Citat:
Ursprungligen postat av
Hominem
De ser att det går trafik mellan din IP-address och IP-addressen som VPN-servern har. Men de kan inte se vad som går i tunneln, däremot ser de hur många paket du skickar och tar emot, och hur stora de är ungefär. Två saker som kan ställa till problem är om adressuppslagningen (kallas DNS-leak) inte sker över tunneln, då kommer man kunna se vilka serveraddresser du besöker i klartext. Ett annat problem är om IPv6-trafik går utanför tunneln (d v s okrypterat).
Några DNSläckor har jag inte, kör även min vpns egna dns.
Så om vi ska sammanfatta det hela:
Jag ---> ISP ---> VPN ---> Internet
Tunneln mellan min dator och VPNen är krypterad och min isp ser inte ett skit. Däremot kan de mäta olika storlekar på paketen som skickas men inte vad de innehåller. Så om man ska göra en analogi så kan det se ut så här:
Jag slår in en cykel i presentpapper. Man kan mäta storleken på den, men det närmare innehållet är inte känt även om man skulle kunna gissa sig till att det är en cykel.
När det gäller sidor jag besöker så är det helt okänt för min ISP såvida jag har min data krypterad och inte har några DNSläckor där min ISP potentiellt kan läsa innehållet i paketet i klartext? Dvs att det är en cykel?