2016-05-25, 21:58
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Snacka om att Ukraina vunnit en propagandaseger av guds nåde mot Putin när nu Savchenko har släppts efter att ha dömts till 22 år fängelse i Ryssland. Ryska rättsrötan visar hur galet och slumpmässigt domstolsväsendet i Ryssland dömer och hur politiserat och därmed osäkert rättsväsendet blivit under Putin. Och Poroshenko är ju inte dummare än att han nu framställer frigivningen som en politisk och moralisk seger över Ryssland i alla sina uttalanden. Ukraina stärks av detta och är därmed ännu en näsbränna åt Putin. Kanske förhandlingarna som föregått frigivningen återigen visat att Ryssland inte kan diktera villkoren i sin nuvarande prekära situation.

Nja, fruarna till de två ryska officerarna har "bett Putin att släppa Savtjenko fri" (fullt naturligt då de vill få tillbaka sina män, inget man behöver påpeka) och enligt ryska propagandan har Putin lyssnat till deras hjärta och därmed gjort en bra affär - två ryssar mot en ukrainare. Putin blir hjälte för det hjärntvättade ryska folket.

Sanningen, som vi alla vet, är dock att Savtjenko har varit kidnappad gisslan för att kunna bytas ut mot personer som Putin absolut inte vill ha i ukrainskt fångenskap. Förhoppningsvis kan Savtjenko spela en betydelsefull roll i strävan att få fler ukrainska fångar befriade, t ex den Krimbaserade regissören Oleg Sentsov.
2016-05-25, 22:09
Medlem
Citat:
Snacka om att Ukraina vunnit en propagandaseger av guds nåde mot Putin när nu Savchenko har släppts efter att ha dömts till 22 år fängelse i Ryssland. Ryska rättsrötan visar hur galet och slumpmässigt domstolsväsendet i Ryssland dömer och hur politiserat och därmed osäkert rättsväsendet blivit under Putin. Och Poroshenko är ju inte dummare än att han nu framställer frigivningen som en politisk och moralisk seger över Ryssland i alla sina uttalanden. Ukraina stärks av detta och är därmed ännu en näsbränna åt Putin. Kanske förhandlingarna som föregått frigivningen återigen visat att Ryssland inte kan diktera villkoren i sin nuvarande prekära situation.

Propagandaseger? När två byts mot en? Poroshenko får tillfälligt bra press, men sedan kan det bli problem.

Savchenko kan komma att orsaka huvudvärk i Kiev. Hon håller inte tyst, den damen. En analytiker tror att det kommer att resas krav på att hon ska ingå i regeringen. Timoshenko får en kvinnlig konkurrent i rampljuset och sådant brukar vissa kvinnor reagera på. Thatcher hade inte en enda kvinna i sin regering.

VP tjänar stort på affären, enligt min mening. Han slipper kritik för Savchenko och minskar något lite risken att sanktionerna förlängs. I ryskt fängelse hade Savchenko varit en belastning i det mediakrig som pågår. Han får hem två ryska medborgare, det är inte kattskit. Baksidan är att några Rysslandsvänner är ursinniga på honom nu, men det har de ju varit länge.

VP och Poroshenko har en uppgörelse och jag tvivlar på att hela deras avtal publiceras. Först efteråt kan vi ana vad som har bestämts. Jag antar att USA konsulterades och kanske har del i avtalet. Jag litar på VP och tror/hoppas att han fick en bra deal.

Savchenko pratar och imorgon gör hon sin första arbetsdag i Rada. Jag påminner om att Savchenko sade att de så kallade separatisterna omöjligen kunde sköta en Buk. Buk-operatörer behöver ständig träning för att förstå vad de håller på med, framhöll hon. Ur ukrainsk synpunkt är hon en riktig glappkäft. Köp popcorn, luta dig tillbaka och se Savchenko-showen. Serie i kanske 24 avsnitt.
2016-05-25, 22:11
Medlem
Den ukrainska dödslistan har uppdaterats och är igång igen. Detta ukrainska självmord noteras säkert av nordiska journalister och många andra runt om i världen. Jag talar om självmord, inte självmål. Bara på svenska DN är tre journalister på dödslistan. Jag väntar spänt på hur Wolodarski ska reagera och det gör nog journalisterna också.

Citat:
KIEV, May 24. /TASS/. Ukraine’s Mirotvorets (Peacekeeper) website that has resumed operation despite protests of the international journalistic community published on Tuesday a new list of mass media representatives who have received accreditation in the self-proclaimed republics in Donbass.

The list has data on almost 300 journalists, including full information on their residence, phone numbers and e-mail addresses. The majority of these people work for foreign mass media outlets. These are journalists from 59 countries, including Austria, Germany, Georgia, Brazil and Iraq. No Russian journalists have been included in the list this time.

On May 10, the Kiev-based website leaked information on almost 5,000 journalists from around the world accredited by Donbass who work for TASS, the BBC, Reuters, France Press, CNN, Bloomberg, Al Jazeera, AP, newspapers and other mass media outlets.

http://tass.ru/en/world/877723
2016-05-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Propagandaseger? När två byts mot en? Poroshenko får tillfälligt bra press, men sedan kan det bli problem.

Savchenko kan komma att orsaka huvudvärk i Kiev. Hon håller inte tyst, den damen. En analytiker tror att det kommer att resas krav på att hon ska ingå i regeringen. Timoshenko får en kvinnlig konkurrent i rampljuset och sådant brukar vissa kvinnor reagera på. Thatcher hade inte en enda kvinna i sin regering.

VP tjänar stort på affären, enligt min mening. Han slipper kritik för Savchenko och minskar något lite risken att sanktionerna förlängs. I ryskt fängelse hade Savchenko varit en belastning i det mediakrig som pågår. Han får hem två ryska medborgare, det är inte kattskit. Baksidan är att några Rysslandsvänner är ursinniga på honom nu, men det har de ju varit länge.

VP och Poroshenko har en uppgörelse och jag tvivlar på att hela deras avtal publiceras. Först efteråt kan vi ana vad som har bestämts. Jag antar att USA konsulterades och kanske har del i avtalet. Jag litar på VP och tror/hoppas att han fick en bra deal.

Savchenko pratar och imorgon gör hon sin första arbetsdag i Rada. Jag påminner om att Savchenko sade att de så kallade separatisterna omöjligen kunde sköta en Buk. Buk-operatörer behöver ständig träning för att förstå vad de håller på med, framhöll hon. Ur ukrainsk synpunkt är hon en riktig glappkäft. Köp popcorn, luta dig tillbaka och se Savchenko-showen. Serie i kanske 24 avsnitt.
Vad hon än är så är hon en kvinna som har stake i sig och det är ju sådana politiker Ukraina behöver i framtiden, inte ryska rövslickare som föröder Ukraina.
Tycker mig märka ett visst kvinnoförakt och rädsla för starka kvinnor.
Vilka Putin fick hem från Ukraina är ointressant för omvärlden, det är Savchenko som får rubrikerna och supporten i världens medier.
2016-05-25, 22:46
Medlem
Börjar ukrainarna vakna? Börjar de förstå att EU, USA och NATO inte är deras bästa vänner? Ni som maskinöversätter, gå till yandex, google är ofta sämre.

Maskinöversättning:

Citat:
Verkhovna Rada deputy of the Popular Front, Dmitry Tymchuk to Facebook on your page said that Ukraine is at war not only with Russia but also with the NATO countries.

"We should be making a deep bow NATO understand that Ukraine is given to itself. We are fighting on all fronts. May God give us strength, "- he wrote the Ukrainian deputy.

Ukraine is at war not only with Russia but also with NATO - the deputy of the Verkhovna Rada

http://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire/content/201605241127-jpmx.htm
2016-05-25, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nja, fruarna till de två ryska officerarna har "bett Putin att släppa Savtjenko fri"
Lögn.
Det var fruarna till de två dödade journalisterna, som Putin fick träffa.
Citat:
Där är vi överens, Putin fick inget som var av propagandavärde för Ryssland,men det fick Ukraina så det räckte och blev över.

Ja, lille Putler fick en knäpp på näsan. Igen. Först var Eurovision, nu – Savchenko
Citat:
Vilken kvinna och vilket tal hon höll om den lille skiten Putin som hon uttryckte det. En blivande politiker kanske? En sann patriot är hon i alla fall Savchenko när hon prisar det fria och oberoende Ukraina och verbalt spottar Putin rätt i fejset. Både Ukraina och omvärlden gläds ju över hennes återkomst till Ukraina efter att hon har upplevt den kalla ryska orättvisan.
Håller med. Hon är sann patriot, och förväntningar blir nog stora på henne. Tänk, om det visar sig, att Radan är fullt av äckliga korrumperade oligarker, en av dem är ens president som nyss utsåg sin nära vän till premiärminister, och en annan är ens partiledare . Tänk, om en suttit i fängelse i två år, men korruptionen blivit ett ännu värre problem
Hoppas verkligen, att hon inte blir dödad
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Savchenko pratar och imorgon gör hon sin första arbetsdag i Rada. Köp popcorn, luta dig tillbaka och se Savchenko-showen. Serie i kanske 24 avsnitt.
Nej, jag håller faktiskt med Lucas om, att hon verkar vara sann patriot. I hennes första intervjun var hon lite galen, med det kan man förstå. I hennes andra tal (med Poroshenko) lät hon ganska stabil och påpekade vikten av Minsk-avtalet.

Jag tror [och hoppas], att hon inte kommer att förtiga Ukrainas problem. Jag förväntar mig [och hoppas på] ukrainsk Trump som "tells it like it is", vågar konfrontera det nya [gamla] etablissemanget och får enorm uppmärksamhet av media. Hon är en levande martyr – ingen att leka med. Som sagt, hoppas att hon inte dödats [av Avakov?]

Jag tror nu, att Poroshenko kommer att vinna mycket mer på det än Julia Tymoshenko. Savchenko bemött henne på ett rätt så konstigt vis
Känns också, att de [Poroshenko och Savchenko] har en deal. Vi får se, om "presidenten" lyckas att "kontrollera" henne. Hoppas verkligen inte det
2016-05-25, 23:40
Bannlyst
UN torture prevention body suspends Ukraine visit citing obstruction, 25 May 2016, humanrights.org.ua
Citat:
The United Nations Subcommittee on Prevention of Torture (SPT) has suspended its visit to Ukraine after being denied access to places in several parts of the country where it suspects people are being deprived of their liberty by the Security Service of Ukraine, the SBU.

“This denial of access is in breach of Ukraine’s obligations as a State party to the Optional Protocol to the Convention against Torture. It has meant that we have not been able to visit some places where we have heard numerous and serious allegations that people have been detained and where torture or ill-treatment may have occurred,” said Sir Malcolm Evans, head of the four-member delegation.

Det nya demokratiska Ukraina
2016-05-25, 23:57
Medlem
Just nu på SVT1 dokumentären "Ukraina - revolutionens mörka sida". Den omfattande konstellationen högerextrema nationalister, bl a nazisten Tiahnybok (Svoboda) som frotterar sig med Biden, Cain och Nuland... Massakern och mordbranden på kommunhuset. Pensionerade generalen Petraeus som trugar på amerikansk militärmateriel till Ukraina. Vidrigt menageri. Dokumentären är ett viktigt komplement till den nyhetsförmedling som varit gängse i västmedier, inte minst i svenska papegojmedier. SVT:s sändning är en liten kompensation för de överväldigande försyndelserna.
2016-05-26, 00:12
Medlem
teasardigs avatar
Supertiming att de visar dokumentären kvällen efter värdlandsavtalet med NATO röstas igenom i riksdagen. Hade fler riksdagsledamöter sett filmen innan voteringen är jag helt säker på att de hade ändrat åsikt i frågan.
2016-05-26, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Lögn.
Det var fruarna till de två dödade journalisterna, som Putin fick träffa.

Ja, lille Putler fick en knäpp på näsan. Igen. Först var Eurovision, nu – Savchenko

Håller med. Hon är sann patriot, och förväntningar blir nog stora på henne. Tänk, om det visar sig, att Radan är fullt av äckliga korrumperade oligarker, en av dem är ens president som nyss utsåg sin nära vän till premiärminister, och en annan är ens partiledare . Tänk, om en suttit i fängelse i två år, men korruptionen blivit ett ännu värre problem
Hoppas verkligen, att hon inte blir dödad

Nej, jag håller faktiskt med Lucas om, att hon verkar vara sann patriot. I hennes första intervjun var hon lite galen, med det kan man förstå. I hennes andra tal (med Poroshenko) lät hon ganska stabil och påpekade vikten av Minsk-avtalet.

Jag tror [och hoppas], att hon inte kommer att förtiga Ukrainas problem. Jag förväntar mig [och hoppas på] ukrainsk Trump som "tells it like it is", vågar konfrontera det nya [gamla] etablissemanget och får enorm uppmärksamhet av media. Hon är en levande martyr – ingen att leka med. Som sagt, hoppas att hon inte dödats [av Avakov?]

Jag tror nu, att Poroshenko kommer att vinna mycket mer på det än Julia Tymoshenko. Savchenko bemött henne på ett rätt så konstigt vis
Känns också, att de [Poroshenko och Savchenko] har en deal. Vi får se, om "presidenten" lyckas att "kontrollera" henne. Hoppas verkligen inte det

Du kan mer om Ukraina och Ryssland än vad jag kan. Om Savchenko blir en blåslampa i röven på Poroshenko, så är det bra. Det är därför vi ska se Savchenko-showen. Jag tror inte att hon kan hålla tyst. Den som har suttit i häkte några år har behov av att prata av sig.
2016-05-26, 00:41
Medlem
Citat:
Vad hon än är så är hon en kvinna som har stake i sig och det är ju sådana politiker Ukraina behöver i framtiden, inte ryska rövslickare som föröder Ukraina.
Tycker mig märka ett visst kvinnoförakt och rädsla för starka kvinnor.
Vilka Putin fick hem från Ukraina är ointressant för omvärlden, det är Savchenko som får rubrikerna och supporten i världens medier.

Vem hon än är? Savchenko är en pratglad kvinna. Rena dynamiten, om hon inte får en övervakare.

En kvinna med stake? Jodu, Lucas, i så fall är den lös. Ja, det passar ju i dagens Kiev. På toppen finns få män värda maskulint beröm.

I min familj finns starka kvinnor, de säkrade familjens överlevnad i svåra tider, och jag respekterar dem. Anklaga mig inte med dina dumheter. Det var ännu en bottennivå för dig, du som redan har svårslagna rekord.

Det är inte ointressant för ryssarna att två män har släppts från sin SBU-källare.
2016-05-26, 00:44
Medlem
Ukrainska namn är inte min grej, men jag tror att detta handlar om den Semenchenko, som bodde på Krim, förut var panslavist och fick kritik vid fronten för sitt beteende. Om jag minns rätt, så sprang han.

Maskinöversättning:

Citat:
Vyshgorodsky District Court of Kyiv region confirmed the scandalous details about the life of the so-called "officer" Seeds Semenchenko (aka Konstantin Grishin), which were published in the media in April last year.

Semenchenko Grishin turned-conman, who with his wife was hiding from creditors and the fiscal authorities. Not having served a single day in the Armed Forces of Ukraine and does not take the oath, Semenchenko enlisted the support of Interior Minister Arsen Avakov, and became an officer, and later created all punitive battalion "Donbass".

All already tightened noose around the neck of the famous Ukrainian swindler Seeds Semenchenko and two high chiefs - the Minister of Internal Affairs Arsen Avakov and his adviser, Anton Gerashchenko.

http://www.anna-news.info/node/58163

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in