Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-12, 00:12
  #1
Medlem
Hej!
Om jag förstått det rätt så är det såhär:
Effektetik är väl i princip att konsekvenserna är det viktiga, dvs att effekten av handlingen blir god.
Exempelvis:
En tiggare sitter utanför affären, hur ska du agera enligt effektetiken?

Antas vara på detta vis då:
Om man ska gå in och köpa ett paket yoghurt och ser en tiggare utanför affären bör man ge tiggare en slant förutsatt att man själv har det gott ställt och fortfarande råd med yoghurten till sig själv, då blir konsekvens av handlingen god då tiggaren som antas vara fattig får pengar och du får din yoghurt.

Är jag rätt på det?
Citera
2015-11-12, 01:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanvabra
Hej!
Om jag förstått det rätt så är det såhär:
Effektetik är väl i princip att konsekvenserna är det viktiga, dvs att effekten av handlingen blir god.
Exempelvis:
En tiggare sitter utanför affären, hur ska du agera enligt effektetiken?

Antas vara på detta vis då:
Om man ska gå in och köpa ett paket yoghurt och ser en tiggare utanför affären bör man ge tiggare en slant förutsatt att man själv har det gott ställt och fortfarande råd med yoghurten till sig själv, då blir konsekvens av handlingen god då tiggaren som antas vara fattig får pengar och du får din yoghurt.

Är jag rätt på det?

Det finns, enkelt uttryckt, två sätt att förhålla sig till etiska dilemman: konsekvensetik (effektetik som du kallar det) samt pliktetik.

Konsekvensetik säger att det du gör eller inte gör får sitt värde ur konsekvensen av dina handlingar.
Pliktetik å andra sidan, säger att det du gör eller inte gör får sitt värde ur ditt ditt regelföljande.

Två exempel:

1 Konsekvensetik säger att om du av vilken anledning som helst är på väg att ta livet av någon, låt säga, men oavsiktligen räddar livet i stället, är ditt agerande rättfärdigat.

2 Pliktetik säger att om du av vilken anledning som helst är på väg att ta livet av någon, låt säga, men oavsiktligen räddar livet istället, är ditt agerande orättfärdigt.

"1" lägger vikten på konsekvensen medan "2" lägger vikten på intentionen.

Hoppas det hjälper och ställ frågor om något är oklart.

PS. Låt mig lägga till att det här är ett bra sätt att börja tänka om saken men ingalunda uttömmande. Det här ämnet blir snabbt mer komplicerat när vi djupdyker i det. Hur som helst är det precis här du måste starta. Bägge mina exempel (1 & 2) är extrema just för att du inte ska få någon preferens för någon av dem. Det är menade som exempel för att stimulera din fantasi.
__________________
Senast redigerad av Proprioception 2015-11-12 kl. 01:23.
Citera
2015-11-12, 01:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det finns, enkelt uttryckt, två sätt att förhålla sig till etiska dilemman: konsekvensetik (effektetik som du kallar det) samt pliktetik.

Konsekvensetik säger att det du gör eller inte gör får sitt värde ur konsekvensen av dina handlingar.
Pliktetik å andra sidan, säger att det du gör eller inte gör får sitt värde ur ditt ditt regelföljande.

Två exempel:

1 Konsekvensetik säger att om du av vilken anledning som helst är på väg att ta livet av någon, låt säga, men oavsiktligen räddar livet i stället, är ditt agerande rättfärdigat.

2 Pliktetik säger att om du av vilken anledning som helst är på väg att ta livet av någon, låt säga, men oavsiktligen räddar livet istället, är ditt agerande orättfärdigt.

"1" lägger vikten på konsekvensen medan "2" lägger vikten på intentionen.

Hoppas det hjälper och ställ frågor om något är oklart.
Tror det har klarnat lite, i pliktetik så struntar man i princip av konsekvenserna utav handlingen utan går efter sina principer medans i konsekvensetik så handlar man efter hur god effekt ens handling får? Är mitt exempel om tiggaren ''rätt'' enligt konsekvensetiken?
Citera
2015-11-12, 01:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanvabra
Tror det har klarnat lite, i pliktetik så struntar man i princip av konsekvenserna utav handlingen utan går efter sina principer medans i konsekvensetik så handlar man efter hur god effekt ens handling får? Är mitt exempel om tiggaren ''rätt'' enligt konsekvensetiken?

Tack ska du ha. Jag lämnar frågan om tiggaren till dig att avgöra. Lite jobb måste du göra själv tycker jag nog ;-)

Hur som helst, det blir nog bra i slutänden och jag är glad att kunna vara till hjälp.
Citera
2015-11-12, 01:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Tack ska du ha. Jag lämnar frågan om tiggaren till dig att avgöra. Lite jobb måste du göra själv tycker jag nog ;-)

Hur som helst, det blir nog bra i slutänden och jag är glad att kunna vara till hjälp.
Hehe perfekt, antar att det är rätt då det ger största möjliga lycka för största möjliga antal att ge tiggaren en slant samtidigt som man köper sin yoghurt. ''Den handling som är rätt som får de bästa konsekvenserna''

Om man skulle dra det till pliktetik kan man väl se det på detta viset:
Du ger tiggaren en slant eftersom ens intentioner alltid är att hjälpa de som har det svårt, ''ge till de fattiga och ta från dem rika'' är en princip man kan referera till.

Nackdelen för kring denna situation för pliktetiken är väl snarare att det är svårt att ta ansvar för konsekvenserna, i slutändan blir man själv fattig om man lever efter den principen.
__________________
Senast redigerad av fanvabra 2015-11-12 kl. 01:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback