2016-08-31, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Inte är Bloomberg prorysk media, man varnar ju Rysslands allt snabbare fallande ekonomi och dess obehagliga följder också. Budskap kan var lika men ändå olika beroende på vem som levererad dom och vad uppsåtet är. Ukrainas stora problem kan var ett halvtomt glas eller ett halvfullt. Vi vet ju nu att det är halvfullt genom Kiev:s västvänliga politik som man fått mandat för genom legitima val. Det skall uppmuntras och inte bespottas. Ett samarbete med dom två giganterna i världspolitiken, Kina och USA, borde ju borga för att utvecklingen går mot rätt håll i Ukraina. Lägger man sedan till Japan och Sydkorea så är ju spektrumet fullt av möjligheter för Kiev.

Källa till förträffliga samarbete mellan Kiev och Kina, tack

Ukrainas budget underskott för de första 7 månaderna 2016 (jämfört med överskott för motsvarande period 2015) inte kan kompenseras med Kiev:s västvänliga politik
Kalla FAKTA:
Citat:
Ukraine's consolidated budget deficit in the first seven months of 2016 was UAH 22.884 billion, compared to a surplus of UAH 15.392 billion in the same period last year, the National Bank of Ukraine (NBU) reported on its website.
http://www.unian.info/economics/1491...3-billion.html
2016-08-31, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Problemet är att Ryssland hotar med det, antingen av parlamentsledamöter och militärer. Och många vet inte bättre i Ukraina än att det fortfarande skulle kunna vara möjligt. Och det är naturligtvis därför som Ryssland gör det. För att skrämma och därmed skapa en mer instabil situation som sprider sig till andra områden. Därav att det är viktigt att sprida detta på ett bra sätt, att Kreml aldrig skulle kunna invadera Ukraina, för att Ukraina nu är starkt och kan slå tillbaka en attack, naturligtvis med support från sina allierade och vänner. För det den informationen är jag säker på att du också sprider på ett positivt sätt

Sluta tramsa

Så vitt jag vet, sedan knappt två år tillbaka, med jämna mellanrum skriks av ukikramare att "Ryssland attackerar", fast än så länge aldrig hänt!!

(FB) Situationen i Ukraina just nu, del 4
2016-08-31, 16:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Sluta tramsa

Så vitt jag vet, sedan knappt två år tillbaka, med jämna mellanrum skriks av ukikramare att "Ryssland attackerar", fast än så länge aldrig hänt!!

(FB) Situationen i Ukraina just nu, del 4
Ryssland har angript och ockuperat Krim, invaderat Donbass och skjutit ned ett civilt passagerarflyplan.
Ryska reguljära trupper slåss och dör i Donbass ihop med legoknektar.

Är du efterbliven din jävla stäppmongol.
2016-08-31, 21:26
Medlem
bernad_laws avatar
Tiotusentals ryska soldater verksamma i Ukraina:

https://www.bellingcat.com/wp-conten...sNumbers-4.pdf

Man har gått igenom numreringen av de medaljer Ryska Federationen delat ut till sina soldater, och tack vare den kommit fram till att enorma mängder delats ut under Ukrainakriget. Det står bortom allt tvivel att tiotusentals ryska soldater har slagits i Ukraina.
2016-08-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Källa till förträffliga samarbete mellan Kiev och Kina, tack

Ukrainas budget underskott för de första 7 månaderna 2016 (jämfört med överskott för motsvarande period 2015) inte kan kompenseras med Kiev:s västvänliga politik
Kalla FAKTA:
visst lnar det sig även ekonomiskt att <ukraina nu blivit ett västland med mål och inriktning på att ingår i både EU och Nato vart det lider. Fattigdomen under rysk överhöghet var ju skriande och pågick under nästan hela 1900-talet. Så några magra år i nuläget är trots allt ett billigt pris för att bli av med ryssen. Jo Kina har både bra handelsförbindelser och ett gnisselfritt politiskt umgänge med Ukraina och har även bistått med ekonomisk hjälp, precis som Japan, Sydkorea och dom flesta västländer som värnar fred och stabilitet har gjort. Dom ryska trupperna i Ukraina har ju nu cementerat den gamla tesen att ryssen inte är att lita på speciellt inte i internationella relationer vilket ju lett till Rysslands isolering.
2016-08-31, 23:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Man har gått igenom numreringen av de medaljer Ryska Federationen delat ut till sina soldater, och tack vare den kommit fram till att enorma mängder delats ut under Ukrainakriget. Det står bortom allt tvivel att tiotusentals ryska soldater har slagits i Ukraina.
Hur skulle gruvarbetarna i Donbass kunna bygga T-72B3 vagnar utan att T-72 ens satts in från Ukrainskt håll i striderna, eller Smerch, eller BUK eller den enorma mängd ammo som förbrukats.

Problemet för Putler är att korthuset inte rasade 2013/2014 när Ukraina var som svagast, för varje månad som passerar ökar Rysslands insats vid en invasion och följden kan bli schack matt för Putler och hans oligarker. Det även om Ryssland skulle vinna militärt pga belastningen ett krig och en ockuption skulle innebära för Ryssland.
2016-09-01, 01:31
Medlem
Den som vill ha långsiktig vila från Ukraina-tråden behöver pumpas full med antibiotika, lugnande medel och modern cancermedicin. Jag har studerat situationen i mer än två och ett halvt år och sett en sjukdom jag inte ser i andra länder. Ukraina är helt unikt i mitt fina Europa. Från hög till låg ser jag rena idiotier postas.

Ukrainas EU-avtal är bra, när vetekvoterna minskas. Ukrainas matförsäljning är bra, trots att kineserna hittar svamp och andra problem. De vägrar köpa. Ukrainas energisituation är bra, trots att den importerade sydafrikanska kolen inte kan tävla med kol från Donbass. Ukrainas kärnkraftverk är bra, trots att teknikerna skriker och varnar om mycket farliga problem. Sist hörde jag att fyra kraftverk måste stängas om de inte uppgraderas snarast. Yats byggde ett stängsel mot Ryssland och vad blev det av det? Var det trehundra miljoner dollar som försvann mystiskt, eller är jag felinformerad? Stängslet kan möjligen stoppa kaniner. Ukraina är på väg mot visumfrihet och massor av socialhjälp från EU. Snack. Ukrainas handel med centralasien är bra. Snack. Det som tidigare gick genom Ryssland måste nu gå över Svarta Havet, Georgien, Kaspiska Havet och Kazakstan.

Ja, Ukraina är bra. Landet startade skuldfritt 1991 när Ryssland tog över alla Sovjets skulder. Det tog bara Ukraina att regressera till afrikanska Somalias nivå på ett kvartssekel. Ett helt fantastiskt uppnående av ett mycket välutbildat och avancerat land. Ett europeiskt världsrekord? Ukraina är bra. Ett helt fantastiskt land, ett världrekord.
2016-09-01, 06:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Den som vill ha långsiktig vila från Ukraina-tråden behöver pumpas full med antibiotika, lugnande medel och modern cancermedicin. Jag har studerat situationen i mer än två och ett halvt år och sett en sjukdom jag inte ser i andra länder. Ukraina är helt unikt i mitt fina Europa. Från hög till låg ser jag rena idiotier postas.

Ukrainas EU-avtal är bra, när vetekvoterna minskas. Ukrainas matförsäljning är bra, trots att kineserna hittar svamp och andra problem. De vägrar köpa. Ukrainas energisituation är bra, trots att den importerade sydafrikanska kolen inte kan tävla med kol från Donbass. Ukrainas kärnkraftverk är bra, trots att teknikerna skriker och varnar om mycket farliga problem. Sist hörde jag att fyra kraftverk måste stängas om de inte uppgraderas snarast. Yats byggde ett stängsel mot Ryssland och vad blev det av det? Var det trehundra miljoner dollar som försvann mystiskt, eller är jag felinformerad? Stängslet kan möjligen stoppa kaniner. Ukraina är på väg mot visumfrihet och massor av socialhjälp från EU. Snack. Ukrainas handel med centralasien är bra. Snack. Det som tidigare gick genom Ryssland måste nu gå över Svarta Havet, Georgien, Kaspiska Havet och Kazakstan.

Ja, Ukraina är bra. Landet startade skuldfritt 1991 när Ryssland tog över alla Sovjets skulder. Det tog bara Ukraina att regressera till afrikanska Somalias nivå på ett kvartssekel. Ett helt fantastiskt uppnående av ett mycket välutbildat och avancerat land. Ett europeiskt världsrekord? Ukraina är bra. Ett helt fantastiskt land, ett världrekord.
Ukraina har haft och har samma problem med stjälande oligarker och korrupta politiker som Ryssland, skillnaden är att Ryssland skaffade sig en diktator som rensat bort konkurrerande oligarker och håller säkerhets och den militära apparaten välsmord.
Rysslands folk får dock en liten skärv av statens inkomster kontra Putlers oligarkpolare, Putler själv har stulit miljarder från statskassan.

Att Ukraina inte kan använda sin egen kol beror på Rysslands ockupation av Donbass.

Ukraina har en lång väg att gå men är en demokratisk stat, Ryssland saknar demokrati.
2016-09-01, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare

Jo men man har kastat ut Ryssen och det är ju prio nr:1 Problem är till för att lösas och nu har man manöverutrymme till det, <när sedan ryssen lämnar <krim och Donbass så blir <ukraina än mer eftertraktat som investeringsland och en uppåtgående positiv spiral är satt i rullning. Rysk domedagsprofetior om Ukraina är just inget att bry sig om, det är mest politiskt snack utan verklighetsanalys i grunden, Putin försöker ju rädda ansiktet och det lilla anseende han nu ev. kan ha kvar. Att ha förlorat Ukraina kan ju vara början till slutet för Rysslands sittande regering.
2016-09-01, 15:01
Medlem
OlleHelges avatar
En annan sak som inte har diskuterats så mycket är utvecklingen av Kiev. Min upplevelse av Kiev är att staden har börjat utveckla en kulturell sida liknande den som Berlin hade tidigare. Det finns väldigt mycket äver hela staden i form av skulpturer, konserter, föredrag, fokus på att skapa olika saker, etc etc. I alla fall jag blev positivt överaskad när jag upptäckte denna utveckling, speciellt med tanke på allt som sker.

Här är en artikel om just detta:
https://www.theguardian.com/cities/2...-amid-conflict
2016-09-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
En annan sak som inte har diskuterats så mycket är utvecklingen av Kiev. Min upplevelse av Kiev är att staden har börjat utveckla en kulturell sida liknande den som Berlin hade tidigare. Det finns väldigt mycket äver hela staden i form av skulpturer, konserter, föredrag, fokus på att skapa olika saker, etc etc. I alla fall jag blev positivt överaskad när jag upptäckte denna utveckling, speciellt med tanke på allt som sker.

Här är en artikel om just detta:
https://www.theguardian.com/cities/2...-amid-conflict
Har själv inte varit i Ukraina men av olika reportage om just Kiev förstått att den blivit, eller på väg att bli, en internationell och levande storstad med stort utbud av alla de slag alla tider på dygnet. Dom flesta känner nog trots allt framtidstro och tillförsikt i Ukraina, åtminstone den yngre generationen.
2016-09-01, 19:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Intressant! Jo medaljer kan avslöja mycket, inklusive när en viss operation börjar. Sålunda så var ryska specialförband aktiva i Ukraina redan innan det sk. "upproret" på Krim började.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in