• 1
  • 2
2015-11-17, 16:06
Bannlyst
Hej!

Min hårddisk var rejält infekterad. Efter att ha raderat alla virus med Norton, så krävdes en omstart för att ta bort det sista. När jag startade om datorn så kom den till "Reperationstadie" som aldrig ville funka.

Jag har testat följande:

1. Laga datorn via kommandotolken. SFC /SCANNOW funkar inte.
2. Starta datorn i felsäkert läge, reparationstadie återuppstår även här
3. Formatera hårddisken med ett USB. När jag bootar från USB så blir det även här, reparationstadie.
4. Har testat den här felsöknigen på minnet, funkar inte heller.

Vad finns det kvar att göra?

MVh
Citera
2015-11-17, 16:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratsogs
Hej!

Min hårddisk var rejält infekterad. Efter att ha raderat alla virus med Norton, så krävdes en omstart för att ta bort det sista. När jag startade om datorn så kom den till "Reperationstadie" som aldrig ville funka.

Jag har testat följande:

1. Laga datorn via kommandotolken. SFC /SCANNOW funkar inte.
2. Starta datorn i felsäkert läge, reparationstadie återuppstår även här
3. Formatera hårddisken med ett USB. När jag bootar från USB så blir det även här, reparationstadie.
4. Har testat den här felsöknigen på minnet, funkar inte heller.

Vad finns det kvar att göra?

MVh

Kontakta Norton support.

Hur länge har den stått i rep.stadie ?
Citera
2015-11-17, 16:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Testat med en DVD-skiva = bootbar installationsskiva?
Citera
2015-11-17, 16:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Hur skapade du din bootbara usb ? vilket operativsystem ?
Har du usb som bootenhet i bios ?
Citera
2015-11-17, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kontakta Norton support.

Jag ska ringa dom, tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Testat med en DVD-skiva = bootbar installationsskiva?
Har ingen CD-läsare tyvär.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Hur skapade du din bootbara usb ? vilket operativsystem ?
Har du usb som bootenhet i bios ?

Jag skapade den med en ISO-fil. Windows 7 ultimate.
Ja, jag förstår inte riktigt vad som krånglar.
Viruset verkar ha tagit sig väldigt väldigt djupt, då jag inte på något sett kan forcera en sfc /scannow trots kommandotolken i BIOS.

Ska fippla lite till med USB-minnet.

Tips och hjälp är fortfarande enormt tacksamt.

mch
Citera
2015-11-17, 17:31
Bannlyst
Startreparation ger följande

Utfört test:
Namn: Installationsloggsdiagnostik för programvara
Resultat: Slutfördes. Felkod = 0x0
Tidsåtgång: 0 ms

Funnen rotorsak:
En korrigeringsfil hindrar systemet från att starta.

Reparations åtgård: Systemåterställning

Det går inte att göra en systemåterställning utan automatisk bluescreen.
Där det står att om bluescreenen kommer upp igen, så är det troligtvis problem med virus.
Felkoden under får man bara se halva, i 0.5 sekunder. Jag fick det på film och kan konstatera att hela felkoden inte syns, därför ser jag ingen anledning att posta den här.

Är det någon som varit med om något liknande?

Mvh
Citera
2015-11-17, 17:42
Medlem
1FFs avatar

Det där låter inte som att viruset är problemet, direkt, möjligen indirekt, Nortons virusborttagar verktyg kan orsaka svårigheter av olika slag. Powereraser t.e.x är som en elefant i en porslinbutik och deletar saker till höger och vänster, väldigt oberäkneligt.

Ring Norton så hjälper de dig genom fjärrstyrning de har troligen ett verktyg för dylik situation.
Senast redigerad av 1FF 2015-11-17 kl. 17:45.
Citera
2015-11-17, 17:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Slår man en sökning på felkoden så ger den lite träffar. Här bl.a -> http://bit.ly/1WXkrO9
Citera
2015-11-17, 18:36
Bannlyst
Citat:

Det där låter inte som att viruset är problemet, direkt, möjligen indirekt, Nortons virusborttagar verktyg kan orsaka svårigheter av olika slag. Powereraser t.e.x är som en elefant i en porslinbutik och deletar saker till höger och vänster, väldigt oberäkneligt.

Ring Norton så hjälper de dig genom fjärrstyrning de har troligen ett verktyg för dylik situation.

Rep.stadie tar cirka 3 minuter, sen står det att problemet inte kan åtgärdas.
Frågar om jag ska starta en systemåterställning, jag väljer ja. Den enda systemåterställningen i listan är den Norton Powereraser har skapat, men startar jag den så får jag även där BSOD.

Hej! Ja det var efter användning av Powereraser som datorn inte går igång.
Men hur ska norton kunna hjälpa mig på fjärranslutning? Jag kommer inte ens in i felsäkert läge.

Citat:
Slår man en sökning på felkoden så ger den lite träffar. Här bl.a -> http://bit.ly/1WXkrO9

Det är tyvär inte samma problem. 0x0 står på nästan alla felsökningar som rep ger.
Citera
2015-11-17, 18:55
Medlem
1FFs avatar
Du kan prova att ta ur sladden samt batteriet och pumpa ur strömmen, återanslut sladden, endast, prova att starta.

Har du en laglig Norton licens så är problemet deras så låt de oroa sig över vad och hur de ska fixa det. Om du har gjort allt rätt ifrån början så är problemet deras. Om det nu inte, efter en reparation på v-stad visar sig egentligen vara ett hårdvarufel vilket det hela kan sluta upp i på inrådan av Norton och potentiel bekostnad av dem.
Citera
2015-11-17, 18:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du utfört detta kommando? -> chkdsk /r
Citera
2015-11-17, 20:40
Bannlyst
Citat:
Du kan prova att ta ur sladden samt batteriet och pumpa ur strömmen, återanslut sladden, endast, prova att starta.

Har du en laglig Norton licens så är problemet deras så låt de oroa sig över vad och hur de ska fixa det. Om du har gjort allt rätt ifrån början så är problemet deras. Om det nu inte, efter en reparation på v-stad visar sig egentligen vara ett hårdvarufel vilket det hela kan sluta upp i på inrådan av Norton och potentiel bekostnad av dem.

Tack så mycket. Jag har pratat med Norton nu och tydligen så ligger felet i att jag har startat Norton Power eraser och låtit den korrigera allt den hittar.

Dom skulle ringa mig 17:00 imorgon och kolla ifall vi kommer till en lösning.

Citat:
Har du utfört detta kommando? -> chkdsk /r

Jag testade att göra detta tidigare. Det stog att den behandlade ett fåtal problem om jag minns rätt.
Bluescreen kvarstog dock. Är det något lönt att försöka igen?

Tack för all hjälp! Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in