• 2
  • 3
2024-04-24, 23:51
Medlem
Vem0ths avatar
För att inte avslöja för mycket från köket jag jobbar på men i grunden har vår ädelostssås till pasta i mängdordning: Grädde, mjölk, oxfilé/ryggbiff/entrecote(beroende på vad vi lyckas få in), färska champinjoner, gul lök, blåmögelost(mix av saint agur och kvibille ädel), kalvfond, salt, majsstärkelse, svartpeppar, torkad vitlök, timjan och persilja.

Köttet, löken och svampen steks tillsammans. Stäng av spisen sedan pudra över majsstärkelse alternativt vetemjöl om man har det hemma istället(låt det fräsa på lite extra i så fall) sedan dumpa ned en 50/50 vispgrädde och mjölkmängd. Rör om konstant så det inte blidas klumpar i botten och film på topp, släng i blåmögelost, fond och kryddor. Låt det puttra medans kärlet svalnar ned. Sedan servera.
Citera
2024-04-27, 02:17
Medlem
Galet att denna tråden lever igen. Ska laga ädelost & skinksås med pasta imorn för jag kom på hur otroligt god den är på pastavagnen i Kristianstad och så googlar jag och hittar denna tråd. Fan vad jag vill ha just det receptet. Den är så otroligt krämig och tjock och med lite sting från svartpepparn. Jag undrar om dom använder creme fraiche i den? Eller bechamelsås?

Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
För att inte avslöja för mycket från köket jag jobbar på men i grunden har vår ädelostssås till pasta i mängdordning: Grädde, mjölk, oxfilé/ryggbiff/entrecote(beroende på vad vi lyckas få in), färska champinjoner, gul lök, blåmögelost(mix av saint agur och kvibille ädel), kalvfond, salt, majsstärkelse, svartpeppar, torkad vitlök, timjan och persilja.

Köttet, löken och svampen steks tillsammans. Stäng av spisen sedan pudra över majsstärkelse alternativt vetemjöl om man har det hemma istället(låt det fräsa på lite extra i så fall) sedan dumpa ned en 50/50 vispgrädde och mjölkmängd. Rör om konstant så det inte blidas klumpar i botten och film på topp, släng i blåmögelost, fond och kryddor. Låt det puttra medans kärlet svalnar ned. Sedan servera.
Vi skiter väl i ert köks superhemliga recept. Vi letar efter pastavagnen i Kristianstads recept.
Senast redigerad av MisterBear 2024-04-27 kl. 02:20.
Citera
2024-12-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Galet att denna tråden lever igen. Ska laga ädelost & skinksås med pasta imorn för jag kom på hur otroligt god den är på pastavagnen i Kristianstad och så googlar jag och hittar denna tråd. Fan vad jag vill ha just det receptet. Den är så otroligt krämig och tjock och med lite sting från svartpepparn. Jag undrar om dom använder creme fraiche i den? Eller bechamelsås?

Vi skiter väl i ert köks superhemliga recept. Vi letar efter pastavagnen i Kristianstads recept.

Jo men chilla. Tycker det hör till ämnet att dela med sig något recept från annan restaurang här, dels för att kunna hitta likheter och dels för inspiration i frågan. Dock tror jag just det receptet är för lång iväg en kioskvagns-pastasås om man får kalla det så.
Citera
2024-12-08, 17:38
Medlem
Sladdarens avatar
Kan inte ha varit en god eller flera goda såser ifrån pastavagnen
Isf hade iaf nåt framkommit hur de gör den men knappast nån raketforskning
till lite grädde, mjölk, cremefriach liknande smak och krämighet med mögelost i

https://www.kristianstadsbladet.se/a...emliga-recept/

https://www.facebook.com/pastavagnen.../?locale=sv_SE

https://www.sainsburysmagazine.co.uk...e-cheese-pasta

100 g torkad pasta (vi använde rigatoni)
10 g saltat smör
1 schalottenlök, finhackad
100 ml enkel grädde
1 tjock skiva skinka
30 g Saint Agur (eller annan blåmögelost), smulad plus andra mögelostar
15 g parmesan, finriven
lite mjölk

Tjoffa i lite creme cheese ochså och cremfriache .. klart typ pastavagnens sås , gör int så stor sak av det :-)
Senast redigerad av Sladdaren 2024-12-08 kl. 17:47.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in