Jag ska börja ett ny jobb 1 mars, jag har 2 månaders uppsägningstid, det jag undrar är om man redan nu kan skriva sitt uppsägningsbrev till chefen, eller kan chefen då tvinga mig att sluta 2 månader efter hon får brevet.
Varför inte bara begära uppsägning två månader innan du ska börja på ditt nya jobb?
"If it works, don't fix it", typ...
Därför att jag måste meddela min chef skriftligt och jag är tveksam till att hon är på jobbet i slutet av december. Men jag gör som någon föreslog tidigare och skriver att uppsägningen gäller från sista december.
Det är inga problem att lämna en uppsägning "i förtid", du ger ju bara chefen längre framförhållning. Det kan ju vara så enkelt att man själv eller chefen är borta precis då man vill att uppsägningen skall gälla. Sen behöver man inte överdriva det hela men det är inga konstigheter att lämna uppsägningen en månad i förväg, speciellt inte om man har ett jobb som tar lite tid att lära sig.
Sist jag sa upp mig skrev jag bara "Härmed säger jag, Zarkov, upp mig från min tjänst vid Acme Industries. Min sista arbetsdag blir den 31/12-14." Detta brev lämnade jag till min chef i september, dvs ett par veckor tidigare än jag behövde.
Det spelar ju ingen roll när chefen SER meddelandet om du bara lämnat in det till chefen i tid.
Att chefen går på julledighet gör ju inte att alla chefens ansvarsområden står stilla tills julskinkan är svald.
Ligger det ett brev från dig på chefens bord säg den 9/1 men poststämplad den 30/12 med en uppsägning från den 31/12 så är den hur giltig som helst.
Nej, ingen 90-talist, har däermot barn som är det :-) Jag vill inte bara lämna in en lapp, jag kommer att boka in ett möte med chefen. Jag kommer att skriva så som jag fick tips om i tråden, att skriva datum från när uppsägningen gäller. VIll gärna vara schysst så att nuvarande chef får lite mer tid på sig att leta upp ersättare.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!