2015-11-24, 17:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Visst, under förutsättning att Tyskland tillåter svensk myndighetsutövning på tyskt territorium. Skulle personligen absolut förorda den lösningen.

Transportöransvar, det handlar inte om myndighetsutövning på utländskt territorium.

Intressant att se regeringens nya giv.

OY

Citat:
Flyktingarna borde vara tvungna att visa pass för att gå ombord på samtliga kollektiva färdmedel med destination Sverige, enda sättet att stoppa tsunamin. Om danskarna, tyskarna eller polackerna och så vidare ner i Europa gör samma sak så stoppas ekonomiflyktingarnas resa i första EU-land där de de har att göra sitt val. Söka asyl eller återvända, precis så det är tänkt att fungera.

Läser Löfvén på Flashback?
Citera
2015-11-24, 18:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rensplugg
Och efter att ha tittat på presskonferensen så tror jag nu att dom nästan menar allvar. En petimeterkommentar är att det är lång tid till April då lagändringen väntas införas. Tänk er lagen om oönskade konsekvenser här. Då det nu finns alla incitament i världen att ansöka om asyl innan lagändringen träder i kraft, så trots vintervädret borde man kunna förvänta sig en rekordstor flyktingtopp innan april.

Regeringens förslag finns här: källa

De verkar ha tänkt på detta. Lagen kommer att gälla de asylbeslut som tas efter lagen går igenom om drygt 5 månader. Det är mycket längre behandlingstid än 5 månader på besluten, så det kommer till största delen att gälla retroaktivt även för de som ansökt om asyl före idag.

Det finns vissa undantag, men till och med här lönar det inte sig att skynda sig till Sverige:
"Undantag gäller de barn och deras familjer som registrerat sin ansökan innan uppgörelsen presenterats [...]"
Citat:
Ursprungligen postat av HCandersen
Tror danskarna får en chock när dom upptäcker att kontrollerna också sker av dom som är på väg TILL Sverige.

Inte bara I Sverige.

Jag tror inte danskarna får nån chock alls. Det finns ett avtal om att vi kan ha gränskontroller på varandras mark inom vissa gränser. De har själva redan utnyttjat detta: källa
Citera
2015-11-24, 18:31
Medlem
Citat:
Nu har jag inte följt det i detalj, men inte har väl trycket minskat (nämnvärt) efter införd ID-kontroll? Att koncentrera alla oidentifierade till Öresundsbron kanske har en logistisk fördel, men det totala trycket tycks vara detsamma.

Nåväl, tack för en civiliserad sidodiskussion!
Regeringen påstår att det har haft en effekt. I teorin så blir det mindre antal asylsökare per dag om de tvingas ta sig igenom en flaskhals för att nå Sverige från Tyskland. "Tvåfilig väg är snabbare än enfilig".
Citera
2015-11-24, 18:38
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Visst, under förutsättning att Tyskland tillåter svensk myndighetsutövning på tyskt territorium.

Visst, stiger konstaplarna Kling och Klang av färjan i Rostock och börjar jaga flyktingar med pistolerna i högsta hugg så lär ju tyskarna surna till rejält.

Men en obeväpnad svensk gränspolis ombord på själva färjan som kontrollerar vilka som försöker gå ombord?

Är det värre än Sky Marshals som faktiskt flyger beväpnade till många länder (källa)? Tyskland tillåter tex amerikanska beväpnade poliser på flighter från Tyskland (källa).
Citera
2015-11-24, 19:39
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Norge inför hårdare kontroller vid gränsen mot Sverige efter Löfven-Romsons besked om att Sverige inte längre klarar av massinvandringen:

Citat:
— Vi kan inte vänta tills samma sak händer i Norge. Därför har vi redan inlett en rad åtgärder, men vi måste också noga följa vad andra länder gör och agera snabbt, säger statsminister Erna Solberg (Høyre).
http://www.sydsvenskan.se/varlden/granskontroll-i-norge/
Citera
2015-11-24, 19:59
Medlem
Snapcounts avatar
Även i Finland så är det återigen på gång med skärpningar.., anledningen är att en stackars 14 årig finska som blev våldtagen av två kräk ifrån afganistan. Statsminister Sipiläs ord :

-Sipilä anser att man i Finland måste överväga att ändra lagstiftningen om hur brott som asylsökande begår påverkar asylbeslutet. Polisen är förtegen om fallet.

– Det gäller att diskutera om de dömda i sådana här fall automatiskt utvisas. Det vill jag utreda, sade Sipilä i riksdagen på tisdagen.

http://hbl.fi/nyheter/2015-11-24/779654/polisen-14-arig-flicka-valdtogs-i-kempele

(Jag är medveten om att nyheten i sig inte sig har med Sveriges gränskontroller att göra.., men sätter det här för att belysa det skärpta läget i asylpolitiken hos grannländerna. Istället för att starta en ny tråd, som det går 13 på dussinet..)
Citera
2015-11-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Även i Finland så är det återigen på gång med skärpningar.., anledningen är att en stackars 14 årig finska som blev våldtagen av två kräk ifrån afganistan. Statsminister Sipiläs ord :

-Sipilä anser att man i Finland måste överväga att ändra lagstiftningen om hur brott som asylsökande begår påverkar asylbeslutet. Polisen är förtegen om fallet.

– Det gäller att diskutera om de dömda i sådana här fall automatiskt utvisas. Det vill jag utreda, sade Sipilä i riksdagen på tisdagen.

http://hbl.fi/nyheter/2015-11-24/779654/polisen-14-arig-flicka-valdtogs-i-kempele

(Jag är medveten om att nyheten i sig inte sig har med Sveriges gränskontroller att göra.., men sätter det här för att belysa det skärpta läget i asylpolitiken hos grannländerna. Istället för att starta en ny tråd, som det går 13 på dussinet..)
Jag tycker detta gott kan ha en egen tråd, men i alla fall. I Sverige så döms ju våldsbrottslingar redan till utvisning, även efter UT (i alla fall i teorin). En direktutvisning utan avtjänat straff låter ju snarare som en mildare dom.
Citera
2015-11-24, 20:43
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag tycker detta gott kan ha en egen tråd, men i alla fall. I Sverige så döms ju våldsbrottslingar redan till utvisning, även efter UT (i alla fall i teorin). En direktutvisning utan avtjänat straff låter ju snarare som en mildare dom.

Fast man kan ju läsa det finska förslaget som en skärpning jämfört med i Sverige där åklagaren först måste begära utvisning (sker långt ifrån alltid), och rätten sedan måste döma till det.
Citera
2015-11-25, 22:49
Medlem
trueforgoods avatar
Om det nu är slut på boenden som man sagt länge nu, vart sover då de runt 1000 personerna som kommer varje dag... jag fattar inte?

PS. Det här är ingen flyktingström, det är en invasion.
Citera
2015-11-26, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Om det nu är slut på boenden som man sagt länge nu, vart sover då de runt 1000 personerna som kommer varje dag... jag fattar inte?

PS. Det här är ingen flyktingström, det är en invasion.
Det är en bra fråga och förmodligen i kyrkor och moskéer. En sak ska vi dock komma ihåg, och det är att Migrationsverket konstant levererar besked (både avslag och UT). De som får avslag kastas (förmodar jag) ut ur asylboendena och frigör på detta vis kontinuerligt plats. Frågan är bara hur många negativa besked Migrationsverket levererar per vecka.
Citera
2015-11-26, 10:58
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Det är en bra fråga och förmodligen i kyrkor och moskéer. En sak ska vi dock komma ihåg, och det är att Migrationsverket konstant levererar besked (både avslag och UT). De som får avslag kastas (förmodar jag) ut ur asylboendena och frigör på detta vis kontinuerligt plats. Frågan är bara hur många negativa besked Migrationsverket levererar per vecka.

Och vart tar de vägen som de kastar ut?
Citera
2015-11-26, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Och vart tar de vägen som de kastar ut?
De sätter sig framför Migrationsverkets lokaler och hungerstrejkar, i alla fall om vädret tillåter. Några andra beger sig säkert hem till sina hemländer. Ytterligare några härbärgeras av kyrkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in