Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Den som vill ha långsiktig vila från Ukraina-tråden behöver pumpas full med antibiotika, lugnande medel och modern cancermedicin. Jag har studerat situationen i mer än två och ett halvt år och sett en sjukdom jag inte ser i andra länder. Ukraina är helt unikt i mitt fina Europa. Från hög till låg ser jag rena idiotier postas.
Ukrainas EU-avtal är bra, när vetekvoterna minskas. Ukrainas matförsäljning är bra, trots att kineserna hittar svamp och andra problem. De vägrar köpa. Ukrainas energisituation är bra, trots att den importerade sydafrikanska kolen inte kan tävla med kol från Donbass. Ukrainas kärnkraftverk är bra, trots att teknikerna skriker och varnar om mycket farliga problem. Sist hörde jag att fyra kraftverk måste stängas om de inte uppgraderas snarast. Yats byggde ett stängsel mot Ryssland och vad blev det av det? Var det trehundra miljoner dollar som försvann mystiskt, eller är jag felinformerad? Stängslet kan möjligen stoppa kaniner. Ukraina är på väg mot visumfrihet och massor av socialhjälp från EU. Snack. Ukrainas handel med centralasien är bra. Snack. Det som tidigare gick genom Ryssland måste nu gå över Svarta Havet, Georgien, Kaspiska Havet och Kazakstan.
Ja, Ukraina är bra. Landet startade skuldfritt 1991 när Ryssland tog över alla Sovjets skulder. Det tog bara Ukraina att regressera till afrikanska Somalias nivå på ett kvartssekel. Ett helt fantastiskt uppnående av ett mycket välutbildat och avancerat land. Ett europeiskt världsrekord? Ukraina är bra. Ett helt fantastiskt land, ett världrekord.
Ukraina har haft och har samma problem med stjälande oligarker och korrupta politiker som Ryssland, skillnaden är att Ryssland skaffade sig en diktator som rensat bort konkurrerande oligarker och håller säkerhets och den militära apparaten välsmord.
Rysslands folk får dock en liten skärv av statens inkomster kontra Putlers oligarkpolare, Putler själv har stulit miljarder från statskassan.
Att Ukraina inte kan använda sin egen kol beror på Rysslands ockupation av Donbass.
Ukraina har en lång väg att gå men är en demokratisk stat, Ryssland saknar demokrati.