2015-11-13, 20:17
Medlem
En mycket okunnig individ här som behöver hjälp gällande min mac.
Säkerligen ett miniproblem för den kunnige.

Då jag tar upp en ny flik på firefox, och tex googlar på "stockholm", kommer jag till yahoo's söksida där det står DNS solution error, och det dyker upp massa söksvar som inte är relevanta, på engelska.
Börjar bli otroligt tröttsamt då det leder till att jag inte kan söka upp information längre via datorn.
Virus? Någon liten inställning som är fel?
Försökt leta runt och hitta felet men lyckas inte, vore så tacksam för hjälp.

mvh y
Citera
2015-11-13, 20:20
Medlem
Rassas avatar
Troligen har du fått nån typ av Adware. Ladda ner Adware Medic och kör en scanning: http://www.adwaremedic.com/index.php
Citera
2015-11-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Troligen har du fått nån typ av Adware. Ladda ner Adware Medic och kör en scanning: http://www.adwaremedic.com/index.php

Tror det löste sig, ett stort tack för din hjälp och för ditt snabba svar!

mvh y
Citera
2015-11-14, 15:41
Medlem
cmdQs avatar
Skumt, kör du Windows på Macen?
Aldrig hört talas om att någon har lyckas få in AdWare på OSX innan.
Citera
2015-11-14, 15:50
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ

Det är inte jättevanligt till Mac, men det finns. Tex på vissa sajter där man kan streama video kan man ibland få någon uppmaning att installera nån plugin för att videon ska funka. Det är dock sällan det stämmer och istället får man en Adware som slänger upp reklampop-ups och skickar dig vidare till obskyra sidor.
Citera
2015-11-14, 21:21
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Jag vet inte om Mackeeper rubriceras om AdWare, men det har ju funnits ett tag. Dock måste användaren aktivt (med Admin-status) välja att installera skiten, vilket många gjort.
Citera
2015-11-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag vet inte om Mackeeper rubriceras om AdWare, men det har ju funnits ett tag. Dock måste användaren aktivt (med Admin-status) välja att installera skiten, vilket många gjort.

Jisses pinsamt dåligt svar kommer här hehe från Mig..
Har bara köpt macen, inte gjort något eller förändrat något program eller liknande. Vet inte hur det blev såhär men problemet verkar vara löst!otroligt tacksamt!
Citera
2015-11-14, 21:41
Medlem
oskichs avatar
Fick också en massa junk i min mac's Firefox - Det visade var ett tillägg som hette "macvx", som låg och levererade en massa skit... Koll ibland "Tillägg/Extentions" om du har fått den.. Var bara att klicka "ta bort" i listan, för att bli kvitt fanstyget :-)
Citera
2015-11-14, 22:54
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
Jisses pinsamt dåligt svar kommer här hehe från Mig..
Har bara köpt macen, inte gjort något eller förändrat något program eller liknande. Vet inte hur det blev såhär men problemet verkar vara löst!otroligt tacksamt!
Att problemet är löst är det viktigaste.

Fortsatt trevlig helg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in