2015-11-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss-sativa
Jag hittade en manual, om du scrollar ner kommer du till Engelska.
På din maskin ska du ha förtvätt fack 1 på höger sida och huvudtvätt fack 2 på vänster och i mitten bör du ha facket för sköljmedel!

http://services.candy.it/libretti/do...A266ABB64D7794

Lycka till

Tack så mycket!

Synd att manualen är på engelska. Är dålig på engelska
Citera
2015-11-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Lugn nu. När jag flyttade hemifrån (visserligen som 16-åring) så hade jag aldrig startat en tvättmaskin (ja, jag var tvättbortskämd men inte alls bortskämd i övrigt). Idag har jag tvättat med säkert 30 olika maskiner och har allt ansvar över tvätten i min familj. Så det kan bli folk av TS också.

Det här var ju faktiskt en ovanligt modern maskin också. Vilken dröm att ha kombinerat tvätt/tork (jag tvättar säkert 15 timmar i veckan just nu med en kräkbebis med i bilden så mina drömmar är inte så högtflygande).

Men fack 1 är som alla säger för förtvätt. Så länge det inte är ett otroligt smutsigt plagg så använder de flesta sig inte av det. Jag har aldrig gjort det under mina 12 tvättår, våra kläder/sängkläder/m.m. är inte så skitiga. Om du väljer att normalt program så ingår inte förtvätt utan det är antingen ett tillval eller så framgår det att det är ett specialprogram. Du ska därför bara lägga tvättmedel i fack 2.

Jag har försökt hitta bruksanvisningen men lyckades inte hitta den på svenska eller engelska. Har du den kvar till tvättmaskinen? Om det är din tvättmaskin ska den ha följt med. Om den står i en allmän tvättstuga för ex. ett hyreshus så brukar instruktion hänga på väggen eller så ligger manualen i närheten.

Hur vet jag om ett program består av förtvätt?

Det är min tvättmaskin. Har ingen bruksanvisning tyvärr.
Citera
2015-11-16, 13:46
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159abc
Hur vet jag om ett program består av förtvätt?

Det är min tvättmaskin. Har ingen bruksanvisning tyvärr.

Det gör dom generellt inte helt enkelt. Även om du skulle råka knappa in ett program med förtvätt så är det ingen skada skedd om du inte har tvättmedel i facket för förtvätt. Det enda som händer då är att tvättiden blir längre och att tvätten sköljs extra mycket innan huvudtvätten påbörjas.

Om du kan välja till exempel 30°/40°/60° kulörtvätt/vittvätt/syntettvätt/strykfri tvätt så ingår inte förtvätt utan det brukar då ligga som ett tillval som du måste knappa dig till via menyer.

Jag kan tyvärr inte ladda ner bruksanvisningen och förklara utifrån den eftersom jag sitter på mobil och formatet stöddes inte.

Mitt stalltips från min tvättefterblivna första tid med tvättmaskiner är att du gör på följande sätt:
Använd bara program för kulörtvätt eller strykfri tvätt. Underkläder och t-shirts och annat i bomullsmaterial kan du tvätta på 60 grader. Andra kläder kör du på 40 grader.

Om du är extra lat kan du bara panga in allt på 40 grader. Då slipper du sorteringen annat än rent färgmässigt (nya mörka och röda plagg bör inte tvättas med kritvita under de första tvättarna). Vissa påstår att underkläder inte blir rena i 40 grader men det är bullshit om man bokstavligen talat inte skitit på sig. Tvättmedlet fixar bakterierna som värmen inte tar bort. Fyll endast fack två med tvättmedel. Använd sköljmedel.

Jag vet att du inte bett om dessa tips men du verkar kunna behöva det. 40° (och i pedantiska fall 60°) och random normalt program med huvudtvätt duger bra så länge man bara tar hand om sin egen tvätt.
Citera
2015-11-16, 13:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Om du är extra lat kan du bara panga in allt på 40 grader. Då slipper du sorteringen annat än rent färgmässigt (nya mörka och röda plagg bör inte tvättas med kritvita under de första tvättarna). Vissa påstår att underkläder inte blir rena i 40 grader men det är bullshit om man bokstavligen talat inte skitit på sig. Tvättmedlet fixar bakterierna som värmen inte tar bort. Fyll endast fack två med tvättmedel. Använd sköljmedel.

De flesta tvättmedel som säljs i Sverige är inte dugliga för 40-tvätt av underkläder. Man behöver tvätta dem i 60 grader emellanåt (inte nödvändigtvis varje tvätt) för att bli av med de bakterier som trivs extra bra i 40 grader och som gärna växer till sig extra mycket under 40-tvätt om tvättmedlet inte är aggressivt nog.

T.ex. kräksjukebakterier tål tvättmedel utan problem och frodas i 40-tvätt så har man kläder som smutsats ner t.ex. av spyor så måste de ovillkorligen tvättas i minst 60 grader eller kastas.
Citera
2015-11-16, 14:13
Medlem
haha.. till och med jag visste hur man tvättade ifrån första början. Det är ju ganska logiskt eller det bör det ju vara för dem allra flesta iallafall. Men iofs vissa maskiner kan ju kanske vara mera hightech om man säger så.
Citera
2015-11-16, 14:14
Medlem
Men du drar ut facket till vänster och så finns det ju två fack där som du ska lägga sköljmedel och tvättmedel i.. var för sig.
Citera
2015-11-16, 15:19
Medlem
Citat:
Det gör dom generellt inte helt enkelt. Även om du skulle råka knappa in ett program med förtvätt så är det ingen skada skedd om du inte har tvättmedel i facket för förtvätt. Det enda som händer då är att tvättiden blir längre och att tvätten sköljs extra mycket innan huvudtvätten påbörjas.

Om du kan välja till exempel 30°/40°/60° kulörtvätt/vittvätt/syntettvätt/strykfri tvätt så ingår inte förtvätt utan det brukar då ligga som ett tillval som du måste knappa dig till via menyer.

Jag kan tyvärr inte ladda ner bruksanvisningen och förklara utifrån den eftersom jag sitter på mobil och formatet stöddes inte.

Mitt stalltips från min tvättefterblivna första tid med tvättmaskiner är att du gör på följande sätt:
Använd bara program för kulörtvätt eller strykfri tvätt. Underkläder och t-shirts och annat i bomullsmaterial kan du tvätta på 60 grader. Andra kläder kör du på 40 grader.

Jag vet att du inte bett om dessa tips men du verkar kunna behöva det. 40° (och i pedantiska fall 60°) och random normalt program med huvudtvätt duger bra så länge man bara tar hand om sin egen tvätt.

Jag är mycket tacksam för din genuina hjälp
Citera
2015-11-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta tvättmedel som säljs i Sverige är inte dugliga för 40-tvätt av underkläder. Man behöver tvätta dem i 60 grader emellanåt (inte nödvändigtvis varje tvätt) för att bli av med de bakterier som trivs extra bra i 40 grader och som gärna växer till sig extra mycket under 40-tvätt om tvättmedlet inte är aggressivt nog.

T.ex. kräksjukebakterier tål tvättmedel utan problem och frodas i 40-tvätt så har man kläder som smutsats ner t.ex. av spyor så måste de ovillkorligen tvättas i minst 60 grader eller kastas.

Blir vanliga kläder förstörda i 90 grader? Har för mig att en kjol krympte en gång när jag tvättade i 60 grader. Det var polyester materiaL.
Citera
2015-11-16, 15:37
Medlem
Citat:
Blir vanliga kläder förstörda i 90 grader? Har för mig att en kjol krympte en gång när jag tvättade i 60 grader. Det var polyester materiaL.

Ett råd... Ta förvana att ALLTID tvätta ALLTING på 40 grader. Då KAN det inte bli fel

/ Tips från coaschen

Då behöver du heller aldrig ens fundera över dem olika graderna.
Citera
2015-11-16, 17:03
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Ett råd... Ta förvana att ALLTID tvätta ALLTING på 40 grader. Då KAN det inte bli fel

/ Tips från coaschen

Då behöver du heller aldrig ens fundera över dem olika graderna.
Men hur svårt är det att läsa tvättlappen i varje plagg? Underkläder kör jag dock alltid i 60 oavsett vad det står i plagget.
Citera
2015-11-16, 21:50
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Det lite luriga här är att många underkläder för oss tjejer inte ska tvättas över 40 grader. Eftersom jag ändå är närmare 30 nu och har gett upp annat än bomull, samtidigt som min make endast har bomullsunderkläder, så har det naturligt blivit så att jag nu tvättar allt sådant på 60. Jag separerar även dem från bebisens tvätt. Dock så har jag aldrig haft magsjuka sedan barndomen, inte ens under mina "ungkarlsdagar".

Men det är ett bra inlägg, det är nog bra att genom hela livet ha tumregeln att underkläder, handdukar och sängkläder körs på 60 grader.

Citat:
Jag är mycket tacksam för din genuina hjälp

Ingen orsak, men läs ovan: Lata inte till dig som jag gjorde utan kör 60 på det som går
Citera
2015-11-17, 04:10
Medlem
Citat:
Det lite luriga här är att många underkläder för oss tjejer inte ska tvättas över 40 grader. Eftersom jag ändå är närmare 30 nu och har gett upp annat än bomull, samtidigt som min make endast har bomullsunderkläder, så har det naturligt blivit så att jag nu tvättar allt sådant på 60. Jag separerar även dem från bebisens tvätt. Dock så har jag aldrig haft magsjuka sedan barndomen, inte ens under mina "ungkarlsdagar".

Men det är ett bra inlägg, det är nog bra att genom hela livet ha tumregeln att underkläder, handdukar och sängkläder körs på 60 grader.

Ingen orsak, men läs ovan: Lata inte till dig som jag gjorde utan kör 60 på det som går

Ja. En sak som jag tycker är jobbigt med 60 grader är att programmet är längre. Det är jobbigt att höra tvättmaskinen. Jag bor i en etta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in