2015-11-12, 22:38
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Ett annat roligt räkneexempel.
Migrationsverkets budget är 75 miljarder.
Det är 207 miljoner om dagen
8,6 miljoner i timmen
144,000 i minuten

Såja, nu börjar vi komma någonstans. Tack!

75 millar genom våra 4,8 miljoner skattebetalare slutar på 15,625:-. I mitt hushåll är vi 2 st som jobbar och betalar skatt.
Migrationens kostnad för min familj blir således 31,250:-.........och vi som måste be våra föräldrar om pengar så att våra barn kan utföra sina idrottsaktiviteter.
Såhär vill inte jag investera mina pengar

Edit: När släpper migrationsverket sina beskyddande vingar över migranterna? Så fort deras ärende har fått ett utslag?
Om de då får stanna, blir det då kommunerna som tar över kostnaderna? I så fall är väl 75 millar bara en flugskit i kosmos?
Senast redigerad av Kakistokrati 2015-11-12 kl. 22:43.
Citera
2015-11-12, 22:41
Medlem
CannonDorfs avatar
Din fråga är helt omöjlig att svara på eftersom ingen riktigt vet hur mycket invandringen faktiskt kostar. Även om man vetat det så är det komplicerat, man måste först och främst veta hur skatteintäkterna är fördelade från privatpersoner i de olika offentliga instanserna kommun, landsting och stat. Invandringens kostnader måste också vara särredovisade i dessa tre för att en uträkning ska vara möjlig.

Men vi kan göra en extrem förenkling för att du ska få ett hum. Att invandringen kostar 150 miljarder årligen för tillfället är definitivt i underkant, så vi kan använda det. De totala utgifterna för den offentliga sektorn är lite över 2 000 miljarder. Så invandringen står för 7,5% av de totala utgifterna. 7,5 öre på varje krona skatt du betalar går alltså till invandringen.

Det är som sagt extremt förenklat, men det ger en fingervisning iallafall.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Kakistokrati

75 millar genom våra 4,8 miljoner skattebetalare slutar på 15,625:-. I mitt hushåll är vi 2 st som jobbar och betalar skatt.
Migrationens kostnad för min familj blir således 31,250:-.........och vi som måste be våra föräldrar om pengar så att våra barn kan utföra sina idrottsaktiviteter.

Fast så går inte att räkna alls, om du menar hur mycket du faktiskt betalar.
Citera
2015-11-12, 22:46
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Din fråga är helt omöjlig att svara på eftersom ingen riktigt vet hur mycket invandringen faktiskt kostar. Även om man vetat det så är det komplicerat, man måste först och främst veta hur skatteintäkterna är fördelade från privatpersoner i de olika offentliga instanserna kommun, landsting och stat. Invandringens kostnader måste också vara särredovisade i dessa tre för att en uträkning ska vara möjlig.

Men vi kan göra en extrem förenkling för att du ska få ett hum. Att invandringen kostar 150 miljarder årligen för tillfället är definitivt i underkant, så vi kan använda det. De totala utgifterna för den offentliga sektorn är lite över 2 000 miljarder. Så invandringen står för 7,5% av de totala utgifterna. 7,5 öre på varje krona skatt du betalar går alltså till invandringen.

Edit:

Tack. Nej, någon exakt totalkostnad hade jag inte räknat med att få. Men gärna lite olika räkneexempel som ditt som var bättre än jag räknade med att få
Citera
2015-11-12, 22:53
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Ett annat roligt räkneexempel.
Migrationsverkets budget är 75 miljarder.
Det är 207 miljoner om dagen
8,6 miljoner i timmen
144,000 i minuten

Citat:

Migrationens kostnad för min familj blir således 31,250:-.
........och vi som måste be våra föräldrar om pengar så att våra barn kan utföra sina idrottsaktiviteter.

Edit: När släpper migrationsverket sina beskyddande vingar över migranterna? Så fort deras ärende har fått ett utslag?
Om de då får stanna, blir det då kommunerna som tar över kostnaderna? I så fall är väl 75 millar bara en flugskit i kosmos?

Citat:

Edit:

Varför kan jag inte alls räkna så? Jag pratar om mig själv som den genomsnittliga förvärvsarbetaren och skattebetalaren
Citera
2015-11-12, 22:54
Medlem
Om man är någorlunda ung idag (under 30) så kan man känna sig lite säkrare än de som är 40-60 som har jobbat ett halvt eller helt liv och kanske riskerar att bli av med fri sjukvård som man har betalat för ett helt liv. Fri sjukvård är ett otroligt bra system så länge det aldrig går över till att kosta pengar.
Citera
2015-11-12, 22:55
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Om man är någorlunda ung idag (under 30) så kan man känna sig lite säkrare än de som är 40-60 som har jobbat ett halvt eller helt liv och kanske riskerar att bli av med fri sjukvård som man har betalat för ett helt liv. Fri sjukvård är ett otroligt bra system så länge det aldrig går över till att kosta pengar.

Nackdelen för oss unga är dock att vi kan glömma allt som har men pension att göra.
Privat sparande är det som kommer gälla i framtiden.
Citera
2015-11-12, 22:57
Bannlyst
Citat:
Hade du läst trådstarten så gav jag dig antalet skattebetalare mellan 15-74 år vilket är ca 4,8 miljoner. Som sagt, hade du läst mer än rubriken så hade du nog förstått att invandringen inte bara kostar 60 miljarder om endast ensamkommande kostar 30 miljarder för deras boende allena.

Sedan tillkommer alla andra invandrare, anhöriginvandringen etc etc i all oändlighet

Du borde fatta själv att ägaren av flyktinganläggningen kan betala mest skatt och samtidigt vinna på de hela för att de är inkomsten. Sen att du måste också jämföra din skattebetalning med alla andra och en jävla massa processer för att räkna ut vad du betalt personligen och sen dra av dina kostnader ifrån skatten sen dra ifrån skatten som invandrare betalar på de du betalat om de nu skulle också betala skatt . Ifall man t.ex betalar skatt men får barnbidrag hur är de logiskt då för då har man ju fått pengar från skatten tillbaka?
Citera
2015-11-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Nackdelen för oss unga är dock att vi kan glömma allt som har men pension att göra.

Har man betalat i 5-10 år så är det helt klart en stor förlust att gå miste om det man har jobbat ihop. Men som ung har man valet ha ett privat sparande. Är man 50 så är det lite värre då privat sparande blir väldigt akut, kanske omöjligt.
Citera
2015-11-12, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius

Alla under 30 måste förstå att privat pensionssparande, privata sjukförsäkringar och allt annat kommer att vara privatiserat inom 10 år.
Citera
2015-11-12, 23:00
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Varför kan jag inte alls räkna så?

Det beror främst på två saker. Dels så står företag för en oerhört stor del av skatteintäkterna i Sverige, de är alltså med och delar på kostnaderna. Sen är kapitalskatten också en stor del av skatteintäkterna. Har du inget kapital så bidrar du alltså inte med kapitalskatt alls. Sen har vi en hel uppsjö av punktskatter som vi inte behöver gå in mer på, men som man inte automatiskt betalar.

Problemet är alltså att du har räknat som om skatt på förvärvsarbete var de enda skatteintäkterna i landet och det är väldigt långt ifrån sanningen. Även om det varit så, så betalar även pensionärer skatt t.ex. Slutligen så är din beräkning baserad på att du också hade varit en medelinkomsttagare, vilket jag inte har en aning om ifall det stämmer.

Beräkningen blir alltså meningslös eftersom underlaget är helt felaktigt att räkna på.
Senast redigerad av CannonDorf 2015-11-12 kl. 23:02.
Citera
2015-11-12, 23:03
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Du borde fatta själv att ägaren av flyktinganläggningen kan betala mest skatt och samtidigt vinna på de hela för att de är inkomsten. Sen att du måste också jämföra din skattebetalning med alla andra och en jävla massa processer för att räkna ut vad du betalt personligen och sen dra av dina kostnader ifrån skatten sen dra ifrån skatten som invandrare betalar på de du betalat om de nu skulle också betala skatt . Ifall man t.ex betalar skatt men får barnbidrag hur är de logiskt då för då har man ju fått pengar från skatten tillbaka?

Ja, det fattar jag själv men jag satt uppenbart med ett tunnelseende när jag själv började fila på mina beräkningar. Mina uträkningar kändes inte korrekta. Det var faktiskt en av anledningarna till att jag startade tråden, faktiskt
Citera
2015-11-12, 23:13
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Det beror främst på två saker. Dels så står företag för en oerhört stor del av skatteintäkterna i Sverige, de är alltså med och delar på kostnaderna. Sen är kapitalskatten också en stor del av skatteintäkterna. Har du inget kapital så bidrar du alltså inte med kapitalskatt alls. Sen har vi en hel uppsjö av punktskatter som vi inte behöver gå in mer på, men som man inte automatiskt betalar.

Problemet är alltså att du har räknat som om skatt på förvärvsarbete var de enda skatteintäkterna i landet och det är väldigt långt ifrån sanningen. Även om det varit så, så betalar även pensionärer skatt t.ex. Slutligen så är din beräkning baserad på att du också hade varit en medelinkomsttagare, vilket jag inte har en aning om ifall det stämmer.

Beräkningen blir alltså meningslös eftersom underlaget är helt felaktigt att räkna på.

Eftersom jag är en producerande skattebetalare så anser jag att även om det är företaget som betalar in skatten så är det jag som bidragit till att företaget kan betala in skatten. Därför är det till stor del "mina insatser" (genomsnittliga skattebetalaren) som kommer från företagens skatteinbetalningar. Förutom bolagsvinsten dvs.
Jag har skrivit tidigare att beräkningar ska göras från den genomsnittliga skattebetalarens perspektiv.
Jag anser också att det är jag som har en inkomst utan något nämnvärt sparande så betalar jag skatt först på lönebesked och sedan på resterande som jag spenderar genom moms o.dyl.

Är kapitalskatten en så stor del av statens inkomsten egentligen? Likaså pensionärer på 75 år och uppåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in