2015-11-15, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du kan ju alltid fundera på vad som händer med skatteunderlaget om du taxerar ut dina våta drömmar. Tror du t. ex. företag frivilligt låter sig mjölkas i all evighet om andra länder är mer generösa skattemässigt?
Eller medborgare heller för den delen.
Citera
2015-11-15, 07:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det enda denna gränskontroll gjort är att hindra folk från att resa genom Sverige som vill till antingen Norge eller Finland. Absolut ingenting annat.

Förstår ni vad som händer??

Läget är riktigt allvarligt. Om vi verkligen vill undvika en total systemkollaps så måste vi införa gränskontroll på den Danska sidan av Öresundsbron. Det är bråttom nu!
Citera
2015-11-15, 08:06
Medlem
Superlemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Förstår ni vad som händer??

Läget är riktigt allvarligt. Om vi verkligen vill undvika en total systemkollaps så måste vi införa gränskontroll på den Danska sidan av Öresundsbron. Det är bråttom nu!

Systemet har ju redan kollapsat.
Citera
2015-11-15, 08:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlemon
Systemet har ju redan kollapsat.

Med systemkollaps avsåg jag det svenska samhällets alla vitala funktioner. Vi är på väg rakt ut över stupet.
Citera
2015-11-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag tror inte detta är över förrän Sverige ändrar sina asylregler så att vi bara tar emot FN:s kvotflyktingar. Alla andra nekas.
Det var väl så asylsystemet var tänkt från början?
Enbart kvotflyktingar.
Asyl var endast till för en handfull avhoppare från östblocket.
Citera
2015-11-15, 09:37
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Vi kan hjälpa dom. Vi ska hjälpa dom. Vi vill.
Nej, invandringen är en förlustaffär ur ett ekonomiskt perspektiv. Så vill vi behålla vårt välfärdssamhälle så måste vi kraftigt begränsa nuvarande flyktingström. Alternativet är att vi sänker våran levnadsstandard men då skapar vi bara två skithål i världen istället för ett fungerande land och ett skithål. Riktad hjälp på plats låter oss bevara vårt fungerande land och samtidigt hjälpa folk på plats.

Citat:
Vi ska hjälpa dom
Det kan vi göra, dock inte genom att ta hit dom. Dålig ekonomi i allmänhet och dåligt för dom då vi kommer att skapa ett ännu mera segregerat samhälle än vad vi redan har.

Citat:
Vi vill.
Tankarna mina vandrar då jag inte riktigt vet vad jag ska svara på här. Spontant så börjar jag poppa Rammstein Ich Will och skissa på en vedeldad bastu som jag ska bygga. I ett fungerande land kan jag ta mig sådana friheter.
Citera
2015-11-15, 13:33
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Kan du förklara varför just din moraliska ståndpunkt är bäst, eller är det bara en åsikt i stil med "jag tycker bättre om gula bilar än gråa"?
Det räcker väl med att konstatera att min moraliska ståndpunkt runt migration och asyl är med råge majoritetens ståndpunkt inte bara i Sverige utan även internationellt genom att min ståndpunkt faktiskt är uttryckt mer eller mindre precist i FN:s flyktingkonvention. Om du vill veta "varför" vi, de flesta människor i världen har en humanistisk och välkomnande grundsyn, då får jag nog hänvisa dig till andra källor än Flashback-inlägg. Jag är inte ett uppslagsverk i filosofi, ideologi, och människans historia. Men du kan, och du verkar även behöva, lära dig mer om dessa saker via Internet, eller på ditt lokala bibliotek. (Eftersom du tydligen inte fick lära dig detta i skolan eller av dina föräldrar?)
Citat:
Det är nog väldigt många av oss som undrar varför vi ska lägga vissa av våra pengar på invandring när samma pengar hjälper många fler i tredje världen. Men vi kanske har fel! Om du är här för att debattera och inte trolla kanske du kan hjälpa publiken att förstå varför din politik är överlägsen?
Har jag inte redan förklarat det? Jag anser inte att det är humant att hänvisa miljontals människor till tältläger omkring Syrien. Det är inte en värdig lösning för någon och allra minst barnfamiljer. Jag anser därför att en omfattande migration till Europa är helt nödvändigt nu bl.a. pga läget i Syrien. Att folk helt enkelt måste och ska få flytta till Europa och bygga upp nya liv här eftersom det inte är möjligt i Syrien eller i tältläger strax utanför Syriens gränser. Angående "varför" jag tycker så, hänvisar jag till mitt föregående stycke.
Citat:
Om jag förstått dig rätt (?) så vill du ha högre skatter än idag, så att du uppnår en perfekt skattenivå. Sedan har du tänkt ut en perfekt fördelning av dessa pengar. Du lägger en massa miljarder på invandring till Sverige, och en massa andra miljarder på u-hjälp i tredje världen. Du gör alltså "både och".
Då frågar jag (och många andra): "Är det inte bättre att ta en av dessa miljarder från invandringen, och istället lägga på u-hjälp? Det hjälper ju många fler personer totalt."
Nej, jag tycker att det är bättre att jobba på flera fronter samtidigt, pga mitt svar i föregående stycke.
Citat:
Eftersom du har tänkt ut en perfekt fördelning så har du nu ett svar på varför detta faktiskt inte är bättre. Vad är det svaret?

(Och svaret är inte: "Vi kan göra både och". Du har redan bestämt dig för hur många miljarder i skatt du ska ta ut, och hur dessa miljarder ska fördelas. Du kan inte hålla på och ändra dig, då var ju inte ditt tidigare svar "en perfekt skattenivå" och en "perfekt fördelning".)
Det här är bara trams och hamlgubbe-argument från din sida, att jag "måste" redogöra för "den exakta fördelningen" och "den perfekta skattenivån". Det måste jag inte alls. Bl.a. för att jag inte har påstått det som du hävdar nu. Dvs, jag har inte påstått att jag känner till de "perfekta nivåerna", jag har bara förklarat för dig att om man har mer utgifter i staten då hjälper det så klart med mer intäkter också, t.ex. i form av högre skatter. Detta vet jag helt säkert, eftersom jag lärde mig grundläggande matematik och även företagsekonomi i skolan.
Citera
2015-11-15, 13:50
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du kan ju alltid fundera på vad som händer med skatteunderlaget om du taxerar ut dina våta drömmar. Tror du t. ex. företag frivilligt låter sig mjölkas i all evighet om andra länder är mer generösa skattemässigt?
Jag föreslår en global bolagsskatt på 35%
(vilket är lägre än bolagsskatten i OECD 1996 som då var över 37%).
Jag vill alltså sänka skatterna (jämfört med 1996) så nej jag håller inte med dig om att jag vill vattna ut och skrämma bort alla företag. Men det lär nog bli nödvändigt med en global skattelag så att företagen inte längre har någon möjlighet att skattefuska bort allt.

För det har ju inte hjälpt med en sänkning från 37% till 22%! Det skattefuskar ju bort allt så mycket de bara kan och vågar ändå. En sänkning till 10% eller 2% hade inte heller hjälpt, eftersom 2% av 50 miljarder är 1 miljard, att stoppa i egen ficka. De som kan och vill stoppa en miljard i egen ficka, de kommer att fortsätta göra det även med extremt "företagsvänliga skatter". Så det där argumentet håller verkligen inte. De kommer alltid att smita undan skatten. Därför måste vi se till att stoppa den möjligheten helt. Och höja skatten till ca 35% samtidigt. Samt höja straffen för ekonomiska brott radikalt: livstids fängelse ska det vara om man förskingrar i storleksordningen hundra miljoner från staten.
Citera
2015-11-15, 14:21
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Ja, eller som jag syftade på; Migrationsverkets korridorer.

Annie lööf har inte såmycket med saken att göra, så som exempelvis Löfven eller Reinfeldt har. De är bara lika dumma allihopa. De önskar oss missväxt och död. Förrädare. De förstår inte vidden utav det pris som de betalar för att få framstå som "fina" i världselitens lilla sällskap.

Satans hantlangare.
Annie Lööf har tillsammans med alliansen bestämt att Sverige lagstadgat ska vara mångkulturellt och helst helt utan gränser. Den totalitära liberalism dom förespråkat kommer få Sverige att kapsejsa. Vi har en majoritet som är emot rådande invandringspolitikmen dom lyssnar inte politikerna på, en journalistkår som förminskat problemen i åratal och hängt ut dom som inte gjort det, vi har politiker som föraktar svenskar och det Sverige som tagit generationer att bygga upp, liberaler, låtsassossar och kommunister kommer sätta vårt land i lågor om inget görs.
Citera
2015-11-15, 15:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det känns betryggande att svensk polis fortfarande inte har full koll på vem som kommer till Sverige med tanke på terrordåden i Paris.

Någon kostymnisse som fortfarande tycker att det är irriterande att behöva visa ID för att komma in i Sverige?

Irriterade? Om samtliga passagerare som kommer via Öresundsbron skulle visa ID så lär det bli totalt kaos. Handlar om i storleksordningen 100 000 passagerare per dygn (ca 20 000 fordon). Inte helt enkelt att hantera.

Dessutom om gränskontrollen skall ha avsedd effekt så måste den utföras på den danska sidan av Öresundsbron.
Citera
2015-11-15, 15:53
Medlem
Är det nu man ska skriva någon på näsan?
Sa jag inte att gränskontrollerna är ett totalt skämt?!

För de som ännu inte förstått vad kontrollerna innebär så kommer här en enkel sammanfattning:
* En mängd poliser arbetar dygnet runt med att stå positionerade vid en pendeltågsstation.
* Poliserna genomför identitetskontroller på samtliga tåg som rullar in, men det är enbart pendlarna som måste ha giltiga handlingar.
Flyktingarna kan i praktiken vifta med en snorig näsduk bara man svarar rätt på de efterföljande frågorna.
* Svarar flyktingarna fel så skickas man tillbaka med ny betänketid. Nästa gång man rullar över gränsen med tågen så bör man givetvis ha lärt sig läxan.
* När sedan SAMTLIGA flyktingar till slut tagit sig över gränsen så stannar de som vill kvar vid migrationsverkets lokaler i Malmö.
De som inte vill söka asyl hoppar över staketet och åker vidare mot Norge och Finland medan MVs personal står o tittar på med orden "ingen ska tvingas att söka asyl i Sverige".
* Pendeltågen kör med förseningar uppemot en timme för att uppehålla detta totala status quo i asylpolitiken.

Sammanfattning:
Ett hjärtligt tack till den svenska regeringen som ägnat så stora resurser i form av både mantimmar och givetvis pengar till förmånen att enbart försämra den egna infrastrukturen.
Citera
2015-11-15, 15:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Irriterade? Om samtliga passagerare som kommer via Öresundsbron skulle visa ID så lär det bli totalt kaos. Handlar om i storleksordningen 100 000 passagerare per dygn (ca 20 000 fordon). Inte helt enkelt att hantera.

Dessutom om gränskontrollen skall ha avsedd effekt så måste den utföras på den danska sidan av Öresundsbron.

Så det som hände i Paris är inte kaos menar du? Kanske bör vi välja den typ av kaos som skördar minst dödsoffer. Du hinner leva ett bra liv även om du måste visa passet en gång om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in