2015-11-14, 14:20
Medlem
Hej,

Har en del frågor om svensk skatt då jag bor utomlands. Punktar ner förutsättningarna:

- Jag bor utomlands och kommer göra så för överskådlig framtid.
- Jag har flyttat ut nyligen, typ en månad sedan.
- Jag har en kund i ett annat land som vill att jag utför ett konsultjobb åt dom.
- Jag har inget företag ännu, men planerar att sätta upp det.
- Kunden är ok med att jag sätter upp företaget i valfri juristiktion.
- Jag äger en bostadsrätt i Sverige.
- Jag är svensk medborgare.
- Jag har inte "skrivit ut" mig från Sverige, vad det nu innebär.

(Dvs, jag och kunden finns i 2 olika länder, inget av dom är Sverige)

- Jag har blivit erbjuden en lösning (av ett annat oberoende företag) för att sätta upp ett företag på Marshall Islands och ett bankkonto i Belize. Kunden är ok med att jag använder detta för att fakturera dom.

- Vi kan också anta att skatteverket anser att jag är skatteskyldig i Sverige pga bostadsrätten.

Frågorna jag har:

- Om jag kör vitt, hur mycket ska jag då betala i skatt? Om vi tänker att tar upp att jag äger ett utlänskt företag i min deklaration och skriver hur mycket vinst jag har, ska jag då betala 20% skatt som på en aktieutdelning?
- Om jag kör svart, kommer skatteverket hitta detta då?
- Bör jag "skriva ut mig" från Sverige och vad innebär det i praktiken?
- Är Marshall Islands / Belize en bra kombo eller finns det någon annan jag bör välja. Isf varför?

Om någon har svar på en eller flera av frågorna är jag mycket tacksam! Övriga tankar och idéer mottages också tacksamt!
Citera
2015-11-14, 16:25
Avstängd
Du är skattskyldig i Sverige så länge du äger bostadsrätten. Krångla inte till det med Belize, Marshall och annat trams, om du inte tänker omsätta miljarder. Du kontaktar motsvarigheten till Skatteverket i det land du för närvarande befinner dig i, dom sköter kontakterna, om det behövs, med Sverige. Du kommer inte till att skatta i båda länderna. Kör rakt av och var ärlig, utan att krångla till det. Det blir enklast för dig själv.
Citera
2015-11-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du är skattskyldig i Sverige så länge du äger bostadsrätten. Krångla inte till det med Belize, Marshall och annat trams, om du inte tänker omsätta miljarder. Du kontaktar motsvarigheten till Skatteverket i det land du för närvarande befinner dig i, dom sköter kontakterna, om det behövs, med Sverige. Du kommer inte till att skatta i båda länderna. Kör rakt av och var ärlig, utan att krångla till det. Det blir enklast för dig själv.

Tack för ditt svar! Det får mig att tänka till lite på vad det är för problem jag egentligen försöker lösa. Jag skrev att jag kommer befinna mig utomlands ett tag, men det betyder inte att jag kommer befinna mig i det land jag nu befinner mig i. Jag skule vilja ha möjligheten att flytta runt lite. Om jag förstår dig rätt tycker du att jag ska sätta upp ett företag och bankkonto i det landet jag befinner mig i? Det skulle innebära en del pappersarbete jag helst vill slitta. Det är ett Afrikanskt land, och från det jag sett hittills av byråkrati och erfarenheter med att starta företag i allmänhet så slipper jag det helst. Om jag sen vill flytta måste jag avveckla företaget (vilket erfarenhetsmässigt är ännu krångligare än att starta det) och sedan starta det på nytt i det nya landet jag eventuellt flyttar till. Bara en sådan sak som "kontakta motsvarigheten till Skatteverket" låter enkelt att säga, men kan innebära långa processer med pappersarbete i praktiken. Förstår du hur jag menar?

När det gäller skatt är jag ok med att betala en del skatt, men jag tycker inte att det är befogat att jag ska betala 45% skatt i Sverige när jag inte ens bor där. (Det sista är mer ett "moraliskt ställningstagande" från min egen sida. Jag förstår att det inte har något med vilka regler som gäller att göra och att skatteverket helt själva beslutar var jag har anknytning)
Citera
2015-11-21, 10:33
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilipili
men jag tycker inte att det är befogat att jag ska betala 45% skatt i Sverige när jag inte ens bor där.

jo det gör du, tills du flyttat till annat land.
Citera
2015-11-21, 14:11
Medlem
Bara starta och öppna företag och konto utanför EU i passande land, Sverige kan anse vad dom vill men bor du inte i Sverige kommer dom aldrig komma åt pengarna. Så länge själva verksamhet är helt lagligt i sig.

Eftersom företaget är en egen juridiskt del så kan SKV möjligen hävda du ska skatta privat endast. Men dom kan inte röra företaget pengar eller något.

Dock bör du skriva över bostadsrätt på annan innan, för SKV skickar sina påhittade skattekrav till KFM. Bostadsrätt hade dom kunnat mäta ut, men dom hade aldrig kommit åt något företagskonto utomlands. Alla fall inte utanför EU i ditt fall.

Eftersom företaget inte har något driftställe eller verksamhet i Sverige kan SKV inte rikta något krav på utländska företag alls utan endast dig privat.

Enda juridiska gråzone är att man inte får jobba på ett turistvisum, men om man jobbar från en dator och gör jobb mot kunder mot annat land så är risk typ 0.001% att något ska hända eller utredas av landet.

Vill man minska risk ens bråka med SKV fixa residency i 0% skatteland och öppna företag där och skriv dig där. Exempel är Dubai och ett FZC. Kostar dig mellan 50-150k per år hantera
Citera
2016-01-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilipili
Hej,

Har en del frågor om svensk skatt då jag bor utomlands. Punktar ner förutsättningarna:

- Jag bor utomlands och kommer göra så för överskådlig framtid.
- Jag har flyttat ut nyligen, typ en månad sedan.
- Jag har en kund i ett annat land som vill att jag utför ett konsultjobb åt dom.
- Jag har inget företag ännu, men planerar att sätta upp det.
- Kunden är ok med att jag sätter upp företaget i valfri juristiktion.
- Jag äger en bostadsrätt i Sverige.
- Jag är svensk medborgare.
- Jag har inte "skrivit ut" mig från Sverige, vad det nu innebär.

(Dvs, jag och kunden finns i 2 olika länder, inget av dom är Sverige)

- Jag har blivit erbjuden en lösning (av ett annat oberoende företag) för att sätta upp ett företag på Marshall Islands och ett bankkonto i Belize. Kunden är ok med att jag använder detta för att fakturera dom.

- Vi kan också anta att skatteverket anser att jag är skatteskyldig i Sverige pga bostadsrätten.

Frågorna jag har:

- Om jag kör vitt, hur mycket ska jag då betala i skatt? Om vi tänker att tar upp att jag äger ett utlänskt företag i min deklaration och skriver hur mycket vinst jag har, ska jag då betala 20% skatt som på en aktieutdelning?
- Om jag kör svart, kommer skatteverket hitta detta då?
- Bör jag "skriva ut mig" från Sverige och vad innebär det i praktiken?
- Är Marshall Islands / Belize en bra kombo eller finns det någon annan jag bör välja. Isf varför?

Om någon har svar på en eller flera av frågorna är jag mycket tacksam! Övriga tankar och idéer mottages också tacksamt!

Det borde inte vara något problem att inkomsten kommer till et bolag i Belize om du konsulter utanför landet du bor i.

T.ex om du reser till ett land och konsultar där i <180 dagar och bolaget inte har fast driftsställe i landet så skattas inte inkomsten. Sverige kan häller inte skatte av bolagets inkomst (men kolla CFC).

Att välja Belize och upplysa Skatteverket om det värkar som att be om stryk. Jag ville vald ett bolag innom EU om du vill upplysa Skatteverket om det.

Ett problem med bolag som inte är innom EU är CFC. Kolla listan:

https://lagen.nu/1999:1229#L2015:887S14

Ett bolag i Belize är för Skatteverket transparent, så dom skattar rakt av inkomstskatt på överskottet. Inte helt vad du vill!

Ej CFC = inom EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in