2015-11-11, 23:13
Medlem
Hej!

Jag väntar barn i början av januari och tänkte vara pappaledig januari och februari. Jag driver eget företag på säsongsbasis och har inget att göra under vintertid.

Jag har en bruttoinkomst på 25000:-/mån. Min fru är nyinvandrad i Sverige, höggravid och har således 0:-/mån i inkomst.

Hur fördelar jag (vi) smartast de två första månaderna?

Tack på förhand!

/Vladde
Citera
2015-11-12, 05:51
Medlem
Dela på allt naturligtvis
Citera
2015-11-12, 11:28
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirTenkrat
Hej!

Jag väntar barn i början av januari och tänkte vara pappaledig januari och februari. Jag driver eget företag på säsongsbasis och har inget att göra under vintertid.

Jag har en bruttoinkomst på 25000:-/mån. Min fru är nyinvandrad i Sverige, höggravid och har således 0:-/mån i inkomst.

Hur fördelar jag (vi) smartast de två första månaderna?

Tack på förhand!

/Vladde

Din fru får 225 SEK/dag.

Du får enligt din SGI (anta att du har en inkomst på 300 000 per år) ca: 650 SEK/dag.

Ni bör således ta ut så mycket som möjligt på dig när du inte jobbar.

Ni börjar med att ta ut de 10 + 30 dubbeldagar ni har rätt till.

Om du sedan är hemma 20 dagar till så ska ni ta de på dig.

Ni har nu förbrukat 100 av totalt 480 dagar. (på 90 av dessa dagar är ersättningen 180 SEK/dag)

När du börjar jobba igen får din fru ta dagar.

Om du vet att du inte kommer jobba Januari-Februari nästkommande år kan det ju vara bra att spara 60 dagar för dig till dess. Din fru behöver inte ta ut 7 dagar/vecka...

Din fru bör ju ta ut dagarna med 180 SEK/dag-ersättning, inte så stor diff till 225 SEK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in