Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-20, 19:36
  #337
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Men alla muslimer är ju inte så där!! jobbig sits vi i väst sitter i. Tillåter religion till varje pris för det är varje människas rättighet. Även när ideologierna blandas, "misstolkas" och så vidare så kan vi bara stå där i syntax error och bli fuckade - igen - av vårt egna system. Kanske bör vi väldigt snart inse att vi är så olika och tänker så olika att det är svårt att skriva regler och lagar som passar alla ideologer.

Jaa... Jag tycker sharia och moskéer är helt ok och skall få finnas i alla länder islam är stort... och vill jag se en moské och uppleva sharia så åker jag och hälsar på ett sådant land... Precis lika lite som dom vill ha buddha tempel, kyrkor, scientologiecenter osv osv i valfritt muslimskt land vill jag ha moskéer i mitt land...
Citera
2015-11-20, 20:10
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balansPrio
Och om man vill ha mindre antal radikala muslimer i europa (typ Daesh) så vore det mycket dumt att riva existerande moskéer.


Är muslimer en folkgrupp?
Jag trodde islam var en religion och att folkgrupper var typ somalier, samer, danskar etc.


PS Jag vet att det finns några få ställen i värden där man kallar en folkgrupp muslimer. Jag kan dra mig till minnes att det finns en folkgrupp i forna Jugoslavien som kallades muslimer i svenska media för några år sen("Som en kompromiss hade Jugoslaviens författning år 1968 erkänt bosnienmuslimernas nationella status, dock inte som bosniaker utan som ”etniska muslimer".wiki-länk. "Bosniaks are also frequently referred to as Bosnian Muslims".[url="https://sv.wikipedia.org/wiki/Bosniaker"]wiki-länk[/URL]) Men det är väl inte dem som det handlar om här?

För att svara på din fråga:

Bosniaker kallades Bosnjani mellan år 800-1463.
Efter 1463(turkarna ockupation) ändrades det till Bosniak fram tills 1907.
År 1907 förbjöds Bosniaker och kalla sig Bosniaker efter att Bosnien blivit ockuperade av österrike\ungern. Man började stämpla Bosniaker som "muslimer" och förnekade deras etniska namn.
Bosniaker fick inte kalla sig Bosniaker. I den Bosniska kongressen 1992/1993 tog Bosniakerna tillbaka sitt etniska namn och deklarerade sig för omvärlden som Bosniaker.

Bosniaker har alltid varit Bosniaker, bara för att någon ockuperar dig så slutar du inte vara den folkgruppen.

Så i Bosnien så finns inget folk som heter "bosnier" utan bosniaker finns.
Citera
2015-11-22, 11:32
  #339
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Hur menar du att andra civilisationer skapades? Förutom barnafödande och krigföring?

Vetenskap?
Citera
2015-11-22, 21:29
  #340
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Vetenskap?

Civilisationer existerade långt innan man visste att jorden inte är platt och att saker består av atomer. Tro det eller ej, men Romarriket och Mesopotamien var också stora civilisationer.

Duh.
Citera
2015-11-22, 21:31
  #341
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Civilisationer existerade långt innan man visste att jorden inte är platt och att saker består av atomer. Tro det eller ej, men Romarriket och Mesopotamien var också stora civilisationer.

Duh.
två civilisationer ganska kända för sin vetenskap..varsågod nästa
Citera
2015-11-24, 18:47
  #342
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
två civilisationer ganska kända för sin vetenskap..varsågod nästa

Alla civilisationer har egna "vetenskap" men det är knappast det som skapar civilisationer. Sov du igenom biologin eller gick du i någon religiös skola?
Citera
2015-11-28, 20:00
  #343
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Du gör nog rätt i att läsa om paragrafen då den explicit skyddar religionstillhörighet.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...t=1962:700#K16 Se 16 kap. 8 §.
En religion oavsett om det är Islam, judendom eller kristendom etc är inte brottsligt.
En religion är inte en folkgrupp, däremot kan religionens utövare räknas som en folkgrupp...att säga att alla muslimer är våldtäktsmän eller alla judar är mördare hade kunnat gå under lagen om HMF men inte kritik mot religionen.
Citera
2015-11-28, 20:12
  #344
Medlem
knallpulver-fikuss avatar
Bättre att kriminalisera islam än att riva moskéer. De som besöker moskéer ska dömas till lagens strängaste straff - livstids fängelse. Efter hand kommer ingen vilja besöka moskéer längre - och då blir det aktuellt med rivning.
Citera
2015-11-29, 05:30
  #345
Medlem
Helt rätt.

Bara riva skiten.
Citera
2015-12-02, 21:43
  #346
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
En religion oavsett om det är Islam, judendom eller kristendom etc är inte brottsligt.
En religion är inte en folkgrupp, däremot kan religionens utövare räknas som en folkgrupp...att säga att alla muslimer är våldtäktsmän eller alla judar är mördare hade kunnat gå under lagen om HMF men inte kritik mot religionen.

Jag har inte påstått att en religion skulle vara en folkgrupp och förstår inte hur någon skulle kunna argumentera för en så konstig sak.
Att anhängare till en religion utgör en folkgrupp är däremot allmänt vedertaget och trosbekännelse är en av sakerna som skyddas från missaktning och/eller hot enligt reglerna kring hets mot folkgrupp.

Min kommentar åsyftade att det ts citerade missaktar muslimer genom påståendet att muslimer som organiserar sig för sin religion automatiskt är terrorister eller åtminstone medlemmar av en terror-organisation.
Man skulle även kunna argumentera för att uppmanandet att vägra muslimer deras grundlagstiftade rättigheter (religionsfriheten och organisationsfriheten) missaktar dem på ett sätt som tidigare nämnda paragraf förbjuder.
__________________
Senast redigerad av Anklagare 2015-12-02 kl. 21:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback