2022-02-11, 20:00
Medlem
birgerkungens avatar
Högrisk pokerspelet som Putin startat avslöjar också att Putin själv börjar sitta löst...
Ska han sitta i fängelse eller på guldtoa - det är den stora frågan....

https://www.kyivpost.com/article/opi...r-ukraine.html

Ivashov, Inflyteslerik pensionerad rysk general uttalar sig kritisk mot Putins projekt.
Han var ansvarig vid Pristina Airport, Kosovo 1999 när de försökte blockera Nato.

Han kräver officiellt avsättande av den korrupte och inkompetente Putin.

Ivashov tillhör den hårdaste linjen av ryska militärer. Hela skeendet kan få ekon in i Ryssland, med regimskifte, och särskilt om större konflikt börjar. Då ryker Putin.
Turkiet är också på ukrainsk sida i konflikten om Krim som är omringat. Efter turkiskorienterade Kazakstan tvingats kvar i rysk sfär är Turkiet än tydligare mot Ryssland.

Putin har satt sig i omöjlig sits. Svårt backa och visa att han förlorade poker för då ryker hela imagen. Och försöker han vinna så kommer han bli impopulär och avsatt.

Naturligtvis är det Natomedlemskapet och dess konsekvenser Putin är rädd för. Om Ukraina är Nato, så är Donbass och Krim det också - och konflkt inom Ukraina kan medföra större konflikt. Putin kan heller inte avancera in i Ukraina. Men Putin tar nu för stora risker. Och tydligt är det att Putin vill förhandla, de låtsas vilja ha krig men sitter klistrade vid pokerbordet. Men vi får se.
Senast redigerad av birgerkungen 2022-02-11 kl. 20:09.
2022-02-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Håller helt med dig, det är oväsentligt att känna till varenda stad, by eller område i olika länder.
Men om en högt uppsatt politiker eller diplomat får en sådan fråga och inte känner till var platserna ligger, bör man inte uttala sig på det sättet. I synnerhet då hon är där för att träffa sin motpart i ärendet.

Hon gjorde bort sig totalt och har förstört sin trovärdighet, hon borde istället svarat något i stil med att hon inte känner till var platserna ligger och därför inte kan svara på frågan. Kan tänka mig att det blir en uppläxning väl hemma i London igen.
Jo, hon gjorde bort sig. Jag håller med. Jag ställer mig dock högst tvivlande till hur klokt det är av Lavrov att förnedra sin brittiska motpart, det bjuder nämligen in till att han får samma behandling tillbaka tids nog.
2022-02-11, 20:01
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Nu får vi hoppas att alla i tråden besitter elementära geografikunskaper i vet var Voronezj och Rostov ligger.
Har själv inte sett konferensen, men har Liz Truss verkligen svarat att Storbritannien aldrig kommer erkänna Rysslands suveränitet över Voronezj och Rostov så kommer hon bli idiotförklarad i alla världens hörn. Jag vill gärna tro att det blev fel i översättningen.

Nej, hon sa det. Jag vet inte var hon fick det ifrån. Om hon tyckte att det lät som "Donetsk och Lugansk", eller vad. Felsägningen var iallafall så uppenbar att den i rummet närvarande, brittiske konsuln sköt in:"Voronezj och Rostov tlllhör faktiskt Ryska Federationen"

https://www.tellerreport.com/news/20...Jdr4GlXy9.html
-
2022-02-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Högrisk pokerspelet som Putin startat avslöjar också att Putin själv börjar sitta löst...
Ska han sitta i fängelse eller på guldtoa - det är den stora frågan....

https://www.kyivpost.com/article/opi...r-ukraine.html

Ivashov, Inflyteslerik pensionerad rysk general uttalar sig kritisk mot Putins projekt.
Han var ansvarig vid Pristina Airport, Kosovo 1999 när de försökte blockera Nato.

Han kräver officiellt avsättande av den korrupte och inkompetente Putin.

Ivashov tillhör den hårdaste linjen av ryska militärer. Hela skeendet kan få ekon in i Ryssland, med regimskifte, och särskilt om större konflikt börjar. Då ryker Putin.
Turkiet är också på ukrainsk sida i konflikten om Krim som är omringat. Efter turkiskorienterade Kazakstan tvingats kvar i rysk sfär är Turkiet än tydligare mot Ryssland.

Putin har satt sig i omöjlig sits. Svårt backa och visa att han förlorade poker för då ryker hela imagen. Och försöker han vinna så kommer han bli impopulär och avsatt.

Naturligtvis är det Natomedlemskapet och dess konsekvenser Putin är rädd för. Om Ukraina är Nato, så är Donbass och Krim det också - och konflkt inom Ukraina kan medföra större konflikt. Putin kan heller inte avancera in i Ukraina. Men Putin tar nu för stora risker. Och tydligt är det att Putin vill förhandla, de låtsas vilja ha krig men sitter klistrade vid pokerbordet. Men vi får se.
Mycket intressant men scenariot att Turkiet skulle angripa Krim ger jag inte mycket för. Jag tror knappast att Turkiet vill ha ett storskaligt krig mot Ryssland och sannerligen inte ett som de själva startar (vilket innebär att NATO inte behöver hjälpa turkarna)
2022-02-11, 20:30
Moderator
Siegfrids avatar
Börjar dra ihop sig till oväder.

Citat:
Nick Schifrin
@nickschifrin
NEW: The US believes Russian President Vladimir Putin has decided to invade Ukraine, and has communicated that decision to the Russian military, three Western and defense officials tell me.

https://twitter.com/nickschifrin/sta...03844155150339
2022-02-11, 20:32
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Mycket intressant men scenariot att Turkiet skulle angripa Krim ger jag inte mycket för. Jag tror knappast att Turkiet vill ha ett storskaligt krig mot Ryssland och sannerligen inte ett som de själva startar (vilket innebär att NATO inte behöver hjälpa turkarna)
Nej det är inte så jag menar. Men Turkiet, ett Natoland är tydligt på Ukrainas sida. Om Ukraina är Nato - vilket inkluderar Donbas och Krim så innebär ryska attacker i Ukraina ett aktiverande av Nato artikel 5 och då är Turkiet som Natoland också indraget och Krim omringat. Det är därför de är så rädda för Natomedlemskapet. Det skulle sätta Ryssland i underläge.
2022-02-11, 20:36
Bannlyst
Det blir krig nästa vecka...
2022-02-11, 20:42
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Börjar dra ihop sig till oväder.

https://twitter.com/nickschifrin/sta...03844155150339

Nyckelordet här är "believes".

USA vill ha kriget mer än vad ryssarna vill ha det.
2022-02-11, 20:55
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Nyckelordet här är "believes".

USA vill ha kriget mer än vad ryssarna vill ha det.
USA vill att Ukraina invaderas? Men Putin vill inte invadera, men gör det ändå?
2022-02-11, 20:59
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:

Putin vill inte, men behöver. Biden vill, men behöver inte. Amerikanerna skulle älska att bedriva proxy-krig mot ryssarna via Ukraina. De är blodtörstiga de jävlarna.

Detta är det enda misstaget från Putin. Att han inte insåg amerikanernas blodtörstighet.
2022-02-11, 20:59
Medlem
happyjoys avatar
Just nu 220211 kl 2100 har Flightradar ca 15000 följare av flyg ut (ett in) till/från Ukraina. Det känns som nåt är på gång. Ordentligt.
2022-02-11, 21:00
Medlem
Citat:
Häng med i svängarna, detta börjar bli invecklat

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in