Citat:
Ursprungligen postat av
Krillekrok77
Magnus Henrekson är en adopterad bonddräng som med hårt arbete gjorde en klassresa till professor, han är absolut inte någon elitist utan en varm anhängare av bra grundskolor för arbetarklassens barn. Vissa av hans åsikter ligger nära klassisk svensk socialdemokrati.
Magnus åsikter om skolan är utomordentligt bra om vi för tillfället håller oss till det. Jag har dock sett tydliga tecken på elitism och brist på empati både här och där i det jag läst i övrigt om Magnus tidigare men jag får be om att få återkomma om detta. Samma gäller dock för övrigt Tino som ofta ger ett väldigt elitistiskt och drygt intryck. Jag saknar varje fall många gånger empati men man kanske inte kan begära det av två forskare i ekonomi?
Det är "intressant" att Magnus och Tino funnit varandra och verkar samarbeta på så många olika plan. Magnus är mig veterligen Tinos närmaste chef och montor på IFN? Att Henrekson talar så väl om Tino är dock verkligen en stor fjäder i hatten för Tino, en sorts kvalitetsstämpel. Vi pratar ändå om en av Sveriges absolut högst framstående ekonomer, åtminstone topp tre.
Blir också
mycket intressant att se hur länge som Tino blir kvar på IFN, inte särskilt länge gissar jag? Det hela kan nog bero på om Tino kommer ut ur garderoben eller ej. Han är
långt mera extrem än högt ansedda Magnus Henrekson som väl chefar för det hela och jag kan gissa att situationen börjar bli något ansträngd. I synnerhet nu när Tinos böcker får sådan enorm uppmärksamhet och att Tino nu profilerar sig så hårt som en debattör kring just invandringen (får åtminstone betydligt mer uppmärksamhet jämfört med hans ekonomiska forskning). Nu när Tino drar in en och annan krona på sina böcker och föredrag kanske han inte längre behöver lönen från IFN?
Magnus Henreksen är ändå en av Sveriges absolut högst ansedda ekonomer (utan tvivel topp tre) och han chefar över IFN. Det är väl inte helt klockrent för IFNs ansende om de får ryktet att mest syssla med obskyra undersökningar om invandringen och indrekt bereder vägen för SD? Ryktas ju också om Tinos smygsympatier med SD samt att han är tillsammans med ingen mindre än Hanna Lindholm. Tino är ute på relativt djupt vatten och jag kan tycka att det är på tiden att han kommer ut ur garderoben (som SD sympatisör). Men kan mycket väl vara så att han anser sig vara för fin och intelligent för SD med tanke på hur han brukar uttrycka sig om SD eller att han är feg.
Frågan är om Henrekson verkligen vill ha den här kopplingen som riskerar bli oundviklig: NFS - Tino - SD? Jag
gissar att Henrkeson önskar att hans forskning ska vara mera neutral.
Vi får se