• 1
  • 2
2015-11-16, 18:22
Medlem
rjonssons avatar
Jag ska börja ett ny jobb 1 mars, jag har 2 månaders uppsägningstid, det jag undrar är om man redan nu kan skriva sitt uppsägningsbrev till chefen, eller kan chefen då tvinga mig att sluta 2 månader efter hon får brevet.
Citera
2015-11-16, 18:24
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Du kan inte säga upp dig och sen tro att du får vara kvar så länge du har lust, arbetsgivaren kanske låter dig göra det men det kan du inte räkna med.
Citera
2015-11-16, 18:26
Medlem
KnullMarodorens avatar
Hahah vilka jävla nötter det finns i omlopp

varför överlämnar du inte bara brevet i slutet av December istället så jobbar du ju kvar till sista Februari?
Citera
2015-11-16, 18:29
Medlem
rjonssons avatar
Därför att det kommer att vara ganska tomt på jobbet i slutet av december, tror de flesta är lediga från strax innan jul.
Citera
2015-11-16, 18:30
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Nej, men däremot kan du ange det datum du säger upp dig från så du kan skriva att du säger upp dig från och med 31/12.
Citera
2015-11-16, 18:32
Medlem
rjonssons avatar
Det var smart, så kan jag ju göra.
Citera
2015-11-16, 19:21
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Varför inte bara begära uppsägning två månader innan du ska börja på ditt nya jobb?

"If it works, don't fix it", typ...
Citera
2015-11-16, 20:20
Medlem
rjonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Varför inte bara begära uppsägning två månader innan du ska börja på ditt nya jobb?

"If it works, don't fix it", typ...

Därför att jag måste meddela min chef skriftligt och jag är tveksam till att hon är på jobbet i slutet av december. Men jag gör som någon föreslog tidigare och skriver att uppsägningen gäller från sista december.
Citera
2015-11-16, 21:18
Medlem
Det är inga problem att lämna en uppsägning "i förtid", du ger ju bara chefen längre framförhållning. Det kan ju vara så enkelt att man själv eller chefen är borta precis då man vill att uppsägningen skall gälla. Sen behöver man inte överdriva det hela men det är inga konstigheter att lämna uppsägningen en månad i förväg, speciellt inte om man har ett jobb som tar lite tid att lära sig.

Sist jag sa upp mig skrev jag bara "Härmed säger jag, Zarkov, upp mig från min tjänst vid Acme Industries. Min sista arbetsdag blir den 31/12-14." Detta brev lämnade jag till min chef i september, dvs ett par veckor tidigare än jag behövde.
Citera
2015-11-17, 13:00
Medlem
Alltså är du 90-talist eller?

Det spelar ju ingen roll när chefen SER meddelandet om du bara lämnat in det till chefen i tid.
Att chefen går på julledighet gör ju inte att alla chefens ansvarsområden står stilla tills julskinkan är svald.

Ligger det ett brev från dig på chefens bord säg den 9/1 men poststämplad den 30/12 med en uppsägning från den 31/12 så är den hur giltig som helst.

Du krånglar till det i onödan.
Citera
2015-11-17, 18:28
Medlem
rjonssons avatar
Nej, ingen 90-talist, har däermot barn som är det :-) Jag vill inte bara lämna in en lapp, jag kommer att boka in ett möte med chefen. Jag kommer att skriva så som jag fick tips om i tråden, att skriva datum från när uppsägningen gäller. VIll gärna vara schysst så att nuvarande chef får lite mer tid på sig att leta upp ersättare.
Citera
2015-11-17, 18:32
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du kan inte säga upp dig och sen tro att du får vara kvar så länge du har lust, arbetsgivaren kanske låter dig göra det men det kan du inte räkna med.
Vad ska de göra, sparka dig för att du har sagt upp dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in