2015-11-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Dock är jag engelsk medborgare med permanent uppehållstillstånd. Född och uppvuxen här men med engelska föräldrar och engelskt pass.

Så va är problemet? Du har pass säger du.. ha det med dig när du reser eller så läser du på vad Storbritanniens medborgare skall ha med sig på resa inom EU.
Citera
2015-11-11, 23:47
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad är intressant med det? Vilka färjor kommer från en plats utanför Schengen?
Det intressanta vore ju om ansvaret utökades till att omfatta ALLA ankommande farkoster.
men kan du se på längre sikt månne...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Många har missuppfattat vad som händer imorgon kl 12. Jag ska försöka förklara.

Idag - Inga gränskontroller och folk åker in och ut helt fritt utan några kontroller. Vissa som kommer till Sverige söker asyl, andra reser vidare till Norge & Finland, några vistas illegallt.

Torsdag kl 12 inför Sverige gränskontoller.

Gränskontroll innebär INTE att man stänger gränsen.
Gränskontroll innebär att man kontrollerar dokument för dom som passerar gränsen.
Oavsett om man har giltiga dokument eller inte så har ALLA rätt att söka asyl enligt FN konventionen om mänskliga rättigheter artikel 14. Sverige har ingen rätt att neka någon att söka asyl i Sverige. Det är en mänsklig rättighet oavsett om Sverige har gränskontroller eller inte, eller om V eller SD sitter i makten.

Så från imorgon kl 12 kan inte Sverige användas som transitland för asylsökande som vill till Norge eller Finland. Dessa får vända om eller ansöka om asyl i Sverige.

Det kommer knappast påverka Danmark på något sätt eftersom ingen är så dum att han vänder om, utan flyktingar till Sverige kommer fortsätta söka asyl i Sverige. Troligen kommer även flyktingar till Norge och Finland söka asyl i Sverige.

Så det finns absolut ingenting att fira - gränserna är lika öppna som förut, skillnaden är Sverige inte kommer kunna användas som transitland, utan kommer även få ta emot Norges och Finlands flyktningar.

Dublinförordningen säger att man ska skickas tillbaka till det EU land där man sökte asyl först. Eftersom majoriteten av dom som kommer nu ej sökt asyl i andra länder finns det ingenstans att skicka tillbaka dom till.

Jag håller med inget kommer bli bättre, bara ännu värre!
Man kan skicka tillbaka dom därifrån de kom. Dvs Tyskland eller Danmark. Då är det deras problem! Men inte Sverige såklart! Politikerna kör hellre Sverige till tippen än genomför det. Och vi på god väg!
Senast redigerad av PartyTintin 2015-11-11 kl. 23:49.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Kan bara gratulera SD till det faktum att de nu får se sin politik bli realitet i en allt snabbare takt. Aldrig har så mycket SD-politik presenterats från 7-klövern på så kort tid. Om nu gränskontrollerna faktiskt startar imorgon kl 12 (tvivlar starkt) så innebär det här en triumf för SD.

Nästa valrörelse kommer SD kunna dominera med "vi fick rätt" och "de andra har ju hittills kopierat allt vi sagt".

Spännande tider.
Haha jävla tönt. Gränskontrollen kommer inte göra någon skillnad. Vanliga svenssons i SD kommer se det här som att regeringen inte vill ha invandrare och då kommer sossarna få tillbaka röster från SD.
Citera
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Ebba busch thor vill ha "asylansökningsområde" . Enda chansen att hålla asylsökarna inom området måste ju va att bygga upp ett elektriskt taggtrådsstängsel ala Auswitz Birkenau på 12000 volt som står och sprakar. Eller hur hade hon tänkt sig att hålla alla kvar på plats ? Birkenau inhyste väl 100.000-200.000 som mest utbrett på 120 hektar under inhumana förhållanden. Det skulle behövas åtminstonde 500 hektar, med vaktposteringar och hängn. Lycka till med det....

Skillnaden var väl att Birkenau hade ett visst... Låt oss kalla det "utflöde" som öppnade upp nya platser. Var ska flyktingarna hör placeras sedan? Bostadsskulden i landet byggs på med 4000-7000 lägenheter i veckan. Motsvarande 16000-28000 lägenheter i månaden. 2014 påbörjades 35 600 lägenheter i hela Sverige.

Men jag antar att det är ett senare problem... "Ordning och reda".
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Men du menar på allvar att de inte har ID när de fortfarande är på resa? Som Kulturmarxist sa. Väl ombord på väg till Sverige åker passet i havet eller ner i nån väska för att inte plockas fram när nån naiv gränspolis o asylarbetare frågar.

Ja, bortsett från de "borttappade" svenska passen som skickas tillbaka för att återanvändas av nästa migrant.
Citera
2015-11-11, 23:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Men du menar på allvar att de inte har ID när de fortfarande är på resa? Som Kulturmarxist sa. Väl ombord på väg till Sverige åker passet i havet eller ner i nån väska för att inte plockas fram när nån naiv gränspolis o asylarbetare frågar.

Vilket effektivt stoppar lögner om vilket land man kommer i från samt slängda pass.
Citera
2015-11-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Tur för Sverige att islamisten hade otur, och bara sprängde ihjäl sig själv. Nästa gång har Sverige kanske mindre tur..
Att det kommer att smälla igen är bara en tidsfråga. IKEA-morden var uppvärmningen...

Kanske blir det en liten explosion vid gränskontrollen när IS-krigare måste visa legg.
Citera
2015-11-11, 23:52
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Trådens hittills bästa inlägg.

Imorgon har vi löst det ointressanta problemet att Sverige varit ett transitland till Norge och Finland, inget annat.

Tillägg, vi har idag inga gränskontroller mot Schengen. Flygplatserna har fortfarande, som alltid, gränskontroll om du kommer från en destination utanför Schengen.
Det är ju därför det inte kommer flyktingar flygande.

Vad gäller transportörsansvaret för färjor tycker jag det varit oklart hittills, det jag läst är att de skall föra passagerarlistor (vilket de alltid gjort), inte att de skall verifiera giltiga resedokument vid påstigning, som flygbolagen, men jag kan ha fel.
Hörde också på radion att alla skulle bli tvungna att fylla i listor med namn och nationalitet och om man kommer söka asyl i Sverige. Kanske kommer listorna kontrolleras av Migrationsverket. Bra sätt att hålla koll på o jämföra listorna så vet man om någon är här utan att ha sökt asyl
Citera
2015-11-11, 23:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
men kan du se på längre sikt månne...
För de läsförståelsehandikappade:
transportörsansvaret gäller ännu inte för transporter inom EU, och är alltså irrelevant för de vägar flyktingar idag, och även imorgon kommer till Sverige, även om rederierna ska upprätta passagerarlistor (vilket de gjort sedan Spirit of Free Enterprise gick under för många år sedan).

Vad tror du händer på längre sikt, transportörsansvar inom Schengen? Dream on! Det kommer inte förrän den dagen Schengen dör.
Citera
2015-11-11, 23:53
Medlem
Blir en spännande situation nu när alla syriska flyktingar plötsligt visst har pass, till skillnad från innan...

Eller varför mängden afghanska barn plötsligt sänks med 90% när dom måste legitimera sig vid gränsen istället för "jag har inget pass, och jag är ett barn"
Citera
2015-11-11, 23:53
Avslutad
Har egentligen inget förtroende för Lövèn, så detta är väl mer önsketänkande... Men när han tillträdde som statsminister var det så mycket snack om att han var en så bra förhandlare (vilket jag ej sett), och de har ett stort problem som heter MP som de tvingas förhandla med...

Så min tanke/önsketänkande är väl att han är fullt medveten om vad som behöver göras, men gör det i små steg för att få med sig/lura MP... Det förvånade mig att de faktiskt ställde sig bakom dagens gränskontroller, så det är årminstone ett litet steg i rätt riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in