2015-11-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Tack detsamma.

Transportören kommer endast krävas på identitetslistor.
Det du säger innebär ett totalstopp. Så är inte fallet.

Dum dummare...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transport%C3%B6ransvaret
Citera
2015-11-11, 23:37
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDonalds-WIFI
Vad tror ni sker efter dessa 10 dagar?

Det förlängs, det kan förlängas med 10 och 20 dagars intervaller, man måste dock först börja med 10 dagar, sådana är reglerna.
Därefter meddelar man Bryssel om ytterligare förlängning om behovet kvarstår, upp till max 6 mån.
Citera
2015-11-11, 23:38
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Gör du dig dum på allvar, eller?
http://www.theguardian.com/world/2015/oct/03/eurotunnel-suspends-services-after-massive-invasion-at-calais-terminal
Du tror inte en tunnel under engelska kanalen är 'livsfarlig'? Du tror inte sjunkande gummiflottar på Medelhavet är 'livsfarliga'?
Du tror att desperata flyktingar i Köpenhamn skulle se Öresundsbron som ett oöverstigigt och livsfarligt hinder efter att de vandrat från Syrien, genom öknar, över Medelhavet och ända hit?

Jag vet att ni flyktingförespråkare är navia, snälla och lite korkade, men cheezus, någon gräns måste väl ändå finnas även för er godtrogenhet

Jag kan sälja Brooklyn Bridge till dig, special price for you my friend
Okej okej det finns en teoretisk möjlighet till att flyktingarna går på öresundsförbindelsen. Men det är inte så situationen ser ut i dagsläget utan de flesta åker tåg. Jag känner att anledningen till mitt ifrågasättande har försvunnit, den röda tråden är borta. Då förstår jag att du inte ser sammanhanget.
Citera
2015-11-11, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Så du menar att alla inom EU skall få tillgång till dem bidrag som finns inom olika EU länder bara man befinner sig i det landet?

En flykting som faller in i dem kriterier som finns uppställda bör få dem bidrag osv fram tills om ändring av dessa sker. Det är skillnad på att invandra och att fly..

Jag vill att alla bidrag ska försvinna helt och hållet, inga soc bidrag, försäkrings kassan, aktivitets stöd ingen ting. Man ska arbeta eller gå i skolan.

I alla länder i EU måste man arbeta för att äta och ha tak över huvudet utom sverige då allt får man gratis här utan motprestation

Tycker du inte detta är konstigt? Varför ska sverige köra helt andra regler än de andra EU länderna gör?
Citera
2015-11-11, 23:39
Medlem
Jeroms avatar
intressant

Citat:
Transportöransvaret är en populär benämning på de bestämmelser om kostnadsansvar som uttrycks i Utlänningslagen (2005:716). Ansvaret innebär att flygbolag och rederier är skyldiga att betala återresan och eventuellt uppehälle för en person som saknar pass eller tillstånd, och som kommit till Sverige från ett land utanför Schengenområdet med detta flygbolags eller rederis farkost. Liknande lagar finns i samtliga EU:s stater till följd av ett beslut i EU:s migrationsministerråd 2001 (EU-direktiv 2001/51/EG) där svenska invandringsminister Maj-Inger Klingvall var ordförande.[1]
Citera
2015-11-11, 23:40
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Alla vuxna män och kvinnor får endast ett tillfälligt uppehållstillstånd numera, detta gäller alla flyktingar som kommer till Sverige.
De nya TUT-reglerna träder ikraft om 1 år, men i praktiken träder de i kraft redan nu för alla de som kommer nu till Sverige eftersom handläggningstiderna ligger på över 1 års tid.
Därför kommer flyktingarna som anländer idag att få TUT, istället får PUT.
Hur länge gäller TUT? Och om det finns olika tidsaspekter vilken är vanligast?
Citera
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Många har missuppfattat vad som händer imorgon kl 12. Jag ska försöka förklara.

Idag - Inga gränskontroller och folk åker in och ut helt fritt utan några kontroller. Vissa som kommer till Sverige söker asyl, andra reser vidare till Norge & Finland, några vistas illegallt.

Torsdag kl 12 inför Sverige gränskontoller.

Gränskontroll innebär INTE att man stänger gränsen.
Gränskontroll innebär att man kontrollerar dokument för dom som passerar gränsen.
Oavsett om man har giltiga dokument eller inte så har ALLA rätt att söka asyl enligt FN konventionen om mänskliga rättigheter artikel 14. Sverige har ingen rätt att neka någon att söka asyl i Sverige. Det är en mänsklig rättighet oavsett om Sverige har gränskontroller eller inte, eller om V eller SD sitter i makten.

Så från imorgon kl 12 kan inte Sverige användas som transitland för asylsökande som vill till Norge eller Finland. Dessa får vända om eller ansöka om asyl i Sverige.

Det kommer knappast påverka Danmark på något sätt eftersom ingen är så dum att han vänder om, utan flyktingar till Sverige kommer fortsätta söka asyl i Sverige. Troligen kommer även flyktingar till Norge och Finland söka asyl i Sverige.

Så det finns absolut ingenting att fira - gränserna är lika öppna som förut, skillnaden är Sverige inte kommer kunna användas som transitland, utan kommer även få ta emot Norges och Finlands flyktningar.

Dublinförordningen säger att man ska skickas tillbaka till det EU land där man sökte asyl först. Eftersom majoriteten av dom som kommer nu ej sökt asyl i andra länder finns det ingenstans att skicka tillbaka dom till.
Trådens hittills bästa inlägg.

Imorgon har vi löst det ointressanta problemet att Sverige varit ett transitland till Norge och Finland, inget annat.

Tillägg, vi har idag inga gränskontroller mot Schengen. Flygplatserna har fortfarande, som alltid, gränskontroll om du kommer från en destination utanför Schengen.
Det är ju därför det inte kommer flyktingar flygande.

Vad gäller transportörsansvaret för färjor tycker jag det varit oklart hittills, det jag läst är att de skall föra passagerarlistor (vilket de alltid gjort), inte att de skall verifiera giltiga resedokument vid påstigning, som flygbolagen, men jag kan ha fel.
Citera
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Hur länge gäller TUT? Och om det finns olika tidsaspekter vilken är vanligast?
3 år har jag för mig...två år innan
Citera
2015-11-11, 23:41
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Verkar inte att vara några större problem att förlänga de 30 dagarna om situationen kvarstår.

Eftersom det allvarliga hotet i detta fall är sammanbrottet av EU:s yttre gräns och att Dublin inte upprätthålls torde det väl rent hypotetiskt vara möjligt att upprätthålla dessa gränskontroller tills flyktingkrisen är över? När/om nu det blir.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Dum dummare...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transport%C3%B6ransvaret

Färjan kommer från ett annat Schengenland, din länk saknar betydelse.

Läs själv om hur Stena kommer agera:
http://www.expressen.se/gt/stena-line-borjar-att-krava-legitimation/

Anders Y har även bekräftat detta. Giltigt ID krävs.
Citera
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Trådens hittills bästa inlägg.

Imorgon har vi löst det ointressanta problemet att Sverige varit ett transitland till Norge och Finland, inget annat.

Tillägg, vi har idag inga gränskontroller mot Schengen. Flygplatserna har fortfarande, som alltid, gränskontroll om du kommer från en destination utanför Schengen.
Det är ju därför det inte kommer flyktingar flygande.

Vad gäller transportörsansvaret för färjor tycker jag det varit oklart hittills, det jag läst är att de skall föra passagerarlistor (vilket de alltid gjort), inte att de skall verifiera giltiga resedokument vid påstigning, som flygbolagen, men jag kan ha fel.

Transportöransvaret är en populär benämning på de bestämmelser om kostnadsansvar som uttrycks i Utlänningslagen (2005:716). Ansvaret innebär att flygbolag och rederier är skyldiga att betala återresan och eventuellt uppehälle för en person som saknar pass eller tillstånd, och som kommit till Sverige från ett land utanför Schengenområdet med detta flygbolags eller rederis farkost. Liknande lagar finns i samtliga EU:s stater till följd av ett beslut i EU:s migrationsministerråd 2001 (EU-direktiv 2001/51/EG) där svenska invandringsminister Maj-Inger Klingvall var ordförande.[1]
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du missade ID-krav för att åka färja.
Vilket iofs öppnar upp en lukrativ dörr för flyktingsmugglare med gummiflottor Tyskland-Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in