Hej,
Har en del frågor om svensk skatt då jag bor utomlands. Punktar ner förutsättningarna:
- Jag bor utomlands och kommer göra så för överskådlig framtid.
- Jag har flyttat ut nyligen, typ en månad sedan.
- Jag har en kund i ett annat land som vill att jag utför ett konsultjobb åt dom.
- Jag har inget företag ännu, men planerar att sätta upp det.
- Kunden är ok med att jag sätter upp företaget i valfri juristiktion.
- Jag äger en bostadsrätt i Sverige.
- Jag är svensk medborgare.
- Jag har inte "skrivit ut" mig från Sverige, vad det nu innebär.
(Dvs, jag och kunden finns i 2 olika länder, inget av dom är Sverige)
- Jag har blivit erbjuden en lösning (av ett annat oberoende företag) för att sätta upp ett företag på Marshall Islands och ett bankkonto i Belize. Kunden är ok med att jag använder detta för att fakturera dom.
- Vi kan också anta att skatteverket anser att jag är skatteskyldig i Sverige pga bostadsrätten.
Frågorna jag har:
- Om jag kör vitt, hur mycket ska jag då betala i skatt? Om vi tänker att tar upp att jag äger ett utlänskt företag i min deklaration och skriver hur mycket vinst jag har, ska jag då betala 20% skatt som på en aktieutdelning?
- Om jag kör svart, kommer skatteverket hitta detta då?
- Bör jag "skriva ut mig" från Sverige och vad innebär det i praktiken?
- Är Marshall Islands / Belize en bra kombo eller finns det någon annan jag bör välja. Isf varför?
Om någon har svar på en eller flera av frågorna är jag mycket tacksam! Övriga tankar och idéer mottages också tacksamt!
Har en del frågor om svensk skatt då jag bor utomlands. Punktar ner förutsättningarna:
- Jag bor utomlands och kommer göra så för överskådlig framtid.
- Jag har flyttat ut nyligen, typ en månad sedan.
- Jag har en kund i ett annat land som vill att jag utför ett konsultjobb åt dom.
- Jag har inget företag ännu, men planerar att sätta upp det.
- Kunden är ok med att jag sätter upp företaget i valfri juristiktion.
- Jag äger en bostadsrätt i Sverige.
- Jag är svensk medborgare.
- Jag har inte "skrivit ut" mig från Sverige, vad det nu innebär.
(Dvs, jag och kunden finns i 2 olika länder, inget av dom är Sverige)
- Jag har blivit erbjuden en lösning (av ett annat oberoende företag) för att sätta upp ett företag på Marshall Islands och ett bankkonto i Belize. Kunden är ok med att jag använder detta för att fakturera dom.
- Vi kan också anta att skatteverket anser att jag är skatteskyldig i Sverige pga bostadsrätten.
Frågorna jag har:
- Om jag kör vitt, hur mycket ska jag då betala i skatt? Om vi tänker att tar upp att jag äger ett utlänskt företag i min deklaration och skriver hur mycket vinst jag har, ska jag då betala 20% skatt som på en aktieutdelning?
- Om jag kör svart, kommer skatteverket hitta detta då?
- Bör jag "skriva ut mig" från Sverige och vad innebär det i praktiken?
- Är Marshall Islands / Belize en bra kombo eller finns det någon annan jag bör välja. Isf varför?
Om någon har svar på en eller flera av frågorna är jag mycket tacksam! Övriga tankar och idéer mottages också tacksamt!