Citat:
Ursprungligen postat av
home-sapiens
Många har missuppfattat vad som händer imorgon kl 12. Jag ska försöka förklara.
Idag - Inga gränskontroller och folk åker in och ut helt fritt utan några kontroller. Vissa som kommer till Sverige söker asyl, andra reser vidare till Norge & Finland, några vistas illegallt.
Torsdag kl 12 inför Sverige gränskontoller.
Gränskontroll innebär INTE att man stänger gränsen.
Gränskontroll innebär att man kontrollerar dokument för dom som passerar gränsen.
Oavsett om man har giltiga dokument eller inte så har ALLA rätt att söka asyl enligt FN konventionen om mänskliga rättigheter artikel 14. Sverige har ingen rätt att neka någon att söka asyl i Sverige. Det är en mänsklig rättighet oavsett om Sverige har gränskontroller eller inte, eller om V eller SD sitter i makten.
Så från imorgon kl 12 kan inte Sverige användas som transitland för asylsökande som vill till Norge eller Finland. Dessa får vända om eller ansöka om asyl i Sverige.
Det kommer knappast påverka Danmark på något sätt eftersom ingen är så dum att han vänder om, utan flyktingar till Sverige kommer fortsätta söka asyl i Sverige. Troligen kommer även flyktingar till Norge och Finland söka asyl i Sverige.
Så det finns absolut ingenting att fira - gränserna är lika öppna som förut, skillnaden är Sverige inte kommer kunna användas som transitland, utan kommer även få ta emot Norges och Finlands flyktningar.
Dublinförordningen säger att man ska skickas tillbaka till det EU land där man sökte asyl först. Eftersom majoriteten av dom som kommer nu ej sökt asyl i andra länder finns det ingenstans att skicka tillbaka dom till.
Trådens hittills bästa inlägg.
Imorgon har vi löst det ointressanta problemet att Sverige varit ett transitland till Norge och Finland, inget annat.
Tillägg, vi har idag inga gränskontroller
mot Schengen. Flygplatserna har fortfarande, som alltid, gränskontroll om du kommer från en destination utanför Schengen.
Det är ju därför det inte kommer flyktingar flygande.
Vad gäller transportörsansvaret för färjor tycker jag det varit oklart hittills, det jag läst är att de skall föra passagerarlistor (vilket de alltid gjort), inte att de skall verifiera giltiga resedokument vid påstigning, som flygbolagen, men jag kan ha fel.