• 1
  • 2
2015-11-13, 05:14
Bannlyst
Har försökt nu att leta rätt på en tråd där det finns ett konkret svar men folk pratar till höger och vänster hela tiden och kommer inte till saken. Så nu letar jag efter någon som vet hur det fungerar.

Jag litar inte på att staten sitter på mitt pensionssparande längre, ju äldre jag blir desto mer fattar jag vad som pågår....jag vill inte att det på något sätt ska gå till invandringen etc...och de kommer säkert att sno pengarna i framtiden ändå till något projekt som förstör samhället ännu mer.

Jag vill få ut pengarna ur det systemet nu, vad lär jag göra?
Citera
2015-11-13, 05:19
Medlem
Det går inte.
Citera
2015-11-13, 05:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoricmind
Har försökt nu att leta rätt på en tråd där det finns ett konkret svar men folk pratar till höger och vänster hela tiden och kommer inte till saken. Så nu letar jag efter någon som vet hur det fungerar.

Jag litar inte på att staten sitter på mitt pensionssparande längre, ju äldre jag blir desto mer fattar jag vad som pågår....jag vill inte att det på något sätt ska gå till invandringen etc...och de kommer säkert att sno pengarna i framtiden ändå till något projekt som förstör samhället ännu mer.

Jag vill få ut pengarna ur det systemet nu, vad lär jag göra?

Den allmänna pensionen (pengarna i det röda kuvertet och ppm-systemet) kan du fetglömma direkt.

Har du passerat 55 års ålder så kan du eventuellt börja lyfta ut din avtalspension. Enda sättet att få ut avtalspensionen och eventuellt privat pensionssparande i förtid är annars synnerliga skäl. Skäl av typen dödsjuk och har av läkare intygats kommer dö inom x tidsperiod.
Citera
2015-11-13, 05:21
Bannlyst
Det beror på vad du jobbar med. En vanlig arbetare kan gå i pension vid 62 års ålder men tjänstepensionen får man inte ut före 65 om man tillhör LO. Vet ej vad du har för villkor.

Jag har själv arbetat stort sett hela mitt vuxna liv och min sammanlagda intjänade pension är runt sjusiffrigt. Ändå blir jag typ fattigpensionär enligt minpension.se och du får mitt ord på att jag hatar alla jävla fallskärmspolitiker som inte vet vad arbete är.
Citera
2015-11-13, 05:22
Bannlyst
Helvete, okej, så det är omöjligt att ta ut dom innan 50+? Kan man lämna in anmälan eller något? Det lär ju vara omöjligt att få igenom men ändå. Jag är f.ö ganska ung.
Citera
2015-11-13, 05:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Den allmänna pensionen (pengarna i det röda kuvertet och ppm-systemet) kan du fetglömma direkt.

Har du passerat 55 års ålder så kan du eventuellt börja lyfta ut din avtalspension. Enda sättet att få ut avtalspensionen och eventuellt privat pensionssparande i förtid är annars synnerliga skäl. Skäl av typen dödsjuk och har av läkare intygats kommer dö inom x tidsperiod.

Har för mig att man avskaffat avtalspensionen men kan ha fel. Vissa fackförbund har andra avtal som typ ämbetsmän som går i pension vid 55 eller 60. Politiker och fackpampar ska vi inte ens prata om, dom har himmelska avtal jämfört med oss svenssons.
Citera
2015-11-13, 05:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Det beror på vad du jobbar med. En vanlig arbetare kan gå i pension vid 62 års ålder men tjänstepensionen får man inte ut före 65 om man tillhör LO. Vet ej vad du har för villkor.

Jag har själv arbetat stort sett hela mitt vuxna liv och min sammanlagda intjänade pension är runt sjusiffrigt. Ändå blir jag typ fattigpensionär enligt minpension.se och du får mitt ord på att jag hatar alla jävla fallskärmspolitiker som inte vet vad arbete är.

Det är ju helt jävla sjukt att dom sitter på dina pengar sådär. Och så går det till saker som förstör samhället.
Citera
2015-11-13, 05:28
Bannlyst
Citat:
Det är ju helt jävla sjukt att dom sitter på dina pengar sådär. Och så går det till saker som förstör samhället.

Jag är fullt medveten om det och jag är inte glad på något sätt.
Citera
2015-11-13, 05:31
Medlem
Citat:
Har för mig att man avskaffat avtalspensionen men kan ha fel. Vissa fackförbund har andra avtal som typ ämbetsmän som går i pension vid 55 eller 60. Politiker och fackpampar ska vi inte ens prata om, dom har himmelska avtal jämfört med oss svenssons.

Avtalspension finns kvar.
Citera
2015-11-13, 05:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Nej, däremot har man omförhandlat i omgångar. Jobbar man på arbetsplats med avtal så skall arbetsgivaren betala in allt mellan 3.5% och upp till 15% av inkomsten i tjänstepension. Att lyfta ut den i förtid har de försvårat och reglerna kommer garanterat bara bli tuffare i framtiden eftersom man vill att folk jobbar längre. Det står i rak motsats till vad folket vill när man frågar dem, allt fler vill gå i pension tidigt.
Citera
2015-11-13, 05:34
Medlem
Citat:
Helvete, okej, så det är omöjligt att ta ut dom innan 50+? Kan man lämna in anmälan eller något? Det lär ju vara omöjligt att få igenom men ändå. Jag är f.ö ganska ung.

Det är totalt bortkastad tid. Du kommer inte att få ut en krona. Det är bara att köpa läget.
Om du är orolig för din pension får du starta ett privat sparande som du kan ha i ett annat land om du inte tror på Sverige.
Citera
2015-11-13, 05:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Avtalspension finns kvar.

Ok då. Min mor fick avtalspension och nämnde att hon hade tur som fick det eftersom det skulle avskaffas men det kanske bara gäller LO. Akademiker och andra har möjligtvis andra villkor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in