• 1
  • 2
2015-11-12, 19:21
Medlem
DoctorSuns avatar
Jag har ett projekt på gång med några kurs-polare och vi tänkte starta ett AB. En av dessa misstänker jag fabulerar med avklarade kurser. Går det att verifiera detta med det aktuella lärosätet, eller är det sekretessbelagt? Om så ej är fallet, hur går man till väga?

Vill inte skapa drama och be honom logga in på "antagning.se" medan man hänger över axeln.
Senast redigerad av DoctorSun 2015-11-12 kl. 19:27.
Citera
2015-11-12, 19:43
Medlem
Megasavantens avatar
I annat fall är det väl bara att du säger nån gång när ni alla är samlade att du tycker att ni alla bör verifiera era universitetsstudier till varandra innan ni startar AB? Kan väl ett okej krav, "inget personligt mot någon av er men nu är det här seriösa puckar som gäller" och bra att ha ifall det skulle råka gå åt helvete och blabla.
Citera
2015-11-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorSun
Jag har ett projekt på gång med några kurs-polare och vi tänkte starta ett AB. En av dessa misstänker jag fabulerar med avklarade kurser. Går det att verifiera detta med det aktuella lärosätet, eller är det sekretessbelagt? Om så ej är fallet, hur går man till väga?

Vill inte skapa drama och be honom logga in på "antagning.se" medan man hänger över axeln.

Det är väl i enlighet med offenlighetsprincipen att kunna plocka ut sådan info? Känns som att dagens medier var och varannan dag publicerar diverse kändisars betyg. Det borde väl gå att ringa lärosätet i fråga och fråga om person X har examen, vilka kurser som avslutats, hur många poäng som tagits osv. Detta har gjorts förut om jag missminner mig. Tror väl någon tråd här på FB har avhandlat en "kändis" icke existerande högskolepoäng.
Citera
2015-11-12, 19:53
Medlem
DoctorSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megasavanten
I annat fall är det väl bara att du säger nån gång när ni alla är samlade att du tycker att ni alla bör verifiera era universitetsstudier till varandra innan ni startar AB? Kan väl ett okej krav, "inget personligt mot någon av er men nu är det här seriösa puckar som gäller" och bra att ha ifall det skulle råka gå åt helvete och blabla.
Jo visst, men det är lite väl dramatiskt. Hur fasen gör en arbetsgivare vid nyanställning av någon, om de vill kolla upp dennas betyg och examen?
Citera
2015-11-12, 19:55
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Det är bara att kontakta lärosätet. Helt offentligt.
Citera
2015-11-12, 19:56
Medlem
DoctorSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saengstolpe
Det är väl i enlighet med offenlighetsprincipen att kunna plocka ut sådan info? Känns som att dagens medier var och varannan dag publicerar diverse kändisars betyg. Det borde väl gå att ringa lärosätet i fråga och fråga om person X har examen, vilka kurser som avslutats, hur många poäng som tagits osv. Detta har gjorts förut om jag missminner mig. Tror väl någon tråd här på FB har avhandlat en "kändis" icke existerande högskolepoäng.
Ja, har fått det intrycket också då info om betyg, examen, m.m publiceras ibland offentligt för kända personer. Skall ta å ringa upp registrator vid universitetet.

Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Det är bara att kontakta lärosätet. Helt offentligt.
Senast redigerad av DoctorSun 2015-11-12 kl. 19:59.
Citera
2015-11-12, 20:15
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Jo visst, men det är lite väl dramatiskt. Hur fasen gör en arbetsgivare vid nyanställning av någon, om de vill kolla upp dennas betyg och examen?
De frågar om du kan ge dem en kopia tillsammans med ditt personliga brev och CV. Har man en examen så har man ett examensbevis eller kursbevis precis som man får ett papper med avgångsbetyg från gymnasiet. Har man det inte eller har slarvat bort det kan man be att få ut det hos universitetet eller högskolan.

Men till ämnet: kontakta universitetet personen påstått sig ha studerat vid.
Citera
2015-11-12, 20:29
Medlem
DoctorSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
De frågar om du kan ge dem en kopia tillsammans med ditt personliga brev och CV. Har man en examen så har man ett examensbevis eller kursbevis precis som man får ett papper med avgångsbetyg från gymnasiet. Har man det inte eller har slarvat bort det kan man be att få ut det hos universitetet eller högskolan.
Ja men själva verifieringen (tråd-topic) ligger ju i hur man kollar upp äktheten av detta examensbevis. Med lite Photoshopping så kan jag leverera ett examensbevis från läkarlinjen.
Senast redigerad av DoctorSun 2015-11-12 kl. 20:32.
Citera
2015-11-12, 20:48
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ja men själva verifieringen (tråd-topic) ligger ju i hur man kollar upp äktheten av detta examensbevis. Med lite Photoshopping så kan jag leverera ett examensbevis från läkarlinjen.
Ja, men du frågade i inlägget jag citerade hur arbetsgivare gör vid nyanställning.

Vill företag, arbetsgivare, mormor eller enskild person verifiera någons examen är det att kontakta universitetet eller högskolan som gäller.
Citera
2015-11-12, 20:59
Medlem
DoctorSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Ja, men du frågade i inlägget jag citerade hur arbetsgivare gör vid nyanställning.
Nej, jag frågade efter HUR/vad arbetsgivare gör för att att kolla upp, verifiera sökandes meriter.
Senast redigerad av DoctorSun 2015-11-12 kl. 21:01.
Citera
2015-11-12, 21:04
Medlem
En arbetsgivare ber troligtvis om utdrag från LADOK.
Utdrag från LADOK inkluderar krypterad unik länk eller kontrollnummer som kan användas för att verifiera intyget.
Citera
2015-11-12, 21:10
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Jag vet inte hur det fungerar med Svenska universitet men jag har studerat hela min utbildning utomlands och till min nuvarande anställning (sommaren 2015) så ringde de upp dessa två (AU & FR) för att kolla upp examen, och jag tog examen 2003.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in