• 1
  • 2
2005-11-04, 01:10
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hej

Min handlare sålde svensk kassler för 29:-/kilot så jag köpte ett par bitar. Gillar inte kassler så jättemycket vanligtvis, men nu var det ju så billigt så..

Men vad ska jag göra med den? Dom andra gånger jag lagat kassler så har jag stekt den och sen haft på smaksatta krossade tomater och lite annat lull-lull, men nog finns det bättre alternativ!?

/ Bråkis
Citera
2005-11-04, 01:11
Medlem
Haengquis avatar
Tomat, ost och ananas i ugn är inte fel.
Citera
2005-11-04, 01:14
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haengqui
Tomat, ost och ananas i ugn är inte fel.
Ananas i mat, tvi!
Citera
2005-11-04, 01:16
Medlem
Haengquis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Ananas i mat, tvi!

Sött och gott!

Annars känner jag bara på mig att sötsursås och lite andra Asiatiska grejjer skulle gå bra.
Citera
2005-11-04, 01:38
Medlem
m68s avatar
Jag brukar göra ris lägga i en form skiva purjolök strö över, sedan kasslerskivor på.
Vispar ihop grädde/kelda med chilisås, peppar o salt hälla över och sen toppa med riven ost.
In i ugnen och gratinera.

En annan god
Skiva lök lägg i en form sedan kassler skivor på. Strö över oregano häll på keldas italienska tomatsås och riven ost in i ugnen. Den kan man ha potais eller ris till som man vill.
Citera
2005-11-04, 01:48
Medlem
Madchilds avatar
Nu ska jag va lite trist..

http://forum.flashback.info/scandina...kassler+recept
http://forum.flashback.info/scandina...hlight=kassler

Använd den lilla gynnaren i en skinksås med ärtor, grädde, grönmögel, hönsbuljong och kryddor..! Med pasta till är det stadig och god bukfylla.
Citera
2005-11-04, 02:13
Medlem
OliTs avatar
Ett enkelt recept är att fräsa upp kasslern i tjocka strimlor, slå på lagom mängd mjölk samt tillsätta valfritt antal påsar Quattro Formaggio-pastasås, serveras med valfri mängd grönsaker och pasta.
Citera
2005-11-04, 02:34
Medlem
irrblosss avatar
Kassler går ju ha till allt nästan. Här är några förslag:

Stekt potatis, stekt ägg och kassler
Kassler med kokt potatis och senapssås
Kassler med potatissallad
Kassler med klyftpotatis och bearnaisesås (och/eller med någon het tomat- eller paprikasalsa)
Kassler med stuvade morötter
Kassler med potatisgratäng
Kassler med stekt potatis och portvinsstuvade champinjoner
osv...
Citera
2005-11-04, 16:40
Medlem
Kassler går också att ha som smörgåspålägg och då i tunna skivor. Eller också skär du den i pyttbitar och blandar med kokt kall tärnad potatis, gul eller röd lök, och så kör du ihop det i ett stekjärn och så mot slutet av tillagningen så
häller du på vanlig ovispad grädde! Ät med stekt ägg och rödbetor. Klassisk svensk mat. Fan vad hungrig jag blev nu.....
Citera
2005-11-05, 01:19
Medlem
Kassler/potatis/purjolök-gratäng är hur gott som helst. Glöm inte vitlöken! och massa ost på toppen.
Citera
2005-11-05, 09:12
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tackar tackar för recepten! Ska laga nåt idag, jag får se vad det blir!
Citera
2005-11-05, 10:38
Medlem
Runka i Motvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Tackar tackar för recepten! Ska laga nåt idag, jag får se vad det blir!
Hold your horses!

Finns bara ett alternativ om du skall göra något gott med kassler. Gör inbakad kassler med Cantadou och Creme Fraiche. Följ mina steg och du kommer aldrig att göra något annat när det vankas kassler.

1. Skiva kasslern nästan ända ner men så att dom fortfarande sitter fast.

2. Ta sedan smördeg på rulle som finns på vanlig affär ock kavla ut.

3. Applicera smördegen i en form och lägg kasslern på smördegsbotten som ligger i formen.

4. Ta 3-4 burkar Cremé Fraiche och blanda med 4 burkar Cantadou vitlök.

5. Lägg ner krämen mellan varje skiva och sedan över kasslern.

6. Vik över smördegskanterna så att kasslern inte syns och skjutsa in i ugnen på mitten i cirka 30 min på 225 grader.

OBS! Var noga med att kolla så att den är klar genom att skära bort och provsmaka. Till detta kokar du ris och eftersom du kommer ha sås kvar så använder du detta på ditt varma ris och det kommer såklart att smälta och smaka helt underbart!

LYCKA TILL NU!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in