2015-11-17, 03:00
Avstängd
Jag gör en snabbtitt på Expressens kultursida, som en gång för årtionden sedan var både vital och läsvärd - kollar in rubrikerna och noterar med ett matt leende hur trött, konjunkturkåt och pissnödigt det är. Och hur uppknutet till olika paroller och agendor. Det är ingen överraskning, men har det någonsin varit så parodiskt tydligt? Tre dygn efter terrorvågen i Paris ser det ut så här:

Per Wirtén: Sätt munkavle på alla generaler! (yeah right). Wirtén ägnar hela texten åt att oja sig, ivra för att typ riva murar, och noterar mot slutet han inte har några lösningar, men att militarismens logik måste krossas. Klassiskt kålsupartänk alltså:

Citat:
Ursprungligen postat av Per Wirtén
Jag ser egentligen inga trovärdiga strategier om hur revolutionärerna kan isoleras, pressas tillbaka och ge upp. Det enda man med säkerhet kan säga är att militarismens logik redan prövats och misslyckats. USA;s krig i Afghanistan och Irak är viktiga orsaker till regionens sammanbrott. Bomber fungerar ibland, men bara i marginalen. Alla generaler borde få tillfällig munkavel. Deras råd är de sista som behövs just nu. IS längtar efter utländska soldater i Syrien och Irak. Varje bombmatta hotar att täppa till det gap som i stället måste vidgas. Den som kan erbjuda trygghet och välstånd vinner. Hur Europa förhåller sig till flyktingströmmen är en första test. Enkelt sagt, men hur gör man?

Det verkliga tillståndet är ju ett krig som sträcker ut sina armar för att förvandla även Europas storstäder.

Gunilla Brodrej har gått på operan: Eugen Onegin är som Kulturmannen (naturligtvis) Ett perspektiv som skulle göra hela dramat ointressant och platt.

Några podcasts avhandlar också det tunga ämnet kulturmannen på olika snackiga sätt - Ebba har ju just samnlat ihop sina viktiga texter i ämnet i en ny bok.

"Bra beslut av Operan" att stoppa en affisch för Svansjön som kränkta afrosvenska debattörer tyckte "känns som smygrasism" - den svarte dansaren som låter sig smekas av den vita kvinnans fot hade däremot själv inga problem med saken.
"
Domedagslexikon för ledarskribentkrisen" - någon ska försöka skoja bort orden för det som hänt och kan hända, och försöäkra oss om att allt går fint, allt ärson vanligt. Hihi.

Notiser om att Expressen har delat ut priser till nollan Natalia Kazmierska och PK-surpuppan Malena Ernman

"Som jude får man alltid räkna med at någon vill skjuta på en" utropar Salomon Schulman - jag behöver inte ens läsa artikeln för att fatta att han är irriterad över att det som händer i Frankrike temporärt skulle kunna flytta fokus från judarna som de ständiga offren för hot och terror.

Joel Halldorf (teol dr och ledarskribent på Dagen) dödförklarar boken och konstaterar att ungdomar idag inte läser Camus eller Kafka i skolkorridoren eller på tunnelbanan utan istället fokuserar på skärmen. Den artikeln är åtminstone någorlunda läsvärd, men den stannar förstås halvvägs och orkar inte sätta något slags historiskt perspektiv - och hade han varit tydligare hade Expressen inte velat ha artikeln eller krävt nerstrykningar. På Expressens kulturdetalj är det *inte* bildning eller tydlig problematisering som gäller.

Hynek Pallas intervjuar nobelpristagaren Alexejeva och menar att först hon får oss att inse kommunismens fasor. Trams. Böcker, inlägg och ledarstick om hur det var i Sovjet är väl minst av allt någon nyhet. Solzjenitsyn eller Sacharov, anyone?

Plus annonser för nätpoker i din smarta mobil och ryggstödjande kläder. Vad pepparn sysslar Expressens kultur med?

Sedan inser man att de andra Bonniertidningarnas kultursidor är i grunden likadana. Lika inställsamma, lika konjunkturkänsliga, lika slutna mot verkliga debatter - och mot historien. Det har hänt saker i svensk dagspress, man utvecklar sig.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-11-17 kl. 03:04.
Citera
2015-11-17, 04:51
Medlem
Djupfryss avatar
Är det första gången på decennier som du läser kultursidorna i slaskpressen? Karin Olsson, chef över kultursidorna på Expressen satt i Kulturnyheterna på SVT i går kväll och vräkte ur sig den ena dumheten efter den andra. Exakt vad hon sade kan jag inte återge då jag för länge sedan slutat ta till mig den ensidiga postmarxistiska propaganda som likt diarré strömmar ur käften på i stort sett alla inom dagens kulturelit. Att jag ens råkade se skiten berodde på att alternativet var att äta en smoothie som frugan försökte pracka på mig, i sin oro över en lättare förkylning jag ådragit mig.
Jag minns i alla fall att Göran Greider höll med till max i samma inslag. Fick någon med med en åsikt som avviker det minsta ifrån de postmarxistiska äcklen komma till tals?

Skulle tro att det är högre sannolikhet att de intervjuar en Marsian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in