Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-11-04, 19:06
Medlem
Spikeys avatar
Hmm...Jag måste byta bakstötdämpare på en Mazda 323 från -82. Saken är den att inget i bakre hjulupphängningen har rörts på över 20 år, så allt sitter fast som satan.

Visst, bilen är gammal men i toppskick förutom stötarna då, och måste besiktas före försäljning!

Det går bra ända tills jag ska lossa nedre fästet i stötdämparen, som sitter i den längsgående bärarmen med en gummibussning. Bultjäveln har helt enkelt rostat fast i hylsan i bussningen. Jag kör järnet med muttermaskin fram och tillbaka, dränker allt i 5-56, eldar med blåslampa, bultar med slägga...
Till sist ämnar jag skruva bort hela bärarmen för att misshandla den i ett skruvstäd, men det andra fästet sitter lika jävla hårt

Någon i branschen som har tips till mig, jag lipar fan snart! Till saken hör att jag helst vill slippa förstöra gummibussningarna....
Citera
2005-11-04, 19:22
Medlem
Crookens avatar
Prova att "slå" fast en sexkantshylsa och prova med 5-56 och värme igen... ibland får ju bultarna för sig att lossna när det kallnar med...
Citera
2005-11-04, 19:29
Medlem
Subb[a]s avatar
Fan vad jävligt... stöter jämt på sånt där skit, brukar låta de vara till sist

Tror det har kommit verktyg just för såna här situationer nu iaf, stick på närmaste verktygshus och kolla...
Citera
2005-11-04, 19:51
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Prova att "slå" fast en sexkantshylsa och prova med 5-56 och värme igen... ibland får ju bultarna för sig att lossna när det kallnar med...

Bra idé, men saken är den att jag drar sönder gummibussningen om jag tar i för kung o fosterland Bulten är fastrostad i hylsan som är ingjuten i gummit, så det "svarar" inte när man drar...
Citera
2005-11-04, 20:00
Medlem
Truxas avatar
Du kanske kan ta loss hela skiten och sätta det i en press, samtidigt som du värmer med svetsen.
Citera
2005-11-04, 20:10
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Kommer du åt med en såg av den sorten som är en hållare med ett bågfilsblad som sticker ut kan du försöka att såga av skruven jäms med hylsan i bussningen på bägge sidor. Då får du ur stötdämparen ur länkarmen. Sen lägger du bussningens innerhylsa mot nåt hårt, (Idealet är ett hål i en tjock plåtbit eller nåt med samma diameter som skruven.), och driver ur skruven med dorn och hammare. Slipa den sidan skruven du slår på flush med hylsan så att du inte kragar skruven vid drivningen. Skit i allt vad värme heter, blir det så varmt så det har nån inverkan brinner gummibussningen upp. Har du tid så spruta 5-56 på anrättningen varje dag några dagar innan du börjar driva.

Berätta hur det gick sen!

Rigor
Citera
2005-11-04, 20:13
Medlem
prova med en mutter spräckare. det är enklare
Citera
2005-11-04, 20:17
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Kommer du åt med en såg av den sorten som är en hållare med ett bågfilsblad som sticker ut kan du försöka att såga av skruven jäms med hylsan i bussningen på bägge sidor. Då får du ur stötdämparen ur länkarmen. Sen lägger du bussningens innerhylsa mot nåt hårt, (Idealet är ett hål i en tjock plåtbit eller nåt med samma diameter som skruven.), och driver ur skruven med dorn och hammare. Slipa den sidan skruven du slår på flush med hylsan så att du inte kragar skruven vid drivningen. Skit i allt vad värme heter, blir det så varmt så det har nån inverkan brinner gummibussningen upp. Har du tid så spruta 5-56 på anrättningen varje dag några dagar innan du börjar driva.

Berätta hur det gick sen!

Rigor

Detta borde funka! Ska testa på söndag (om jag orkar), återkommer med rapport!
Tack som fan för tipset
Citera
2005-11-04, 23:38
Medlem
Om jag inte har fattat dig väldigt fel sitter gummibussningen i stötdämparen. Nu är jag iofs inte mazda-mek, men eftersom du ska byta dämparen (i vilken bussnigen som jag förstått det sitter) och jag antar att bulten löper genom bärarmen är det bästa råd jag kan ge att först elda bulten röd, när den svalnat elda på hylsan i bussningen och gnid på med muttersmällan så bör det lossna. Om du har en "lös" mutter kan du ju, som sagt, alltid såga av bulten...
Citera
2005-11-05, 00:45
Medlem
Har inget tålamod så jag skulle gått lös med rondellen för längesen
Citera
2005-11-05, 09:54
Medlem
Erk Swedes avatar
Ta det lugnt!!!!!

Första dan du ser skruveländet smörj med smörjkanna(5-56 penetrerar bättre,men mörjer sämre,så gärna både ock).
Andra dan el några dar efteråt smörjer du på igen ,och borstar ordentligt rent.
Sök reda på eb sexkanthylas ellernyckel av bra kvalitet somPASSAR på muttern.
smörj och prova att lossa,vill den inte röra sig utåt så provat att dra inåt något.
Lyckas du få den att röra sig inåt så borsta av ordentligt och smörj, och prova dra den utåt. kom ihåg att du aldrig kan smörja för mycket.
Med tid penetrerar oljan så det släpper,frågan är hur lång tid man har på sig.
Värme är det nästa steget,men tänk på att det är muttern som ska värmas inte bulten,för då sitter allt lika hårt ändå fast i ett uppsvällt läge.
Citera
2005-11-05, 10:01
Medlem
Megaforces avatar
Kylspray kan också vara bra för att kyla bulten när mutten värms. Men se upp så att man inte kyler för kraftigt så att det spricker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in