• 1
  • 2
2013-11-05, 22:25
Medlem
Har brottas med en förstoppning den senaste 8-9 dagarna och har bara lyckats få ut lite av allt innehåll. Så jag gick ner och köpte microlax & Dulcolax kombon. Använde igår microlax och lyckades
få lite till men inte alls den mängd jag hoppades på. Glömde att ta Dulcolax samma kvällen så jag svalde 1 piller vid lunchtiden idag. Har hört att dessa pillar kan orsaka magkramp etc så därför "fegade" jag med 1 piller. Hur som helst sitter jag nu 10 timmar senare och känner i princip ingen effekt alls, har ej gått på toa.

Min fråga är om jag bör ta ett piller direkt, och sedan gå och lägga mig? Eller avvakta tills imorgon förmiddag och kör en hel dos dvs 2 piller?

//Jonas
Citera
2013-11-05, 23:55
Medlem
Tanken är att du ska ta den på kvällen. Då du tog en vid lunchtid dag, är det bättre att vänta till imorgon kväll och då ta en eller två tabletter, om magen inte har kommit igång.
Citera
2014-02-11, 15:55
Medlem
MRagiteras avatar
Förstoppad! Kastat 2 dulcolax tabletter

Tjena har inte skitit riktigt på 4 dagar. Och har nu kastat i mig dulcolax tabletter, och det har precis börjat värka. Hur vet man att proppen har lossnat? Sitter och skiter massa löst bajs just nu. Har setat på toan i ungefär 90min och bajsat till och från..

Hur länge håller effekten på? Är det tills jag tömt mig helt på avföring i tarmen?
Citera
2014-02-11, 16:05
Medlem
IvanPavlovs avatar
Effekten sitter i så länge läkemedlet finns i signifikant mängd i kroppen. Enligt FASS har Dulcolax halveringstid på 16,5 h.
Citera
2014-02-11, 22:10
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRagitera
Tjena har inte skitit riktigt på 4 dagar. Och har nu kastat i mig dulcolax tabletter, och det har precis börjat värka. Hur vet man att proppen har lossnat? Sitter och skiter massa löst bajs just nu. Har setat på toan i ungefär 90min och bajsat till och från..

Hur länge håller effekten på? Är det tills jag tömt mig helt på avföring i tarmen?

Du kommer vakna inatt och vara akut skitnödig.
Varför läser du inte på förpackningen, dom är inte direktverkande.
Citera
2014-07-14, 01:52
Medlem
Dulcolax?

Tog 2 piller dulcolax tidigare idag och sitter fortfarande och väntar på att nått ska hända. Nån som testat dessa? Funkar dom?
Citera
2014-07-14, 04:22
Medlem
landningsbanas avatar
Dom funkar, men det tar lite tid
Citera
2014-07-14, 09:21
Medlem
Dom fungerar, men tar ca 8 timmar. Dom flesta brukar ta tabletterna innan dom går och lägger sig och då göra sina behov när man vaknar igen. Mycket smidigare
Citera
2014-07-14, 11:44
Medlem
E.W.s avatar
Det är ganska bra kraft i dem. Men alla laxermedel kräver ju att det finns mat/bajs i tarmarna.
Citera
2015-11-12, 23:28
Medlem
Dulcolax ?

Användes högst en vecka per behandlingstillfälle.

Vad menas med detta ?

Har tagit 3st under senaste 1.5v, det har hjälpt men är åter igen förstoppad pga dålig kost samt ingen motion

tänkte slänga 2 ikväll och rensa ut skiten imorn sen om det återkommer så får jag helt enklet söka up läkare

Men som sagt är det riskabelt att ta mer ?
Citera
2015-11-13, 00:31
Medlem
Det är som med nässpray, för kraftigt användande har motsatt effekt. Men den mängden du tagit är inte farlig.
Citera
2016-05-07, 15:41
Medlem
Jag sitter här förstoppad (bara sedan imorse, eller igår kväll typ) och köpte ett paket dulcolax för att jag bara vill bli av med det. Kan jag ta en tablett nu (alltså eftermiddagen) eller måste jag härda ut tills innan jag lägger mig? Vill bli av med det, för det känns helt fel att äta osv nu och kan inte träna. Jag är ju hemma hela dagen så gör inget om jag måste på toan senare idag.

nå?

edit: börjar bli riktigt jobbigt asså

edit2: tog en tablett, hur är det med maten kan man äta efter att man tagit en?
Senast redigerad av Grredo 2016-05-07 kl. 16:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in