Citat:
Ursprungligen postat av
159abc
Hur vet jag om ett program består av förtvätt?
Det är min tvättmaskin. Har ingen bruksanvisning tyvärr.
Det gör dom generellt inte helt enkelt. Även om du skulle råka knappa in ett program med förtvätt så är det ingen skada skedd om du inte har tvättmedel i facket för förtvätt. Det enda som händer då är att tvättiden blir längre och att tvätten sköljs extra mycket innan huvudtvätten påbörjas.
Om du kan välja till exempel 30°/40°/60° kulörtvätt/vittvätt/syntettvätt/strykfri tvätt så ingår inte förtvätt utan det brukar då ligga som ett tillval som du måste knappa dig till via menyer.
Jag kan tyvärr inte ladda ner bruksanvisningen och förklara utifrån den eftersom jag sitter på mobil och formatet stöddes inte.
Mitt stalltips från min tvättefterblivna första tid med tvättmaskiner är att du gör på följande sätt:
Använd bara program för kulörtvätt eller strykfri tvätt. Underkläder och t-shirts och annat i bomullsmaterial kan du tvätta på 60 grader. Andra kläder kör du på 40 grader.
Om du är extra lat kan du bara panga in allt på 40 grader. Då slipper du sorteringen annat än rent färgmässigt (nya mörka och röda plagg bör inte tvättas med kritvita under de första tvättarna). Vissa påstår att underkläder inte blir rena i 40 grader men det är bullshit om man bokstavligen talat inte skitit på sig. Tvättmedlet fixar bakterierna som värmen inte tar bort. Fyll endast fack två med tvättmedel. Använd sköljmedel.
Jag vet att du inte bett om dessa tips men du verkar kunna behöva det. 40° (och i pedantiska fall 60°) och random normalt program med huvudtvätt duger bra så länge man bara tar hand om sin egen tvätt.