Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Fack ett är för förtvätt, två för "normal/huvud" tvätt och det tredje (oftast en symbol som liknar en blomma) så lägger du sköljmedlet i.
Är du 18 år och vet inte hur en tvättmaskin fungerar?

Lugn nu. När jag flyttade hemifrån (visserligen som 16-åring) så hade jag aldrig startat en tvättmaskin (ja, jag var tvättbortskämd men inte alls bortskämd i övrigt). Idag har jag tvättat med säkert 30 olika maskiner och har allt ansvar över tvätten i min familj. Så det kan bli folk av TS också.
Det här var ju faktiskt en ovanligt modern maskin också. Vilken dröm att ha kombinerat tvätt/tork (jag tvättar säkert 15 timmar i veckan just nu med en kräkbebis med i bilden så mina drömmar är inte så högtflygande).
Men fack 1 är som alla säger för förtvätt. Så länge det inte är ett otroligt smutsigt plagg så använder de flesta sig inte av det. Jag har aldrig gjort det under mina 12 tvättår, våra kläder/sängkläder/m.m. är inte så skitiga. Om du väljer att normalt program så ingår inte förtvätt utan det är antingen ett tillval eller så framgår det att det är ett specialprogram. Du ska därför bara lägga tvättmedel i fack 2.
Jag har försökt hitta bruksanvisningen men lyckades inte hitta den på svenska eller engelska. Har du den kvar till tvättmaskinen? Om det är din tvättmaskin ska den ha följt med. Om den står i en allmän tvättstuga för ex. ett hyreshus så brukar instruktion hänga på väggen eller så ligger manualen i närheten.