• 1
  • 2
2005-11-04, 13:52
Bannlyst
Kanske postat fel, men det är bara att flyta då.

Jag undrar om det finns en "timer" till datorer? Dvs. att jag tx. vill ta kolla på en film kl. 21.00, då ställer jag in på timern i datorn att den ska säga till när klockan är 21.00 men datorn ska INTE stängas av då. Någon som vet något liknande program?

Hoppas att ni förstog...
Citera
2005-11-06, 05:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k

Jag undrar om det finns en "timer" till datorer? Dvs. att jag tx. vill ta kolla på en film kl. 21.00, då ställer jag in på timern i datorn att den ska säga till när klockan är 21.00 men datorn ska INTE stängas av då. Någon som vet något liknande program?

Hoppas att ni förstog...

Du kan väl fixxa så att windows schemaläggare startar något kul program.
T.ex. köra en txt-fil som innehåller vad du ska göra vid just den tidpunkten.
Annars så tror jag det finns alarmklockor till datorn om man söker på google.
Citera
2005-11-06, 05:45
Medlem
Finns det någon timerliknande applikation som stänger av datorn ?
Citera
2005-11-06, 06:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban

Vill minnas att PC för alla hade ett veckotips där de gjorde en bat-fil som stängde ner datorn när man körde den.
Kommer dock inte ihåg vad bat-filen innehöll .
Men om någon vet vad den bör innehålla så kan man använda bat-filen med ovan nämda tips!
Citera
2005-11-06, 13:13
Medlem
ugglans avatar
Citat:

Hoppas att ni förstog...

Jag kör med windows schemalagda aktiviteter som bl.a. väckarklocka. Funkar utmärkt.
Citera
2005-11-06, 13:20
Medlem
Bitmasters avatar
Jag kan rekommendera Coodtimer (http://www.freedownloadscenter.com/B...CoodTimer.html)

Du kan ställa in en speciell tidpunkt (t ex 21:00) eller tid (t ex 20 min), sedan visar den visuellt hur mycket tid det är kvar. Vid den bestämda tiden kan den spela upp en ljudfil, visa en dialogruta med eget meddelande eller köra ett program (om man vill stänga av datorn på specifierad tid säger man bara åt Coodtimer att köra kommandot shutdown).
Citera
2005-11-06, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Jag kan rekommendera Coodtimer (http://www.freedownloadscenter.com/B...CoodTimer.html)

Du kan ställa in en speciell tidpunkt (t ex 21:00) eller tid (t ex 20 min), sedan visar den visuellt hur mycket tid det är kvar. Vid den bestämda tiden kan den spela upp en ljudfil, visa en dialogruta med eget meddelande eller köra ett program (om man vill stänga av datorn på specifierad tid säger man bara åt Coodtimer att köra kommandot shutdown).

Tack, men hittar inte kanappen där man laddar ner programet!
Citera
2005-11-06, 18:04
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Tack, men hittar inte kanappen där man laddar ner programet!

Finns en knapp där det står "download coodtimer", klicka där så kommer du till en nerladdningsida där du måste scrolla ned först, skriva in din e-mail så skickar de länken till programmet dit.
Citera
2005-11-06, 18:11
Medlem
pwaHHHs avatar
Citat:

http://yasoft.km.ru/eng/switchoff/
Citera
2005-11-06, 18:24
Medlem
Citat:

shutdown -s -f -t 60 -c "Nu stängs datorn av!!" <-- spara som .bat, och lägg till i schemalagda aktiviteter vilken tidpunkt.

Använd shutdown -a om du vill avbryta..
Citera
2005-11-06, 18:46
Medlem
assmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pwaHHH
http://yasoft.km.ru/eng/switchoff/

använder själv detta program sen några år, och jag rekommenderar det, enda nackdelen är väl att man inte kan välja att datorn ska stängas av om 1 timme tex, utan att man måste specifiera datum och klockslag man vill att avstängningen ska ske.
förutom att programmet är väldigt litet och avskalat, så gillar jag att man kan välja vad som ska ske vid angiven tidpunkt, stänga av datorn, logga ut, viloläge, omstart, väntläge. Där jag föredrar viloläge (hibernate) vid en avstängning där jag ej är närvarande. Datorn sparar innehållet i ram-minnet till en fil och stänger sedan av sig. Som väntläge fast strömmen bryts.
Citera
2005-11-06, 18:48
Medlem
palefaces avatar
kika på www.download.com finns ju massor av saker där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in