2015-11-15, 10:24
Medlem
Tjena!

Som rubriken lyder undrar jag om det är okej att ha på sig en svart linnekavaj om klädkoden säger svart kostym? Hittar lite olika åsikter om detta när jag googlar runt. Jag ska gå på ett studentevent vid namn Banquet of Armada och vet inte riktigt hur seriöst man ska se på klädkoden, måste fixa nya kläder om kavajen inte duger så skulle gärna höra lite åsikter först!
Citera
2015-11-15, 11:11
Medlem
Förutsätter att du är man. Det finns ingen vedertagen klädkod "svart kostym" antar att det som avses är mörk kostym. Det som då avses är mörkt blå eller mörk grå kostym, svart kostym kan också gå för sig numer. En linnekostym, förutsätter att det är byxor och kavaj i samma material, är för låg nivå för angiven klädkod. Nu är det inte alldeles vanligt med linnekostymer så det är kanske en linnekavaj du tänkt tillsammans med svarta byxor. Det passar i så fall till klädkod kavaj. Nu är det en aktivitet för studenter dom ofta inte har så mycket att köpa kläder för så det skulle säkert fungera om allt är fräscht och välstruket och bärs tillsammans med vit skjorta och fin slips.
Om du har råd så investera i en mörkt blå kostym i fin kvalité, den kommer du att ha stor användning för framöver.
Allas vår etikettguru Magdalena Ribbing har ställt samman en enkel handledning kring klädkoder.
http://www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel/
Citera
2015-11-15, 20:05
Medlem
AndrewBernards avatar
Som sagt är ju svart kavaj ingen allmänt vedertagen klädkod. Hör av dig till arrangören och fråga alternativt kolla vad din dina kompisar tänker ha på sig.
Citera
2015-11-16, 07:24
Medlem
Tack för svaren! Blir nog till att göra en liten investering i en ordentlig kostym, som sagt blir detta nog inte det sista eventet jag går på i mitt liv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in