Flyttade till Söder Sverige för att köpa mitt första hus då jag var omkring 40 år. Prutade det ner till 400K och betalte kontant (bankoverförsel då...), inga amorteringar eller lån...jag skulle aldrig köpa hus på lånade pengar det är därför jag köpte hus i så sen ålder - det är bara mitt princip.
Nu har jag bott i huset i över 5 år, det är en liten stad men jag trivs bra här, ungefär 10K invånare, tåg direkt till Köpenhamn och Kastrup flygplats - det är så lätt att ta för sig hela världen när man bor här.

Och då man inte bor mitt i en storstad till flera mille så är man ju inte skuldsatt hela livet (det var lite...idéen med att flytta ut här, och har inte ångrat en dag).
Att köpa hus till så små pengar - ger givetvis något underhållsarbete, man får inte ett nyckelfärdig modern hus till småpengar, men man kan bo i hus till den prisen viss ni inte vill bo 10km nära Lund/Stockholm etc. men räkna med att få fixa saker här och där. Men det är lite av prisen, och helt okej. Jag är ingen hantvärkare, men det är bra att köpa ett begagnat förstagångs hus - för man kan träna på det, och går något söder så är det ju bara att starta om...ekonomien raseras ju inte med ett hus i det prisläget.
Visst arvade jag belöppet på 400K, men jag hade studieskulder som jag betalade själva och dom är borta nu - ingen lyxfälla för mej - jag kan leva snålt och billigt länge (och det har jag gjord många gånger för att undvika att ta lån, ingen a-kassa ....aldrig ekonomisk stöd från den Svenska stat eller något...är inte berettigat), men skit...så länge det finns arbete så fixar jag det mesta. Jag har även tjenat MERA än 400K på dom 5 åren jag har bott här och rest till Amerika flera gånger, så visst kunde jag ha betalat för huset även utan arven på 400K. Jag valde bara att investera smart istället för att köpa dyr kåk och jobba som en galning i storstaden.