Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-14, 10:10
  #1
Medlem
Hej. Jag är intresserad av att hitta bergrummet på gisseskalle. Har hittat de flesta gamla bunkrar osv nere på fältet så det skulle vara kul att hitta rummet också, om det finns kvar? Mvh
Citera
2015-11-14, 10:53
  #2
Medlem
Running_mans avatar
Gisseskalle, strax norr om Flygbasen?

Är det LC(eller DC) Hultsfred du letar efter, den gamla civilförsvarsanläggningen?
Citera
2015-11-14, 11:11
  #3
Medlem
Gisseskalle ligger mellan storebro-Hultsfred. Dålig koll på siffror men det borde angränsa till BAKOM.
Citera
2015-11-14, 12:49
  #4
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piffenboy
Gisseskalle ligger mellan storebro-Hultsfred. Dålig koll på siffror men det borde angränsa till BAKOM.
Ja då hittade jag rätt Gisseskalle. Vet inte var civilförsvarsbunkern ligger men den ska enligt uppgift finnas kvar, oklart vem som äger den. Det är dock inget bergrum utan en "vanlig" betongbunker övertäckt med jord. Har alltså inte lokaliserat den än men har sett bilder på den.

Ska inte blandas ihop med flygbasens egen ledningscentral -den så kallade KC:n som också finns kvar. Den är dock i bruk samt larmad. KC = kommandocentral

Kartorna kring BAKOM är fortfarande retuscherade vilket försvårar letandet lite...
Citera
2015-11-14, 14:12
  #5
Medlem
Okej. Har inte hittat det vid gisseskalle men dem uppgifter som jag har fått så ska det vara ett insprängt lager?

På BAKOM har jag endast hittat en bunker, ganska stor. Även "flygplanshissen" men den är igenlagd.

Vet var KC ligger och att den är larmad. Har kikat i ett 10 tal bunkrar på fältet. Kikat lite vid histret och Berget där radartornet stod.
Men som sagt skulle vilja hitta det på gisseskalle. Berätta gärna hur kag hittar det här eller på pm. Mvh
Citera
2015-11-18, 00:12
  #6
Medlem
kmrdzs avatar
Vi provar UE-forumet istället.

Vapen & Militär -> UE Övriga Sverige

// Mod
Citera
2016-11-28, 12:07
  #7
Medlem
FlyingHighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piffenboy
Okej. Har inte hittat det vid gisseskalle men dem uppgifter som jag har fått så ska det vara ett insprängt lager?

På BAKOM har jag endast hittat en bunker, ganska stor. Även "flygplanshissen" men den är igenlagd.

Vet var KC ligger och att den är larmad. Har kikat i ett 10 tal bunkrar på fältet. Kikat lite vid histret och Berget där radartornet stod.
Men som sagt skulle vilja hitta det på gisseskalle. Berätta gärna hur kag hittar det här eller på pm. Mvh


Hur har det gått med Gisseskalle?

I övrigt, med "flyghissen" menar du anläggningen under Spånbergets topp i Gisseskalles närområde. (Kommer inte ihåg hur nära det är, men tror det tog oss typ 20-30 minuter med bil emellan och då busåkte vi lite med.
Citera
2016-12-04, 18:13
  #8
Medlem
borrasss avatar
är det någon som skulle vilja dela med sig koordinater på de olika bergen/bunkrarna runt hultsfred? vet var gisseskalle är då jag varit där på streetrace för en massa år sedan.
Citera
2021-05-10, 22:09
  #9
Medlem
Har hört om denna flygplanshiss på Fält 37 men undrar om dess existens och om det fins någon som vet mer? Äger nummers mark i anslutning, gränsen till det gamla flygfältet och skulle vilja få tag i mer information om hur det var planerat, fins det något under? Vad fins/fans i dess närhet. Någon som kan upplysa en vetgirig?
Citera
2021-05-18, 23:42
  #10
Medlem
Running_mans avatar
Nån djävla flygplanshiss har aldrig existerat i Hultsfred. Fält 37 var en "vanlig" bas60-flygbas.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback