• 1
  • 2
2005-11-04, 13:28
Medlem
Dennos avatar
Städade som fan igår hemma i huset.
Kom till att sortera papper och viktiga handlingar som är ganska viktiga att ha.

Då kom jag att tänka på, vad händer om det börjar brinna eller liknande. Kanske man skulle ha sina värdefulla permar med alla papper i ett brandsäkert kassaskåp.

Men vilket skall man då ha och hur vanligt är detta? Att man har ett kassaskåp hemma?

Har ni det?
Citera
2005-11-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Städade som fan igår hemma i huset.
Kom till att sortera papper och viktiga handlingar som är ganska viktiga att ha.

Då kom jag att tänka på, vad händer om det börjar brinna eller liknande. Kanske man skulle ha sina värdefulla permar med alla papper i ett brandsäkert kassaskåp.

Men vilket skall man då ha och hur vanligt är detta? Att man har ett kassaskåp hemma?

Har ni det?
Vi har ett kassaskåp hemma, just i händelse av brand.
(låser det inte ens så det är inte för att skydda oss mot ev tjuvar)
Citera
2005-11-04, 13:46
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Vi har ett kassaskåp hemma, just i händelse av brand.
(låser det inte ens så det är inte för att skydda oss mot ev tjuvar)

Nä det handlar väl mest om brandskydd för min del också.

Även om det vore coolt med ett Frans Jäger
Citera
2005-11-04, 14:23
Medlem
Asterixs avatar
Jag tycker att det är synd att det inte är standard i en bostad. Det borde åtminstone finnas som tillval i nybyggda och renoverade bostäder. Jag hade gärna haft ett för jag har många dokument att skydda.

Vad finns det för olika typer av skåp och på vilken nivå ligger priset?
Citera
2005-11-04, 14:29
Bannlyst
Är också nyfiken på detta men de är ju snordyra. Googla på "kassaskåp" så får ni se
Citera
2005-11-04, 14:35
Medlem
Dennos avatar
Man får nog hosta upp ca 5K för ett sköp med bra brandsäkerhet.
Citera
2005-11-04, 14:37
Medlem
Jag har ett 300:- julaskåp. Mest för att man inte ska kunna ta vad som ligger däri utan att ha det som avsikt. Givetvis går det att öppna på plats med lite verktyg, men med tanke på hur drygt det var att sätta in så lär ingen försöka norpa det.

Grejjen är ju lite att man vet inte om det är tomt eller fyllt med dasspapper eller om jag har mina juveler och ädelstenar där.

En tanke kan ju vara att sätta in ett skitskåp som är lätt att ta med och sedan förvara värdesakerna i skrubben

Jag har för mig att brandklassade skåp rasar iväg lite i pris och då ska man väl tänka på att de inte garanterat klarar innehållet under en hel villabrand. Det brukar vara typ 1-4 timmars brandsäkerhet. Och även om det klarar branden - klarar det brandmännens vattenslangar ?

Jag har pass, lite utlänska pengar, lagfarter, avtal, etc. i mitt skåp som sitter gömt och fastskruvat i golv och vägg.

Funderar på att köpa ett vapenskåp också.
Citera
2005-11-04, 14:52
Medlem
Megaforces avatar
Ett brandsäkert skåp behöver inte vara lika säkert som ett kassaskåp. Det finns skåp med enkla lås men som är isolerade samt innehåller täljsten på insidan (täljstenen absorberar värmen). Dessa skåp tål minst 30 minuters eldande samt är vattentäta mot släckvatten.

Räkna med runt 2000 för ett mindre skåp och uppåt.
Citera
2005-11-04, 15:30
Medlem
Sen är det skillnad på ett brandsäkert dokumentskåp (dvs för ... dokument ) eller om du ska förvara datamedia.

Brandsäkra dokumentskåp som klarar 90 minuter brand (brukar vara ett standardskåp) ligger på ca 3000-4000 kr.
De som ska klara datamedia är SVINDYRA!

Så här hemma löser vi problemet med brända cd-skivor med foton och liknande att vi gör två kopior - ett in i vårt eget dokumentskåp, ett in i föräldrarnas.

På landet kör vi med ett enkelt litet skåp typ Jula/CO/Biltema med kombinationslås där vi slänger in plånböcker, telefoner och bilnycklar. Tråkigt nog finns det en massa folk som inte kan skilja på ditt och mitt.
Citera
2005-11-04, 15:53
Bannlyst
Kanske går att dra av momsen om man ska använda det till att förvara bokföring mm?
Borde gå under.. typ..kontorsmateriel..
Citera
2005-11-04, 16:49
Medlem
Om det enbart skall skydda mot brand så finns det sk brandboxar utav den här typen

http://www.norlyx.se/se/tillbehor/brandboxar.html

Det finns en mängd olika fabrikat och priser.

Och för att svara på frågan, ja jag har ett värdeskåp med en brandbox i.
Citera
2005-11-04, 18:32
Medlem
mollydotts avatar
Gör inte som jag.
Ringde min bror då för tio år sedan när detta ämne var aktuellt för att höra om dessa skåp. Han sa: köp ett Franz Jaeger, de är bäst!
Hur kul tror ni det är att ha ringt runt och frågat efter ett Franz Jaeger?? Ville strypa min bror.
Men: jag köpte ett skåp till slut, Nibe tror jag det hette, brandskåp med en sån rund kodpillemoj på. Skrapade bort loggan och fäste en perfekt skylt (hyrde filmerna) med Franz Jaeger och årtalet vilket det nu var på skåpet.
Lillebror blev hembjuden på middag.
Ni hade kissat på er om ni sett hans haka som hängde i navelhöjd.
ibland har man kul!
Inte fullt lika kul att det enda som stals vid ett inbrott vi hade var nämnda skåp. Hade jag haft någon form av begåvning hade jag ju inte låst det, fotoneg och barnens första teckningar var det värdefulla innehållet.
Som nu är borta
FAN.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här