2015-11-13, 19:40
Medlem
Var och hämtade ut läkemedel. Det var en man som stod där med apotekaren och pratade. Han saknade tänder helt och hållet. Det är ganska ovanligt tycker jag att stötta på någon som saknar tänder. Men tydligen verkade han prata rätt så tydligt. Hur kommer det sig att han pratade så tydligt? Är det så med människor utan tänder? Rösten kanske kommer ut från strupen? Och hur kan människor utan tänder vara tjocka när dem inte kan tugga maten? Hur påverkas deras sociala liv?
Citera
2015-11-13, 19:44
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno
Var och hämtade ut läkemedel. Det var en man som stod där med apotekaren och pratade. Han saknade tänder helt och hållet. Det är ganska ovanligt tycker jag att stötta på någon som saknar tänder. Men tydligen verkade han prata rätt så tydligt. Hur kommer det sig att han pratade så tydligt? Är det så med människor utan tänder? Rösten kanske kommer ut från strupen? Och hur kan människor utan tänder vara tjocka när dem inte kan tugga maten? Hur påverkas deras sociala liv?

Lång tid utan tänder ger träning och jag förmodar att han har tungan och läpparna kvar.
Det är inte konsistensen på maten som kan göra dig tjock; det är innehållet.
Citera
2015-11-13, 19:45
Medlem
Han hade väl glömt löständerna hemma.
Citera
2015-11-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno

Precis som svar ovanför, det handlar ju inte om konsistensen på maten utan vad man trycker i sig, hur mycket, och när. En människa utan tänder lär sig med tiden att få fram ord genom att gestikulera med läppar osv. Det är ju inte tänderna ljudet kommer ifrån
Idag blir det allt fler äldre personer som får behålla sina tänder, alternativt får dom ersatta med implantat/löständer, tack vare en sån förbättrad tandvård!

mvh y
Citera
2015-11-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Lång tid utan tänder ger träning och jag förmodar att han har tungan och läpparna kvar.
Det är inte konsistensen på maten som kan göra dig tjock; det är innehållet.
Vad äter dom för mat då om dom inte kan tugga?
Citera
2015-11-21, 22:27
Medlem
Krävs ju jobb med löständer också. Någon kanske var stressad och inte hann ta med sig tänderna?
Citera
2015-11-28, 02:20
Medlem
LS2SBs avatar
Att ingen har tagit upp blendern är märkligt. Tillsätt lite vatten eller brunsås till vilken maträtt som helst, kör det i blendern eller mixern, och så vips är det bara att dricka det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in