• 1
  • 2
2015-11-14, 15:06
Medlem
Hej allesammans,

Jag tänkte det vore spännande att läsa om andras erfarenheter om deras första köp av bostad(Brf,radhus , villa eller fritidshus).

Hur gamla var ni?

Hur mycket kostade bostaden er? Hur mycket lånade ni för att finansiera bostadsköpet?

Hur kändes det att köpa din bostad?

Kände ni vid köp av bostaden att ni hade uppnått ett stort mål i livet?

Trivdes ni i den köpta bostaden?

Jag har dessvärre inte köpt min första bostad än pga finansieringen och funderar på att eventuellt emigrera till ett annat land för att undvika skuldsätta mig till pungkulorna för första bostadsköpet.
Citera
2015-11-14, 17:53
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Hej allesammans,

Jag tänkte det vore spännande att läsa om andras erfarenheter om deras första köp av bostad(Brf,radhus , villa eller fritidshus).

Hur gamla var ni?

Hur mycket kostade bostaden er? Hur mycket lånade ni för att finansiera bostadsköpet?

Hur kändes det att köpa din bostad?

Kände ni vid köp av bostaden att ni hade uppnått ett stort mål i livet?

Trivdes ni i den köpta bostaden?

Jag har dessvärre inte köpt min första bostad än pga finansieringen och funderar på att eventuellt emigrera till ett annat land för att undvika skuldsätta mig till pungkulorna för första bostadsköpet.

Jag ser inte varför det är relevant men jag skall svara dig

Ålder: 20
Kostnad: 2.500.000:-
Belåning: 1.700.000:-
Känsla: Mycket bra
Kändes det som ett mål: Nej inte direkt. Ser det som en självklarhet.
Trivdes jag: Jodå!
Citera
2015-11-15, 09:30
Medlem
Hur gamla var ni? 21

Hur mycket kostade bostaden er? Hur mycket lånade ni för att finansiera bostadsköpet? 400 000, lånade inte.

Hur kändes det att köpa din bostad? Skönt att flytta hemifrån mest.

Kände ni vid köp av bostaden att ni hade uppnått ett stort mål i livet? Uhm, nej? Är inte moderat.

Trivdes ni i den köpta bostaden? Bodde endast där i ca 2 år men då trivdes jag absolut.
Citera
2015-11-15, 11:18
Medlem
Säljaren och mäklaren blev förvånade över att jag läst årsredovisningen och jämförde boendekostnad (avgift,lån,etc) med ett motsvarande hyresradhus (som jag hade som alternativ). Slutade med runt 100k under utgångspris som köpesumma. Det var precis efter att bolånetaket införts och det var inte direkt rusning efter bostadsrätter. Dessutom är avgiften riktigt hög i föreningen då banken tvingade fram rejäla amorteringar på lånen något år innan jag köpte.

Nöjd med köpet. Värdet har gått upp en hel del och föreningen är trevlig. Riktigt glad att jag läste in mig på föreningensekonomi innan. Fanns ett par alternativa radhus med mycket lägre avgift, men med högre försäljningspris, och som senare har fått samma avgift som huset jag köpte eftersom banken tvingat dem att amortera rejält också.

(Min förening är byggår 1991, 4:a på 120 m^2 har avgift 8500 (varav ungefär 3000 är amortering på ett lån där min andel nu är 1.05 miljoner. Köpesumma like över 600k. Alternativ identiskt hus utom avgift 4500 och köpesumma runt 2 miljoner då nu samma avgift och värde ungefär).

Nöjd: Ja Finansiering: Lån 400k. Resten kontant. Liknande hus säljs nu för lite över miljonen. Den höga avgiftren lockar fortfarande inte spekulanter :P
Citera
2015-11-15, 17:46
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Lite märkliga siffror i tråden tycker jag. Det kan väl knappast vara normalt att knappt 20-åringar har 1-1.5 mille att slanta in i sin första egna köpta bostad?
I 9 fall av 10 så är det inte ni som köpt bostaden då, utan ni har fått den på ett eller annat sätt.

Själv tror jag det var runt 700k varav 100k insats när jag var 22.

Det tog ganska lång tid innan jag borjade acceptera marknadsläget, priserna hade ju redan då gått upp något enormt och jag tyckte det vara så groteskt dyrt. Sen var det ganska billigt det jag valde ändå, men det var ungefär vad jag kunde få lån till också.

Den största skillnaden från hyresrätt förutom att det inte låg sopor och glassplitter överallt var grannarna, dvs de man slapp ha som grannar. Det beror förstås på var man flyttar ifrån.
Vet inte om det är bra eller dåligt att bo i ett skithål först eller flytta direkt hemifrån till en bostadsrätt. I efterhand tror jag det gjorde mig mer deppig under de åren bara, och möjligen lärde man sig hur man undviker att bli rånad.
Citera
2015-11-15, 18:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tror det var 1982 när jag var på HSBs kontor på Flemminggatan (Stockholm), och valde lägenhet i det, ännu inte byggda, Skarpnäck.
Då var jag 22, och valde en trevlig tvårummare på 57 kvm.
Ungefär hälften av lägenheterna var redan sålda, jag hittade en pärla med jättestor balkong.

Priset var 43000:-, nu minns jag inte om det var före eller efter tillvalen, men det var bara ett par tusenlappar tillvalen handlade om.
Jag visste att det var de sista lägenheterna som såldes med de frikostiga subventionerna som sedan försvann.
Avgiften var 1706/månad (lönen var strax under 6000/mån).
Flyttade in januari-84, andra gården som började inflyttas, så det var fortfarande mycket byggarbetsplats.

Inte hade jag några pengar, så jag lånade allt.
Bostadsförmedlingen fungerade inte då heller, så jag förstod att köp var det enda raka.

Och visst trivdes jag, det var skönt att flytta hemifrån.

Sålde den när priserna stod som lägst, men gjorde ändå vinst.
Citera
2015-11-16, 10:04
Medlem
År: 2006
Stad: Uppsala
Ålder: 20
Handpenning: 75.000 kr
Lån: 650.000 kr

Trivdes bra. Sålde 2013 för 1,6 miljoner.
Citera
2015-11-16, 10:54
Medlem
PurrePs avatar
År: 2008
Stad: Stockholm
Ålder: 27
Handpenning: 115 000 kr
Lån: 2 180 000 kr

Trivdes kanon, bytte upp mig 2013
Citera
2015-11-16, 22:15
Medlem
turquoisecs avatar
Hur gamla var ni? 20 när jag köpte lägenheten, 21 när jag flyttade in

Hur mycket kostade bostaden er? Hur mycket lånade ni för att finansiera bostadsköpet? 1,7 miljoner. Lånade hela beloppet (med vår gård som säkerhet)

Hur kändes det att köpa din bostad? Det kändes skönt att ha något ställe som är ens alldeles eget.

Kände ni vid köp av bostaden att ni hade uppnått ett stort mål i livet? Nja. Kände mig mer vuxen bara.

Trivdes ni i den köpta bostaden? Trivs jättebra och ångrar det verkligen inte.
Citera
2015-11-17, 02:14
Medlem
Ni som var 20 år när ni köpte bostadsrätt, hur i helvete kan ni själva ha sparat ihop till så mycket pengar vid det laget? Om inte, förstår ni väl ändå att det var era föräldrars insparade pengar som köpte lägenheten åt er? Alternativt är det väl som vanligt tonåringar utan verklighetsuppfattning som sitter och tror att de skryter...
Citera
2015-11-17, 03:24
Medlem
Försäkringspengar, 200k.
Köpte första lägenheten i ett ghetto för 300k ca 2005.
Lån 100k.
Bodde där i 5 år, stod ut med bilbränder och "kulturkrockar".

Amorterade av lån och sålde för 900k.

Under tiden hade jag jobbat upp pengar för en ny lägenhet , köpte den centralt inne i stan.
Belåningsgrad är långt under 50% vid inköpet, med nuvarande prisstegring är belåningsgraden runt 20%.

Ska amortera av så fort räntorna stiger.
Citera
2015-11-17, 11:31
Medlem
Hur gamla var ni? Lite osäker. Nån gång mellan 22-24.

Hur mycket kostade bostaden er? Hur mycket lånade ni för att finansiera bostadsköpet? 116.000. Allt, för det var sån liten summa.

Hur kändes det att köpa din bostad? Kommer inte ihåg. Det var typ 15 år sedan.

Kände ni vid köp av bostaden att ni hade uppnått ett stort mål i livet? Nä, inte direkt. Tror sånt är större nu då priserna är så höga. Det var inte så stor grej när jag var ung och priserna var så låga.

Trivdes ni i den köpta bostaden? Nä, inte direkt men bodde där ändå i 7 år pga att det var så billigt och att värdet ökade varje år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in