2015-11-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Ni som var 20 år när ni köpte bostadsrätt, hur i helvete kan ni själva ha sparat ihop till så mycket pengar vid det laget? Om inte, förstår ni väl ändå att det var era föräldrars insparade pengar som köpte lägenheten åt er? Alternativt är det väl som vanligt tonåringar utan verklighetsuppfattning som sitter och tror att de skryter...
Det är väl självklart i de flesta av fallen att det antingen är föräldrar som står för notan alternativt ett större arv.
Citera
2015-11-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ni som var 20 år när ni köpte bostadsrätt, hur i helvete kan ni själva ha sparat ihop till så mycket pengar vid det laget? Om inte, förstår ni väl ändå att det var era föräldrars insparade pengar som köpte lägenheten åt er? Alternativt är det väl som vanligt tonåringar utan verklighetsuppfattning som sitter och tror att de skryter...
Förr i tiden kunde du låna hela beloppet. Så gjorde jag. Hade en hyreslägenhet som kostade 4.200 kr/månad. Köpte en lägenhet som kostade 116.000 kr med en hyra på 2.800 kr. Så det lönade sig för min del.
Eller du menar dagens ungdomar? För isf är det självklart att man måste ha föräldrar som står för kostnaden.
Jag kommer ihåg när jag kollade på lägenhet (90-tal) så kunde man ofta träffa på föräldrar som gick runt med sina barn där det framgick att barnet skulle få lägenheten av sina föräldrar. Så curling förekom redan då, det kallades dock bortskämd på min tid.
Citera
2015-11-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Jag kommer ihåg när jag kollade på lägenhet (90-tal) så kunde man ofta träffa på föräldrar som gick runt med sina barn där det framgick att barnet skulle få lägenheten av sina föräldrar. Så curling förekom redan då, det kallades dock bortskämd på min tid.
Säker på att de inte var sällskap bara då? Jag hade med mina föräldrar på visningen på min första lägenhet eftersom de är mer erfarna och vet vad man ska titta efter, vilket jag inte hade en suck om.
Citera
2015-11-18, 00:38
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:

Att familjen dvs föräldrar hjälper till med första bostadsköpet är norm idag. Häng med i tiden, farfar.
Citera
2015-11-18, 00:51
Medlem
Marionettes avatar
Det är gott att bo i liten stad...

Ålder 29
Brf 150 000
Kontantinsats 30 000
År 2008
Värde nu ca 350 000
Strl 4 rum m. Kök- 124 kvm

Kändes inget speciellt vid köp, dock glad att bo där jag gör. Bra grannar, bra läge- stenkast till skola/affär, lugnt område. Inga planer att flytta förns barn flyttat. Billig hyra med garage 5200. Lån ca 800/ mån.
Citera
2015-11-18, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Det är väl självklart i de flesta av fallen att det antingen är föräldrar som står för notan alternativt ett större arv.

Ja, det är inte konstigt i sig. Det konstiga är väl att människor här verkar inbilla sig att de betalat sina lägenheter själva...

Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Förr i tiden kunde du låna hela beloppet. Så gjorde jag. Hade en hyreslägenhet som kostade 4.200 kr/månad. Köpte en lägenhet som kostade 116.000 kr med en hyra på 2.800 kr. Så det lönade sig för min del.
Eller du menar dagens ungdomar? För isf är det självklart att man måste ha föräldrar som står för kostnaden.

Folk har alltid varit bortskämda förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Att familjen dvs föräldrar hjälper till med första bostadsköpet är norm idag. Häng med i tiden, farfar.

Det har varit norm länge för de som har råd. Mitt problem är folk som inte verkar vilja erkänna det utan hävdar att de betalat sina lägenheter själva när det egentligen är föräldrarna som köpt den. Ärligt talat bor jag hellre i hyresrätt och betalar för mitt eget än att leva på föräldrarnas pengar upp i 30-årsåldern. De pengarna får jag tillgång till när föräldrarna dör, är min inställning.
Citera
2015-11-18, 08:38
Medlem
Pershagen76s avatar
Detta var 2005

Ålder 28
Brf 1 500 000
Kontantinsats 0

Jag kände inget speciellt förutom att det var skönt att inte behöva bo i 2a-hand, jag trivdes bra men sålde 10 månader senare för att köpa en 2a längre upp på gatan med min flickvän istället (numera fru).
Citera
2015-11-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Säker på att de inte var sällskap bara då? Jag hade med mina föräldrar på visningen på min första lägenhet eftersom de är mer erfarna och vet vad man ska titta efter, vilket jag inte hade en suck om.
Jag trodde det först men det framgick klart och tydligt i konversationen att det var föräldrarna som köpte bostaden åt barnet.
Citera
2015-11-18, 19:02
Medlem
Poke53281s avatar
Flyttade till Söder Sverige för att köpa mitt första hus då jag var omkring 40 år. Prutade det ner till 400K och betalte kontant (bankoverförsel då...), inga amorteringar eller lån...jag skulle aldrig köpa hus på lånade pengar det är därför jag köpte hus i så sen ålder - det är bara mitt princip.

Nu har jag bott i huset i över 5 år, det är en liten stad men jag trivs bra här, ungefär 10K invånare, tåg direkt till Köpenhamn och Kastrup flygplats - det är så lätt att ta för sig hela världen när man bor här. Och då man inte bor mitt i en storstad till flera mille så är man ju inte skuldsatt hela livet (det var lite...idéen med att flytta ut här, och har inte ångrat en dag).

Att köpa hus till så små pengar - ger givetvis något underhållsarbete, man får inte ett nyckelfärdig modern hus till småpengar, men man kan bo i hus till den prisen viss ni inte vill bo 10km nära Lund/Stockholm etc. men räkna med att få fixa saker här och där. Men det är lite av prisen, och helt okej. Jag är ingen hantvärkare, men det är bra att köpa ett begagnat förstagångs hus - för man kan träna på det, och går något söder så är det ju bara att starta om...ekonomien raseras ju inte med ett hus i det prisläget.

Visst arvade jag belöppet på 400K, men jag hade studieskulder som jag betalade själva och dom är borta nu - ingen lyxfälla för mej - jag kan leva snålt och billigt länge (och det har jag gjord många gånger för att undvika att ta lån, ingen a-kassa ....aldrig ekonomisk stöd från den Svenska stat eller något...är inte berettigat), men skit...så länge det finns arbete så fixar jag det mesta. Jag har även tjenat MERA än 400K på dom 5 åren jag har bott här och rest till Amerika flera gånger, så visst kunde jag ha betalat för huset även utan arven på 400K. Jag valde bara att investera smart istället för att köpa dyr kåk och jobba som en galning i storstaden.
Citera
2015-11-19, 22:49
Medlem
Citat:

Tja, som du själv säger så är det svårt att hinna spara ihop till en handpenning när man är 20. I mitt fall ramlade det in två större arv för mina föräldrar inom loppet av ca två år. De valde då att ge mig och mina syskon 100K var som ett förskott på vårt framtida arv. Jag och min bror använde pengarna till handpenning för lägenheter, och syrran och hennes man köpte ett radhus. Våra föräldrar tyckte att vi hade bättre användning av pengarna då när vi alla var i processen att skaffa bostäder, än om 20-30 år. Självklart förstår jag och mina syskon att vi har våra föräldrar att tacka för den möjlighet vi fick då. Samtidigt så har vi alla förstås stått för lånen, betalat avgifter, amorteringar och diverse renoveringskostnader sedan dess.
Citera
2015-11-21, 16:01
Medlem
Är 22, köpte min första bostadsrätt för 6 månader sedan för 800k nu är den värd cirka 1.1-1.2 mille. Har precis köpt nybyggd lägenhet i Uppsala för 1.6 mille, med vinsten kan jag till och med betala av billånet på 240k.

Hade fått cirka 270k av mina föräldrar när jag fyllt 18, dock så har jag nästan dubblat det nu, skulle jag sälja bostad och bil skulle jag sitta med en förmögenhet på ca 550-600k så tycker själv att det är välspenderade pengar.
Citera
2015-11-22, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Är 22, köpte min första bostadsrätt för 6 månader sedan för 800k nu är den värd cirka 1.1-1.2 mille. Har precis köpt nybyggd lägenhet i Uppsala för 1.6 mille, med vinsten kan jag till och med betala av billånet på 240k.

Hade fått cirka 270k av mina föräldrar när jag fyllt 18, dock så har jag nästan dubblat det nu, skulle jag sälja bostad och bil skulle jag sitta med en förmögenhet på ca 550-600k så tycker själv att det är välspenderade pengar.

Hur har du lyckats dubbla 270 000 kr på fyra år? Hur kan du veta att din lägenhet ökat så mycket i värde på så kort tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in