• 1
  • 2
2015-11-15, 18:07
Medlem
Funderade häromdagen på vad påståenden/frågor som besvarar sig själva kallas.

Uttrycket jag tänkte på var: "Är jag vilse nu?".

Vad kallas en sådan här frågeställning? Sökte runt lite men hittade inget , hade varit kul att veta...
Citera
2015-11-15, 18:14
Avstängd
Hypofor
Citera
2015-11-15, 18:16
Medlem
Säker?

Enligt exemplet på wikipedia så är det snarare en argumentation med sig själv.

exempel:
"När du i förra veckan hittade en plånbok full med pengar på bussen, lämnade du in den till chauffören så att ägaren, via bussbolaget, kunde få veta att den blivit upphittad? Nej, du plockade upp plånboken och steg av bussen utan samvetskval. När du sedan passerade polishuset, gick du då in och lämnade plånboken så att ägaren kunde höra sig för hos dem om den blivit inlämnad av någon vänlig själ? Nej, du gick bara förbi utan minsta reflektion. När du kom hem, ringde du då upp personen vars ID-kort du hittat i plånboken för att personligen lämna tillbaka den? Nej. Istället gick du som den värsta sortens tjuv raka vägen till affären och spenderade de stulna pengarna på dyra saker till dig själv."
Citera
2015-11-15, 19:40
Medlem
Sereenas avatar
"Retorisk fråga" kanske?
Citera
2015-11-25, 23:40
Moderator
Hamilkars avatar
Här fick TS ingen vidare hjälp. Ska vi se om det går bättre i filosofiforumet?

Språk --> Filosofi
/Moderator
Citera
2015-11-26, 09:38
Bannlyst
Inom filosofin kallas allt som inte är klart och tydligt formulerat nonsens.
Citera
2015-11-26, 16:25
Medlem
Jag vet inte av att det finns något ord för denna typ av frågor, men låt oss kalla dem självbesvarande!
Det anmärkningsvärda förefaller vara att de är mycket få. Jag kan komma på två:
"-Lever jag?"
"-Talar jag svenska?"

Fler?
Citera
2015-11-26, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag vet inte av att det finns något ord för denna typ av frågor, men låt oss kalla dem självbesvarande!
"-Lever jag?"
"-Talar jag svenska?"

Fler?
Jag vill inte vara påflugen och kinkig och på så vis avskrämma då ditt inlägg är helt relevant i sammanhanget....men då nu filosofen i mig alltid är där och jamar kom jag på att Sokrates i Faidon frågar sig: "Kanske är vi döda". Det här är givetvis en ytterst djup frågeställning: håller Platon upp dörren för nihilism?

Men till sak. Om frågan "lever jag" är en sk analytisk sanning, då är frågan "är vi döda" en motsägelse eller hur?

Men jag förstår hur du tänker: förutsättningen för att formulera frågan är att man är vid liv. Men hur kan man då ställa sig frågan "Är jag död"? Ekvationen brister, jag får det inte att gå ihop. Kanske någon kan förklara det.
Senast redigerad av Tinman 2015-11-26 kl. 18:59.
Citera
2015-11-26, 18:58
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
"-Lever jag?"
"-Talar jag svenska?"

Fler?
"Är jag vaken?", "Frågar jag någonting?", "Talar jag?" (om man talar det vill säga).
Citera
2015-11-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ja, jag har svårt att se behovet av ett ord för "Frågor som besvarar sig själv" så självbesvarande frågor duger väl bra.
Citera
2015-11-27, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derpert
Funderade häromdagen på vad påståenden/frågor som besvarar sig själva kallas.

Uttrycket jag tänkte på var: "Är jag vilse nu?".

Vad kallas en sådan här frågeställning? Sökte runt lite men hittade inget , hade varit kul att veta...

Nå ... så du "Sökte runt lite men hittade inget" och ställde frågan till gruppen. Och då fick du detta precisa svar:

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hypofor

Min egen respons är samma som Tinman, Nakkvarr, starke_adolf och Xuno:

Läs definitionen. Det kallas för Hypofor.

Ha det bra och sköt om dig. Välkommen till filosofiforumet om det här är första gången.
Citera
2015-11-27, 01:52
Medlem
1999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Nå ... så du "Sökte runt lite men hittade inget" och ställde frågan till gruppen. Och då fick du detta precisa svar:

Min egen respons är samma som Tinman, Nakkvarr, starke_adolf och Xuno:

Läs definitionen. Det kallas för Hypofor.

Ha det bra och sköt om dig. Välkommen till filosofiforumet om det här är första gången.

Hypofor är ju ett retoriskt grepp där man ställer en fråga som man besvarar själv. Jag tror faktiskt att TS söker efter begreppet autologiska fraser. Även om frågeställningen e rätt klumpigt formulerad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in