2015-11-16, 07:59
Medlem
the head honchos avatar
Hej!

Senaste tiden har rören under mitt handfat varit rejält igentäppta så jag beslöt mig för att försöka rensa dem. Dock så kom jag inte på tanken på att kolla internet ang. hur jag skulle göra det innan jag testade. Utan jag skruvade helt enkelt bara bort den nedre delen av vattenlåset och slog lite på sidan av rören i hopp om att gegget skulle trilla ut. Det gjorde det ju delvis också men inte tillräckligt mycket och tillslut så lyckades jag slå av ena röret.

Sen kollade jag på nätet och såg att det hade varit skitlätt om jag bara följt dessa "rensa vattenlåset" videos som finns på youtube (t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=Q1SQBcXwO5Q). Nåja hur som helst, gjort är gjort och nu sitter jag här med ett trasigt rör.

Så här ser det ut: http://i.imgur.com/sfIiiUi.jpg

Det är alltså den övre delen som är trasig, det där undre som nästan ser ut som en spricka är bara ett skitäckligt hårstrå eller liknande som jag inte hunnit ta bort när jag tog fotot.

Har försökt googla mig till tips på hur jag ska göra nu så jag inte förvärrar situationen ännu mer, men hittar inga direkta tips. Så tänkte fråga här istället. Antar att jag måste köpa ett nytt vattenlås. Är det lätt att byta ut den övre delen själv? Försökte skruva lite på den men det kändes som att den satt rätt hårt fast.

Ursäkta om jag inte använder termen vattenlås korrekt, men antar att det är alla tre delar under handfatet och inte bara den mellersta.
Citera
2015-11-16, 08:12
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Det blir att besöka närmaste byggvaruhus och inköpa ett nytt. Se till att du har verktyg att kapa rör så de får rätt längd
Citera
2015-11-16, 08:15
Medlem
the head honchos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Det blir att besöka närmaste byggvaruhus och inköpa ett nytt. Se till att du har verktyg att kapa rör så de får rätt längd
Misstänkte det. Måste jag byta ut hela grejen, eller kan jag ha kvar den nedersta delen som är närmast golvet? Bäst för mig att inte fiffla för mycket för att minsta risken för mer klantigheter.

Ska det gå lätt att skruva lös den övre delen? Jag har nämligen försökt men inte kommit någon vart när jag använt händerna. Och skall det tätas på något sätt mellan handfatet och den "översta" delen av vattenlåset?

Det är alltså något i stil med detta jag ska köpa: http://www.clasohlson.com/se/Vattenl%C3%A5ssats/30-6686
Citera
2015-11-16, 08:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the head honcho
Misstänkte det. Måste jag byta ut hela grejen, eller kan jag ha kvar den nedersta delen som är närmast golvet? Bäst för mig att inte fiffla för mycket för att minsta risken för mer klantigheter.

Ska det gå lätt att skruva lös den övre delen? Jag har nämligen försökt men inte kommit någon vart när jag använt händerna. Och skall det tätas på något sätt mellan handfatet och den "översta" delen av vattenlåset?

Det är alltså något i stil med detta jag ska köpa: http://www.clasohlson.com/se/Vattenl%C3%A5ssats/30-6686
Ja, det är en sådan du ska köpa.

Du behöver inte byta hela, men det vore väl trevligt att få allt nytt och fräscht?

Den övre delen kan mycket väl vara åtdragen med en polygrip eller annat, men försök att undvika det själv sen när du drar dit den nya. Tätning följer med i satsen du köper.
Citera
2015-11-16, 08:39
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the head honcho

Lossa övre gängan med rör eller polygrptång Anpassa det nya vattelåset genom att kapa av rören med bågfil om det behövs Det ska finnas packningar i vattenlåssatsen. Tänk på att dra fast gängan med handkraft använd inget verktyg så riskerar du inte att spräcka det nya vattenlåset
Citera
2015-11-16, 08:49
Medlem
the head honchos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det är en sådan du ska köpa.

Du behöver inte byta hela, men det vore väl trevligt att få allt nytt och fräscht?

Den övre delen kan mycket väl vara åtdragen med en polygrip eller annat, men försök att undvika det själv sen när du drar dit den nya. Tätning följer med i satsen du köper.

Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Lossa övre gängan med rör eller polygrptång Anpassa det nya vattelåset genom att kapa av rören med bågfil om det behövs Det ska finnas packningar i vattenlåssatsen. Tänk på att dra fast gängan med handkraft använd inget verktyg så riskerar du inte att spräcka det nya vattenlåset

Tack så mycket. Fick bort den trasiga delen och ska köpa en ny senare idag, borde väl inte vara några större problem med övriga steg. Men återkommer nog när det är helt klart åtminstone.
Citera
2015-11-16, 10:01
Medlem
BNCs avatar
Bör inte behöva kapa något såvida du inte vill byta det sista röret av rent estetiska skäl.

I alla nya vattenlås sitter ett teleskoprör överst, den delen som ansluter själva vattenlåset till handfatet, går att dra ut och alltså anpassa längden på.

Så, bara skruva av den översta muttern som sitter kvar (sitter den för hårt och du inte har verktyg att skruva bort den med, kan du ju förstöra den på lämpligt vis), sen är det bara att skruva in det nya låset.

Tänk på att när du monterar det nya vattenlåset så vid anslutningen till röret som går ner till golvet, så skruvar du bort muttern på det nya vattenlåset och tar ur packningen där innanför, sen trär du på mutter och packning på röret som går till golvet. Sen, trycker du dit vattenlåset och trär tillbaka packning+mutter och skruvar åt.
Trycker du bara röret rakt in finns en stor risk att packningen inte kommer riktigt rätt och istället viks, och så läcker vattenlåset och i värsta fall skadar du packningen samtidigt så att du inte får det tätt sen.
Citera
2015-11-16, 11:34
Vill du undvika äcklet i vattenlåset i fortsättningen, så spill i en skvätt Klorin i vattenlåset och låt stå över natten, ca. 1ggr/månad.
Citera
2015-11-16, 14:18
Medlem
the head honchos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Bör inte behöva kapa något såvida du inte vill byta det sista röret av rent estetiska skäl.

I alla nya vattenlås sitter ett teleskoprör överst, den delen som ansluter själva vattenlåset till handfatet, går att dra ut och alltså anpassa längden på.

Så, bara skruva av den översta muttern som sitter kvar (sitter den för hårt och du inte har verktyg att skruva bort den med, kan du ju förstöra den på lämpligt vis), sen är det bara att skruva in det nya låset.

Tänk på att när du monterar det nya vattenlåset så vid anslutningen till röret som går ner till golvet, så skruvar du bort muttern på det nya vattenlåset och tar ur packningen där innanför, sen trär du på mutter och packning på röret som går till golvet. Sen, trycker du dit vattenlåset och trär tillbaka packning+mutter och skruvar åt.
Trycker du bara röret rakt in finns en stor risk att packningen inte kommer riktigt rätt och istället viks, och så läcker vattenlåset och i värsta fall skadar du packningen samtidigt så att du inte får det tätt sen.
Tack, jepp det stämmer jag slapp kapa av det nya. Det gick rätt lätt att installera även för en totalt oerfaren som jag. 119kr för det nya vattenlåset fick jag lägga ut.
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Vill du undvika äcklet i vattenlåset i fortsättningen, så spill i en skvätt Klorin i vattenlåset och låt stå över natten, ca. 1ggr/månad.
Bra förslag, men är rätt lat och sen så tror jag inte jag skulle komma ihåg att göra det regelbundet. Men till nästa gång det är igentäppt så vet jag i alla fall hur jag skall gå tillväga för att rensa det utan att ha sönder saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in