting Ukraine and Russia on the Stockholm International Peace Institute’s trade registry for the 2015-2016 period yields a table where almost every transaction contains the notation “engines all delivered to Russian producer of aircraft before Ukraine stopped exports to Russia in 2014 and more frigates ordered but cancelled due Ukrainian export ban” or “status of production uncertain after Ukrainian 2014 ban on military exports to Russia.”

http://www.stopfake.org/en/fake-russ...krainian-arms/
Hallå!
Ukrainska medier, inte ryska. Eller äger Ryssland dessa medier ↓↓↓

I artikeln nämns det 10 ukrainska medier och inga ryska. Och även en UKRAINSK tv-kanal gjorde reportage om det.
Citat:
Ukraine’s Channel 24 television station reported that “the lion’s share of Ukrainian military exports to Russia were 218 engines for the Yakovlev Yak-130 jet trainer fighter plane.
Vilka stora ryska medier rapporterade om detta?

Din kritik är absolut befogad, men felinriktad
2017-03-04, 14:52
Medlem
Xeliouss avatar
Det är ryska medier också fåne, äger Ukraina Kreml-media som:

Russia’s Life.ru, Ukrainia.ru, Russkaya vesna and others also disseminated this fake story.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Hallå!
Ukrainska medier, inte ryska. Eller äger Ryssland dessa medier ↓↓↓

I artikeln nämns det 10 ukrainska medier och inga ryska. Och även en UKRAINSK tv-kanal gjorde reportage om det.
Vilka stora ryska medier rapporterade om detta?

Din kritik är absolut befogad, men felinriktad
Senast redigerad av Xelious 2017-03-04 kl. 14:54.
2017-03-04, 17:09
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Det är ryska medier också fåne, äger Ukraina Kreml-media som:

Russia’s Life.ru, Ukrainia.ru, Russkaya vesna and others also disseminated this fake story.
Ja, och de citerar ukrainska medier. Precis som jag skrev.

Jag sammanfattar det så det blir lite lättare för dig:

1) Många ukrainska medier skriver om det (inkluderat två förhållandevis stora tv-kanal).
2) Några få ryska medier citerar sina ukrainska kollegor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Television_i_Ukraina

Tidning:
Unian, ägs av en av Ukrainas största mediegrupp 1+1 Media ( tillhör oligarken Ihor Kolomojskyj)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrain...rmation_Agency
https://sv.wikipedia.org/wiki/1%2B1_Media

Tv-kanaler:
24 - 1,03 %
112 - 0,79 %

Jämförelse: 5 Kanal (ägs av Petro Porosjenko) 2,45 %

Jag håller med dig att man inte ska tro på ukrainska medier
2017-03-04, 17:37
Medlem
Xeliouss avatar
Nej, det står inte att ryska medier citerar ukrainska.

Att Ryssland inte kunnat köpa motorer från Ukraina är bra, likaså att du studerar stopfake, en mycket bra källa för att avslöja de många ryska lögnerna om Ukraina. Lögner som är en del av krigföringen mot Ukraina och mot oss i väst.

Här är vad som står i SIPRIs rapport, återigen.
“engines all delivered to Russian producer of aircraft before Ukraine stopped exports to Russia in 2014 and more frigates ordered but cancelled due Ukrainian export ban” or “status of production uncertain after Ukrainian 2014 ban on military exports to Russia.”

Citat:
Ja, och de citerar ukrainska medier. Precis som jag skrev.

Jag sammanfattar det så det blir lite lättare för dig:

1) Många ukrainska medier skriver om det (inkluderat två förhållandevis stora tv-kanal).
2) Några få ryska medier citerar sina ukrainska kollegor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Television_i_Ukraina

Tidning:
Unian, ägs av en av Ukrainas största mediegrupp 1+1 Media ( tillhör oligarken Ihor Kolomojskyj)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrain...rmation_Agency
https://sv.wikipedia.org/wiki/1%2B1_Media

Tv-kanaler:
24 - 1,03 %
112 - 0,79 %

Jämförelse: 5 Kanal (ägs av Petro Porosjenko) 2,45 %

Jag håller med dig att man inte ska tro på ukrainska medier
2017-03-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
Strangeways, here we come...

Varför - när du för en gångs skull haft rätt - släppa det narrativ, om en draksådd av okontrollerbara högermiliser, som verkligen förklarar situationen?

Sanningen är väldigt enkel och, tvärtemot vad en del ukrainska propagandister försöker säga, allvarlig. En del av de högerkrafter som räddade Ukraina när angreppet skedde 2014 har nu vant sig vid makt, mutor och monopoltjänster. Men de har ingen utbildning, kompetens eller kunskap som kan bygga Ukrainas framtid. Därför reduceras de, speciellt om man söker en utilitaristisk lösning för Donbass-konflikten, till precis de meningslösa existenser de hade innan kriget.

Men den nya halvkriminella livsstilen smakar alldeles för bra i munnen. Därför försöker de utpressa Ukraina att göra deras maktpositioner permanenta genom kolblockaden. Samtidigt som de riskerar uppvärmningen för samhällets svagaste grupper, industriproduktion, tillväxt och möjligheten till precis den kompromisslösning som behövs för att rädda Ukraina.

Vi är överens om de frivilliga och om att de skadar sitt folk och land. Kolomoisky finansierade förr många av dem och det gör han troligen fortfarande. De lyder under Avakov, som några anser är Kolomoiskys man. Den senare tänker med plånboken och har internationella kontakter. Historikerns uppgifter om rika oligarker i väst och deras intresse för Ukraina kan vara en viktig pusselbit och speciellt för det ukrainska folket, ett folk jag anser att väst håller på att montera ned.

Historikerns tal är långt, men väl värt att lyssna till, speciellt för de som studerar Ukraina. Ryskan gör den tillgänglig i öster och engelskan i väster. Videon spelades in redan år 2014 och är delvis nästan profetisk för den som har följt världshändelserna sedan dess.
2017-03-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Vi är överens om de frivilliga och om att de skadar sitt folk och land. Kolomoisky finansierade förr många av dem och det gör han troligen fortfarande. De lyder under Avakov, som några anser är Kolomoiskys man. Den senare tänker med plånboken och har internationella kontakter. Historikerns uppgifter om rika oligarker i väst och deras intresse för Ukraina kan vara en viktig pusselbit och speciellt för det ukrainska folket, ett folk jag anser att väst håller på att montera ned.

Historikerns tal är långt, men väl värt att lyssna till, speciellt för de som studerar Ukraina. Ryskan gör den tillgänglig i öster och engelskan i väster. Videon spelades in redan år 2014 och är delvis nästan profetisk för den som har följt världshändelserna sedan dess.

Det här visar mest att dina källor saknar kunskap. Avakov kan kopplas till Tymoshenko, relationen till Poroshenko är ett vågspel, men Kolomoisky har han konflikt med (bl.a. en standoff när den sistnämnda med egna milisstyrkor försökte ta över Ukrtransnafta). En av mina närmaste vänner är vice inrikesminister och jag vet mer än tillräckligt.

Allt du skriver visar bara att dina "källor" saknar kunskap. Man ska inte lita på det du skriver.

Men vi kan enas om att delar av frivilligförbanden är ett jävla gissel.
2017-03-04, 22:15
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Det här visar mest att dina källor saknar kunskap. Avakov kan kopplas till Tymoshenko, relationen till Poroshenko är ett vågspel, men Kolomoisky har han konflikt med (bl.a. en standoff när den sistnämnda med egna milisstyrkor försökte ta över Ukrtransnafta). En av mina närmaste vänner är vice inrikesminister och jag vet mer än tillräckligt.

Allt du skriver visar bara att dina "källor" saknar kunskap. Man ska inte lita på det du skriver.

Hälften av det han skriver är lögner, resten är hans egna lallande som utfyllnad.
Som det inlägg du besvarade. Det börjar som ett utskick från Kreml på "fortruss" som "vedhuggare" knappt läser igenom och klistrar in här varje dag, när du sedan ifrågasätter kan han bara svamla. Ingen hjärna bakom, ingen kunskap.

Vad gäller frivilliggrupperna har de varit väldigt effektiva och dödat många ryska soldater, speciellt runt Mariupol där en viss känd svensk avrättat ett antal orcher.
2017-03-04, 22:24
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Att Ryssland inte kunnat köpa motorer från Ukraina är bra, likaså att du studerar stopfake, en mycket bra källa för att avslöja de många ryska lögnerna om Ukraina. Lögner som är en del av krigföringen mot Ukraina och mot oss i väst.
Suck.

1 Det är ukrainska lögner.
2 Det spreds mestadels av ukrainska medier.

Är de ukrainska medier som spred fake news "en del av krigföringen mot Ukraina och mot oss i väst."??
2017-03-04, 22:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Suck.

1 Det är ukrainska lögner.
2 Det spreds mestadels av ukrainska medier.
Inga motorer har sålts till Ryssland efter Ryssland attackerade Ukraina 2014, i motsats vad de ryska medierna skrev. Du kan läsa själv på stopfake. Finns väldigt många ryska lögner för dig att försöka bortförklara där

Det finns den här källan också att läsa om de ryska fascisternas patetiska lögner om Ukraina och om oss i Europa:
Citat:
Regular readers of the Disinformation Review already know that the accusation of Nazism is one of the favourite techniques of pro-Kremlin outlets. The current Russian leadership describes the USSR as the only winner over Nazi Germany, and it is even illegal to recall that Adolf Hitler and Joseph Stalin were allies at the beginning of World War II.
The most “targeted” country in this respect is definitely Ukraine. Again and again, pro-Kremlin media accuse Ukrainians and their government of being Nazis, as we can see in the latest Disinformation Review. But in last 16 months, the East StratCom Task Force has collected many more examples of pro-Kremlin media labelling countries, citizens and politicians as Nazis:
https://euvsdisinfo.eu/nazi-east-naz...-cuckoos-nest/

Koko som en gök liksom.
2017-03-04, 22:50
Medlem
Xeliouss avatar
Om hur lite folket i Ukraina litar på rysk media, det är väl i nivå med vad vi litar på ryssarna. 1,3%

Citat:
It often seems that Ukraine is one of the best prepared nations when it comes to hostile information influence. The unique experience of a country that has been under information attacks non-stop for the last three years means that the vast majority of officials and journalists in Ukraine are naturally careful about information from pro-Kremlin outlets. Unlike in most of the Euroatlantic space, the people in Ukraine know very well that the role of the pro-Kremlin sources is not to inform, but to mislead, manipulate and frighten their audience.
The results of a recent opinion poll by Ukrainian NGO Detektor Media seem to confirm that this is very much the case among the general public. When it comes to news about military events in the Donbas region, Ukrainian sources are most trusted, whereas the trust in Russian TV-channels is close to zero – only 1,3% of respondents believe their information to be trustworthy. In Eastern Ukraine, portrayed by the pro-Kremlin disinformation campaign as a place where ethnic Russians are defending themselves against a “Nazi” regime in Kyiv, the trust in Russian sources is even lower – no more than 0,8% of respondents find it worthy of trust.
https://euvsdisinfo.eu/even-the-stro...are-in-danger/

Med andra ord förstår ni hur liten mening det är för "vedhuggare", "flashybear" och allt vad skräpet heter att ens försöka här.
2017-03-04, 23:14
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Inga motorer har sålts till Ryssland efter Ryssland attackerade Ukraina 2014, i motsats vad de ryska medierna skrev. Du kan läsa själv på stopfake. Finns väldigt många ryska lögner för dig att försöka bortförklara där
Kan du svara på mitt inlägg?

Enlingt din källa var det många ganska så stora ukrainska mainstream media
Citat:
Ukrainian sites which featured this fake story were Channel 24, Channel 112, the news site Korrespondent, UNIAN news agency, RBK-Ukraina, Zahid.net, Hlavkom, Vesti, Fokus, Hlavred, Strana.ua, 2000, RIA Novosti Ukraine.
som spred lögnerna om Ukraina som enligt dig
Citat:
lögnerna om Ukraina. Lögner som är en del av krigföringen mot Ukraina och mot oss i väst.
Din kommentar på det?
Om du kunde ta ett djupt andetag innan du svarar vore jag tacksam
2017-03-04, 23:51
Medlem
Citat:

Det är bra att du har kontakter och kan informera oss. Jag skrev att några anser att Avakov är Kolomoiskys man, inte att jag vet säkert. Om han styrs av Timochenko, vad ändrar det? Hon och Kolomoisky, har inte de utmärkta förbindelser? Du, med dina kontakter, bör veta.

Du vet uppenbarligen mer om Ukraina än vad jag gör. En av mina första kontakter med landet fick jag i en av Folke Nystrands fina tre Roland-böcker, nu svåra att hitta på antikvariat, under kalla kriget. Folke, som var Waffen-SS, slogs på östfronten och skrev om Ruthenien. Du, som vet, vad händer i västra Ukraina? Där finns bl.a. rusyns. Den ukrainska författaren Oles Buzina skrev om saken i en opublicerad artikel före sin död. Nu ligger den på nätet på fortruss.

Jag träffade aldrig Folke, han dog under hemska cancer-plågor på 1960-talet, men jag fick veta vad han berättade om kriget för andra och jag vaccinerades mot krigsromantik (också av andra). Svenske Micke har säkert fått förstånd på det här vid det här laget. Han kanske slutar som jag, på knä i en kyrka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in