• 1
  • 2
2015-11-15, 16:51
Medlem
Hej,

Jag har beslutat mig för att skaffa en stationär dator som kan klara av spel utan några problem som ex FPS-spikar. Det jag har som preferenser är att datorn ska kunna klara av ex Battlefield 4/Hardline på Ultra (1080p) och kunna klara 60 fps (Högre om det går- eller det kanske inte gör någon skillnad?) Sedan ska den klara av CS:GO, GTA V, DayZ och andra krävande spel som i dagsläget ej går att köra på min bärbara dator.. Har inte riktigt klurat ut på en budget riktigt och hoppas på en dator som också kanske kan klara framtida spel, fast det kan man kanske uppgradera efteråt.

Har här nedan fixat till en liten kundvagn som kanske ni kunde kolla på och ge era synpunkter på detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8765995/2015-11-10

Tack på förhand
En trött kille som kör på 10 fps -.-
Citera
2015-11-15, 17:25
Medlem
kinky_Ms avatar
En riktigt grym dator.
Har du bara valt det dyraste eller?
Varför 2 SSD?
Skall du bara spela klarar du dig med halva summan.
Senast redigerad av kinky_M 2015-11-15 kl. 17:30.
Citera
2015-11-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
En riktigt grym dator.
Har du bara valt det dyraste eller?
Varför 2 SSD?
Skall du bara spela klarar du dig med halva summan.

Menar du Samsung 850-Series EVO 500GB och Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe? Trodde inte det var samma komponent .. lol.. Alltså att jag har valt det dyraste var mer indirekt då jag av olika källor blev sagt att de komponenterna var bra. Men det jag bryr mig om mest är att den klarar som sagt Ultra 1080p 60+fps på BF4, Hardline, GTA V, CS GO och andra.. Pallar inte köra på 10-15fps på min laptop haha. NPC gubbar hinner springa ifrån mig innan jag ens kan reagera.
Citera
2015-11-15, 19:48
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlanC91
Menar du Samsung 850-Series EVO 500GB och Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe? Trodde inte det var samma komponent .. lol.. Alltså att jag har valt det dyraste var mer indirekt då jag av olika källor blev sagt att de komponenterna var bra. Men det jag bryr mig om mest är att den klarar som sagt Ultra 1080p 60+fps på BF4, Hardline, GTA V, CS GO och andra.. Pallar inte köra på 10-15fps på min laptop haha. NPC gubbar hinner springa ifrån mig innan jag ens kan reagera.
En SSD får inte spelen att flyta på bättre. Det enda den gör är att starta spelet snabbare och ladda banorna snabbare.

Sen får du montera CPU-kylaren själv eftersom den väger 1,3kg.

Citat:
Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!
Citera
2015-11-16, 04:36
Medlem
nextdays avatar
Om du vill spara 3000kr utan att förlora någon prestanda, se följande:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8767988/2015-11-15

Fråga gärna om det är någonting du undrar.
Senast redigerad av nextday 2015-11-16 kl. 04:41.
Citera
2015-11-16, 05:05
Medlem
Ashheehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Om du vill spara 3000kr utan att förlora någon prestanda, se följande:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8767988/2015-11-15

Fråga gärna om det är någonting du undrar.

Han kan spara ytterligare 2k om han ger fan i mekanisk hårddisk som en pleb och bygger ihop själv.
Citera
2015-11-16, 06:01
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashheeh
Han kan spara ytterligare 2k om han ger fan i mekanisk hårddisk som en pleb och bygger ihop själv.
Så du tycker man klarar sig bra på 500GB? Tänk på att många spel är på 50GB+.

Visst, storleken på hårddisken är upp till var och en men jag tycker att en HDD + en SSD är en bra balans.
OS, vissa program och sina favoritspel på SSD'n och sen fylla upp hårddisken med spel, serier och annat.

Om man inte kommer använda 3TB kör på 1TB och spara 400kr. Men det är ju alltid skönt att ha ledigt utrymme på hårddisken.

Bygga själv ska man göra om man har intresse för det och tycker det är någorlunda roligt.
Om man aldrig har byggt en dator innan får räkna med att det tar några timmar att läsa på om bygget och sen ytligare några timmar att bygga ihop själva datorn + flera timmar om någonting har blivit fel.

Och då är det väl bättre att gå till jobbet i 5-6 timmar och tjäna ihop pengarna istället?
Citera
2015-11-16, 07:02
Medlem
annanmedlems avatar
Finns minnena som 2x8 istället för 4x4 så har du ju två platser lediga framöver.
Citera
2015-11-16, 07:04
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashheeh
Han kan spara 500+ kr på att ta ett billigare moderkort också.

Fläktarna är ju inte riktigt samma, jag vet inte om den andra SSD disken kanske är snabbare. Skillnaden är ju knappast enorm.

I teorin så har han OS och swap på ena och spelen på den andra så .. blir det ju rimligtvis högre throughput än att ha allt på samma =P, men det är ju rimligtvis swap det spelar mest roll på, jag hade gärna haft raid 0-swap själv.
Citera
2015-11-16, 13:18
Medlem
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8768924/wutwat

Vad tycker ni om denna då?.. nu har jag kört på 2x8 Corsair ist för 4x4 för mer plats. sedan så kör jag på en Fractal och Nocturna fläkt (Kan man ha två fläktar? ) och sen använder jag Samsung 950-series PRO 256GB för OS. Samsung 850-Series EVO 500GB kör jag favoritspel o speltjänster. resterande lägger jag på Hårddisken.

Som det ser ut nu så kan detta få plats i burken hoppas jag? Och den kommer klara av dom spel som jag kör på ultra? (high?) på 60fps?

Kostnaden spelar inte någon större roll just nu då jag ändå inte förstår skillnaden mellan alla komponenter o deras samspel... Så för mig räcker det att veta att jag kan spela det jag vill spela utan avbrott ^^

Tack för era svar
Citera
2015-11-16, 14:23
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:

Vad tycker ni om denna då?.. nu har jag kört på 2x8 Corsair ist för 4x4 för mer plats. sedan så kör jag på en Fractal och Nocturna fläkt (Kan man ha två fläktar? ) och sen använder jag Samsung 950-series PRO 256GB för OS. Samsung 850-Series EVO 500GB kör jag favoritspel o speltjänster. resterande lägger jag på Hårddisken.

Som det ser ut nu så kan detta få plats i burken hoppas jag? Och den kommer klara av dom spel som jag kör på ultra? (high?) på 60fps?

Kostnaden spelar inte någon större roll just nu då jag ändå inte förstår skillnaden mellan alla komponenter o deras samspel... Så för mig räcker det att veta att jag kan spela det jag vill spela utan avbrott ^^

Tack för era svar
Noctua'n är ju en CPU-kylare och Fractalfläkten en chassifläkt.

Tycker fortfarande det är onödigt mycket 756GB SSD samt 3TB mekanisk men valet är ju ditt, OS tar inte mer än 20 GB..
Grafikkortet är väl det näst bästa du kan få om vi räknar bort Titan X så ja kommer kommer kunna spela det du vill på höga inställningar, hurvida man får skyhög fps (60+) på ultra med bara ett 980 GTX vet jag dock inte.
Köper man en så dyr dator kan man ju tycka att en motsvarande skärm vore lämpligt med 144Hz, G-Sync etc.

Grafikkortet får precis plats utan att ta bort någon HDD-bur men med 8 st 3.5"-platser ska det inte vara något problem.
Citera
2015-11-18, 11:35
Medlem
nextdays avatar
Citat:

Tack för era svar
Den datorn kommer rulla på fin fint!

Det enda jag är osäker på är M.2 SSD.

Är du rik, visst köp. Annars kan du spara in 2000kr där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in