• 1
  • 2
2015-11-27, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1999
Hypofor är ju ett retoriskt grepp där man ställer en fråga som man besvarar själv. Jag tror faktiskt att TS söker efter begreppet autologiska fraser. Även om frågeställningen e rätt klumpigt formulerad.

Varför?

Topic Starter säger i klartext:

Citat:
Funderade häromdagen på vad påståenden/frågor som besvarar sig själva kallas.

Uttrycket jag tänkte på var: "Är jag vilse nu?".

Vad kallas en sådan här frågeställning? Sökte runt lite men hittade inget , hade varit kul att veta..

Förklara förvirringen.

PS. Det här är ett exempel på ett ämne som skapar sitt eget vädersystem, sin egen termik, och börjar ta luft av sig själv. Jag vill bara få dig förstå att frågan redan har ett svar.l
Citera
2015-11-27, 03:23
Medlem
1999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Varför?

Topic Starter säger i klartext:

Förklara förvirringen.

PS. Det här är ett exempel på ett ämne som skapar sitt eget vädersystem, sin egen termik, och börjar ta luft av sig själv. Jag vill bara få dig förstå att frågan redan har ett svar.l

Frågan har inte alls ett svar.

En hypofor skulle vara: Är jag vilse nu? Ja.

Så långt är allt grönt på taket och inga konstigheter. Men!

En hypofor kan också vara: Är jag hungrig nu? Kanske.

Vilket är att säga att om man lägger till ett svar på TS exempel, så skulle vi kunna ha att göra med en hypofor. Men det framgår klart och tydligt att det som eftersökes är frågor, där själva frågan e svaret. Vilket gör det retoriska greppet att ge frågan ett svar (vilket e stommen i hypoforen som stilgrepp), överflödig.
Ställer man sig själv frågan "är jag vilse?", så är man uppenbarligen för stunden vilse, i och med att man inte vet var man är.

Det är alltså självrefererandet som är uppe för diskussion.
Senast redigerad av 1999 2015-11-27 kl. 03:32.
Citera
2015-11-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derpert
Funderade häromdagen på vad påståenden/frågor som besvarar sig själva kallas.

Uttrycket jag tänkte på var: "Är jag vilse nu?".

Vad kallas en sådan här frågeställning? Sökte runt lite men hittade inget , hade varit kul att veta...
Finns nog inte någon uppenbar term för den typen av frågor, men man skulle kunna kalla dem för autologiska frågor.
Citera
2015-11-28, 07:52
Medlem
1999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagesnyggast
Finns nog inte någon uppenbar term för den typen av frågor, men man skulle kunna kalla dem för autologiska frågor.

Jag lutar också åt det här hållet. Autologiska fraser/frågor. Tanken i sig är också intressant ur ett filosofiskt perspektiv. Allt för ofta har man problem där lösningen är uppenbar, men ändå omöjlig ... i och med att man aldrig haft problemet från första början om man varit kapabel att utföra lösningen.
Citera
2015-12-03, 22:09
" såg du det där" ( något stort självklart som alla ser) eller typ när bågon faktahar sagt " va kan verkligen en apa sova
"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in