2015-11-17, 18:43
Bannlyst
Hej!

Har precis tecknat försäkring "halvförsäkring" hos Trygghansa. Och har ingen kunskap alls i det här men har en trasig vindruta som måste bytas. Tänkte ta detta på försäkringen men kom då att tänka på att det bör väl bli försäkringsbedrägeri i och med att rutan gick sönder på vägen hem från köpet av bilen och hade vid den tidpunkten inte hunnit med att ta försäkring på bilen.

Kan man komma undan/genom detta på något vis? Det ända jag ser är att man åker till glasmästaren om en vecka och ber att få byta ut rutan utan att nämna att det hände under tiden man inte hade bilen försäkrat. Stenskott är ju rätt vanligt i stockholms trakterna, jag har cirka 20tal stenskott per halvår som smäller till rutan på dessa vägar och har alltid klarat mig ifrån sprickor fram tills nu.

Tror ni försäkringsbolaget kommer notera något och ge avslag eller påpeka något om man gör detta? Vet att vissa inte tycker man ska göra så och bryta emot regler lagar etc, men det är inte intressant utan jag frågar om det är möjligt utan att bolaget misstänker något för tekniskt sett är stenskott mycket vanligt trots allt, hade det varit vagn skada efter 3 dagar så hade man väl funderat lite men nu handlar det som sagt om vindruta som är rätt vanligt att det går söndr.

Notering: Bilen är ny bes för 18 dagar sen.
Citera
2015-11-17, 19:49
Medlem
core_s avatar
Nä, säg bara en tid och en plats och de betalar på den här sidan av nyteckningen . Det skall vilja till många pangade rutor innan de börjar ifrågasätta dig,oavsett var du bor
Citera
2015-11-17, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nä, säg bara en tid och en plats och de betalar på den här sidan av nyteckningen . Det skall vilja till många pangade rutor innan de börjar ifrågasätta dig,oavsett var du bor

Hur går sånt här till rent tekniskt? Sist jag lagade en ruta fick jag betala allt själv. Ska man göra en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag innan eller efter man låtit glasmästarna utföra jobbet?

För senast fick jag betala direkt till dom 3000kr för sidoruta som några ungar hade krossat. Den sa dom inget om utan jag fick betala 3000kr direkt istället för dom 1500kr det borde varit, så hur går man till väga funderar jag på? Skickar man fakturan till sitt försäkringsbolag efter montering eller måste man göra en skadeanmälan först och få det godkänt? Tänker så jag inte står där sen och lagar vindrutan och så vill dom att jag ska betala dessa 8000kr. Är som sagt första gången något på bilar går sönder för mig så har ingen koll på hur man ska gå tillväga.
Citera
2015-11-18, 02:06
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickedi
Hur går sånt här till rent tekniskt? Sist jag lagade en ruta fick jag betala allt själv. Ska man göra en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag innan eller efter man låtit glasmästarna utföra jobbet?

För senast fick jag betala direkt till dom 3000kr för sidoruta som några ungar hade krossat. Den sa dom inget om utan jag fick betala 3000kr direkt istället för dom 1500kr det borde varit, så hur går man till väga funderar jag på? Skickar man fakturan till sitt försäkringsbolag efter montering eller måste man göra en skadeanmälan först och få det godkänt? Tänker så jag inte står där sen och lagar vindrutan och så vill dom att jag ska betala dessa 8000kr. Är som sagt första gången något på bilar går sönder för mig så har ingen koll på hur man ska gå tillväga.
Iaf de stora kedjorna sköter pappersbiten med försäkringsbolaget. Allt du behöver ha med dig är försäkringsbeviset.
Varför valde du TH? Det är de asen som drar upp försäkringspremierna ju.
Citera
2015-11-18, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Iaf de stora kedjorna sköter pappersbiten med försäkringsbolaget. Allt du behöver ha med dig är försäkringsbeviset.
Varför valde du TH? Det är de asen som drar upp försäkringspremierna ju.

Ärligt talat så valde jag dom då min vanliga hållare som är LF bank och försäkring som inte av någon anledning kunde ge mig försäkring utan måste gå igenom allt manuellt då valde jag första bästa jag antog var bäst lämpade.

Dock får man säga upp detta avtal inom 15 dagar står det, borde jag alltså satsa på något annat ?

Vad skulle ni tipsa om för försäkrings bolag ? Mins jag dock rätt vad jag läst så om man byter försäkringsbolag så måste man besikta bilen innan stämmer det? Läste något om det i flera sajter igår, tex om man går från trafikförsäkring till halvförsäkring tex så var man tvungen att ombesikta bilen innan. Det ända jag bryr mig om är att ha någon vettig bolag som inte säger nej till det att min vindruta ska lagas på fredag är tanken,, vad jag hört i efterhand är att TH ska vara petiga med sånt här och ofta säger nej? Säger dom dock nej så byter jag i alla fall bolag.
Citera
2015-11-18, 16:08
Medlem
My name is Earls avatar
Tror inte det ska bli nåt problem; men du kan ju ringa T.H. och fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in