Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-11, 21:53
  #1
Medlem
RickRozays avatar
Hej!

Jag är nöjd Linux (Mint) användare sedan snart ett halvår tillbaka och jag har (just nu bara) en laptop med 1TB HD som jag vill installera klassiska Ubuntu på. Jag har 750gb ledigt. Nu undrar jag:

Bör jag ta Ubuntu 14.04.3 eller 15.10? Jag känner mig självsäker och tror jag fixar 15, men rör det sig om kompatibilitet?

Ifall jag lägger nya OS:et på hårddisken, kan jag i efterhand radera dessa nya partitioner, och återgå till att nuvarande OS har hela HD:n till sitt förfogande? Och!:

Ifall jag väljer att ladda över allt jag har på nuvarande OS till nya, och sedan "flytta" den nya OS till början av disken är det ca 1-2 dagar som denna process tar, om man har 100-250 Gb som måste flyttas?
Citera
2015-11-11, 22:02
  #2
Medlem
RickRozays avatar
Jag börjar nästan bli sugen på att testa flera olika; Arch, Fedora, ovannämnda...
Citera
2015-11-11, 23:13
  #3
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Hej!

Jag är nöjd Linux (Mint) användare sedan snart ett halvår tillbaka och jag har (just nu bara) en laptop med 1TB HD som jag vill installera klassiska Ubuntu på. Jag har 750gb ledigt. Nu undrar jag:

Bör jag ta Ubuntu 14.04.3 eller 15.10? Jag känner mig självsäker och tror jag fixar 15, men rör det sig om kompatibilitet?

Ifall jag lägger nya OS:et på hårddisken, kan jag i efterhand radera dessa nya partitioner, och återgå till att nuvarande OS har hela HD:n till sitt förfogande? Och!:

Ifall jag väljer att ladda över allt jag har på nuvarande OS till nya, och sedan "flytta" den nya OS till början av disken är det ca 1-2 dagar som denna process tar, om man har 100-250 Gb som måste flyttas?

Kör på Ubuntu 15.10, i princip allt som funkar med 14.04 fungerar även i 15.10, dessutom får du nyare programvara.

Ja om du väljer att skapa en separat partion för Ubuntu så är det inga som helst problem.
Har du en separat /home-partion så borde du kunna använda samma home/partition i Ubuntu, men det kan hända att det leder till konflikter

Om vi räknar med att din hårddisk klarar av att skriva 50 MB /S så skulle det ta ungefär 33 minuter att skriva 100 GB data

Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Jag börjar nästan bli sugen på att testa flera olika; Arch, Fedora, ovannämnda...

Vill du testa flera linuxdistar samtidigt rekommenderar jag dig att installera Virtualbox istället, om du nu har en någorlunda snabb dator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback