Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-17, 17:33
  #1
Medlem
Machinerators avatar
Något som förundrat mig i många år är hur pass lite fukus man ger kriget och hatets estetiska dimension.
Jag är övertygad om att människan inte godtyckligt vill se något vackert dö eller förstöras. På samma sätt är jag övertygad om att aktuella hemskheter har en estetisk grund.

Väst tycker helt enkelt att arabvärlden är ful och våra mest toleranta företrädare finner en viss skönhet hos "fienden".

....och samma sak gäller de andra.

Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2015-11-17, 20:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machinerator
Något som förundrat mig i många år är hur pass lite fukus man ger kriget och hatets estetiska dimension.

Jag ser inget estetiskt i hat. Däremot finns det krigsromatik. Peter Englund har skrivit lite om det i sin bok Brev från Nollpunkten.

Citat:
Jag är övertygad om att människan inte godtyckligt vill se något vackert dö eller förstöras.

Ja det håller jag med om.

Citat:
På samma sätt är jag övertygad om att aktuella hemskheter har en estetisk grund.

Paul Nash, en engelsman, och Otto Dix, en tysk, målade bägge på var sin sida om skyttegravarna under första världskriget. Reproduktioner av respektives målningar finns i Englunds bok.

Citat:
Väst tycker helt enkelt att arabvärlden är ful och våra mest toleranta företrädare finner en viss skönhet hos "fienden".

Nja, det vet jag inte om det stämmer. Utveckla gärna.

Citat:
Är jag helt ute och cyklar?

Inte vad gäller krigets estetik i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback