Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-11, 21:40
  #1
Medlem
1970-01-01s avatar
Min kompis skriver mkt och gör slut på 1 bläckpenna i veckan.
(Själv räcker en penna i 1-2 år för mig typ)

Iaf, det är mkt köpande av pennor för kompisen, så jag undrar om någon har koll på om det finns bläckpennor med extra mkt bläck i? (Även utomlands som ebay osv) Har kollat lite men verkar inte hitta något.
Citera
2015-11-11, 23:13
  #2
Medlem
Paddan1000s avatar
Det finns ju reservoarpennor som man bara fyller på ur ett bläckhorn om man inte är rädd för att uppfattas som en pennhipster. Ebay är fullt av bra sådana från Kina som är billiga och håller hög kvalité. Det finns guider på nätet som visar hur man kan göra en "eye-dropper"-konvertering av en del reservoarpennor och fylla hela pennkroppen med bläck, vilken är den teoretiskt högsta bläckmängden en penna kan ha.

http://www.jetpens.com/blog/how-to-d...version/pt/308

Sedan finns Fischer Space Pen som är ganska dyr men exklusiv och en refill sägs kunna skriva 3 gånger så långt som en vanlig penna, även upp och ned, i rymdens vacuum och under vatten. Dock kostar en refill kanske 100 kr och själva pennan några hundra så det är knappast ekonomiskt försvarbart.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...bullet&_sop=15
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...n+ag7&_sacat=0

Vad som vore lättast för din kompis och ge mest bang-for-the-buck är att köpa en pennkropp med skön ergonomi och sedan köpa refills i bulk. Då kan man dessutom kombinera den perfekta pennkroppen med det perfekta bläcket. Min personliga favoritkombo är pennkroppen Pilot G2 Limited med refillen Uni Signo 0,5 mm (just för att 0,5mm är tjockare och innehåller mer bläck än 0,38mm-versionen).

http://www.ebay.com/itm/Pilot-G2-Lim...afsi1nSeUXffSg
http://www.ebay.com/itm/24pc-UNI-BAL...3D160723452796

...men kombinationerna är oändliga. Det beror lite på vad din kompis vill ha. Är det bara att komma undan så billigt som möjligt, eller spelar bläckets egenskaper också någon roll?
Citera
2015-11-11, 23:59
  #3
Medlem
1970-01-01s avatar
Bra tips där, men väldigt dyrt för en penna och refiller den där kombon.
men det kanske är så dyrt med bra pennor...

Hon skriver dagbok och ibland lägger hon flera timmar på brev.
Så det går åt minst 1 bläckpenna i veckan.

Så det måste vara rätt billigt och med ok kvalité

Tänkte som en julklapp om ja hittar något bra sånt.
Citera
2015-11-12, 02:08
  #4
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1970-01-01
Bra tips där, men väldigt dyrt för en penna och refiller den där kombon.
men det kanske är så dyrt med bra pennor...

Hon skriver dagbok och ibland lägger hon flera timmar på brev.
Så det går åt minst 1 bläckpenna i veckan.

Så det måste vara rätt billigt och med ok kvalité

Tänkte som en julklapp om ja hittar något bra sånt.

Ok, för dagboks- och brevskrivande i en lugn miljö finns det bättre pennor än den jag länkade, då jag valt den framförallt eftersom den är robust och jag utsätter mina pennor för en del misshandel i jobbet.

Vad sägs om den här istället, Jetstream Alpha Gel. Pennkroppen är av gedigen metall och gelegreppet formar sig skönt efter handen när man skriver. Jag länkar till en rosa eftersom den är till dagboksskrivande:

http://www.ebay.com/itm/New-Uni-ball...gAAOSwT5tWHOqD

Den använder jetstream-refills som av kännare sägs vara de bästa i världen. Bläcket är arkivsäkert så att dagboksanteckningarna och breven aldrig bleknar bort eller fräter på papperet samt texten löser inte upp sig om man spiller på den.

http://www.ebay.com/itm/SXR-7-Uni-Je...0AAOSwBahVEryA

De signo-refills jag länkade till innan passar också i den pennan och skillnaden enligt mig är att Jetstream känns skönare att skriva med medan Signo ger skarpare skrift (bättre svärta) samt är ännu bättre vad gäller arkivbeständigheten. Sedan finns det förstås andra färger än svart och olika tjocklekar på spetsar som man kan experimentera med.

Dessa refills rymmer dock inte mer bläck än vanliga bläckpennor och man kommer nog inte under ett pris på runt 10 till 15 kr styck. Men som julklapp blir en penna och ett paket refills bara runt 250 kr, så det är väl inte så farligt? Årskostnaden kan man nog hålla under 500 kr om man köper i bulk.

Om man inte bryr sig om märkespennor utan bara vill ha billiga pennor som skriver bra kan jag tipsa om gelpennorna som säljs på Tiger. Jag tror man får 4 st för 10 kr och jag har inte haft några problem med bläcket. De är dock engångspennor och ganska plastiga.
Citera
2015-11-12, 14:16
  #5
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
... text ...
Du länkar bara till 0.7or vilket tenderar att bli en uteslutande skrivpenna. 0.5 är bättre "all purpose" penna vilket lämpar sig till graffiti-forumet men inte möjligen TS.
Denna penkropp är behagligt vardaglig. Även denna, men om du söker efter julklappspresents-kvalité så rekommenderar jag definitivt att lyssna på paddan. Kan bara fantisera om var viktpunkten i den rosa pennan är och det är behagligt, den är även formgiven mycket attraktivt. "power tank"-pennorna som jag länkar till har ett sparsamt men kontinuerligt flöde som gör att de inte tar slut fort, skrivet mycket jag också och en penna tog över en månad att avsluta medan kontorspennan tar avslutas på mindre än en vecka i samma miljö. Men kvalitén på bläcket i "power tank"-pennan kan jag inte yttra mig om.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2015-11-12 kl. 14:20.
Citera
2015-11-12, 14:51
  #6
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Du länkar bara till 0.7or vilket tenderar att bli en uteslutande skrivpenna. 0.5 är bättre "all purpose" penna vilket lämpar sig till graffiti-forumet men inte möjligen TS.
Denna penkropp är behagligt vardaglig. Även denna, men om du söker efter julklappspresents-kvalité så rekommenderar jag definitivt att lyssna på paddan. Kan bara fantisera om var viktpunkten i den rosa pennan är och det är behagligt, den är även formgiven mycket attraktivt. "power tank"-pennorna som jag länkar till har ett sparsamt men kontinuerligt flöde som gör att de inte tar slut fort, skrivet mycket jag också och en penna tog över en månad att avsluta medan kontorspennan tar avslutas på mindre än en vecka i samma miljö. Men kvalitén på bläcket i "power tank"-pennan kan jag inte yttra mig om.

Jag länkade till 0.7rna eftersom man kan se dem som standard, men 0.5rna är bra också. Det finns även 0.38 mm refills, men dem har jag inte provat själv. Med just Jetstreampennorna får man en ganska tunn linje varför 0.7rna är jämförbara med 0.5rna hos de flesta gelpennor. Därför kan man välja den lite tjockare spetsen för att få en tunn linje, men utan att ha en tunn spets som raspar när den glider över papperet. Men allt detta handlar förstås om tycke och smak.

Power Tank-pennorna är ett bra val. De är en slags fattigmansversion av Fischer Space Pen då de är trycksatta och därför också fungerar i rymden eller om man t ex ligger i sängen och skriver i sin dagbok upp- och ned. Synd bara att de inte har någon officiell high-end pennkropp av metall och därför har jag aldrig köpt någon själv, men deras refill kanske passar i andra pennor från Uni som den rosa jag länkade?
Citera
2015-11-12, 20:58
  #7
Medlem
b0gfettos avatar
Detta passar bättre i Kulturdelen då det inte rör graffiti.

Graffiti och street art --> Kultur: allmänt
/Moderator
Citera
2015-11-13, 01:16
  #8
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kultur: allmänt --> Eget konstnärligt skapande
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback