2015-11-14, 21:14
Medlem
sveningmars avatar
Ber redan nu om ursäkt om jag ställer dumma frågor men mac har alltid fungerat för mig och därför har jag inte behövt lära mig mac speciellt mycket. Men efter senaste kraschen insåg jag att jag behöver backup på datorn.

Min dator kraschade när jag skulle uppdatera till El Capitan och jag såg bara apple loggan när jag skulle starta datorn. Jag fick lämna in min dator för att få den fixad och han som fixade den sa att krashen berodde på att min SSD disk hade dålig hälsa och att jag bör byta ut den men den är inte ens gammal och vet inte hur mycket jag ska tro på det?

Om jag fixar en extern HDD för att ta backup på måste jag då dedicera den till endast time machine eller kan jag använda den till andra saker också då? Ska jag strunta i att använda time machine och använda något annat program för backup då en time machine backup inte är boot bar?

Om jag hamnar i samma situation igen och bara ser apple logan när jag startar, hur återställer jag den då från time machine eller annan backup? Går det ens från det läget?

Det bästa skulle vara att byta ut min cd-läsare och sätta in en HDD där istället men frågan är om man klarar de om man är lika oteknisk som en pensionär? Någon som gjort det och vad heter saken man ska ha disken i?

Hur löser jag backupen enklast?
Citera
2015-11-14, 21:30
Medlem
systems avatar
En disk kan innehålla en eller flera partioner. En partition per Time Machine (TM) gäller.

TM är bra, men inte bäst. Jag rekommenderar istället Carbon Copy Cloner som - enligt min erfarenhet - är ett säkrare sätt. De nackdelar med TM jag märkt är att TM-kopian kan bli korrupt och att datorn vill skapa en helt ny (och skriva över den gamla). Då står man en stund utan backup, vilket jag tycker är osäkert.

Värt att veta är att man kan välja fler diskar att köra TM-backup mot.

Man kan även ha flera olika backuptjänster simultant. Bäst.
Citera
2015-11-14, 21:31
Medlem
systems avatar
Både TM och CCC gör bootbara backupskivor.
Citera
2015-11-14, 21:40
Medlem
sveningmars avatar
Tack för svar. Juste man kan dela disken, det tänkte jag inte på. Men hur återställer man datorn från backupen om datorn vägrar starta?

Det är en stor nackdel för mac att dom fungerar så bra så man slipper lära sig någonting märker jag, men när det väl strular så fattar jag ingenting då. På en PC var man ju tvungen att kunna ALLT för att få det att fungera då dom strular 9 av 10 ggr.
Citera
2015-11-14, 23:01
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveningmar
Tack för svar. Juste man kan dela disken, det tänkte jag inte på. Men hur återställer man datorn från backupen om datorn vägrar starta?

Det är en stor nackdel för mac att dom fungerar så bra så man slipper lära sig någonting märker jag, men när det väl strular så fattar jag ingenting då. På en PC var man ju tvungen att kunna ALLT för att få det att fungera då dom strular 9 av 10 ggr.
Det finns en massa trådar här på forumet om hur man återställer sin dator. Sök här eller googla och du kommer finna. Det viktigaste är att du efter TM- eller CCC-backup alltid har något att återställa från.

Jag rekommenderar dig att ha flera backuper. Du behöver inte åtta, men minst två. Detta ifall du är rädd om din information.

Huruvida en Mac funkar bättre än någon annan maskin låter jag vara obesvarat då jag numer bara har relevant erfarenhet av det förstnämnda samt att jag inte vill se ytterligare en Mac vs PC-tråd.
Citera
2015-11-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sveningmar

Starta datorn med CMD+R, välj återskapa från TimeMachine-backup
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in