Citat:
Ursprungligen postat av
Dawkinsean
Det jag ville poängtera från början var att du (och flera andra) pekade finger mot rederierna för att de hanterade migranter som vilka andra passagerare som helst. Undertonen var att rederierna borde sluta transportera migranter. Du anförde att färjorna kunde neka migranter att kliva ombord - redan före regeringsbeslutet om gränskontroll - vilket jag inte höll/håller med om.
Det vore diskriminerande om ett företag förvägrade människor rätten att resa på grund av att de inte kommer från ett visst land. Om så skall ske är det upp till gränspolisen att hantera. Jämför flyget.
Klart det är diskriminerande att neka folk att gå ombord baserat på vilken nationalitetet de har.
Har du någonsin flugit? Ett flygbolag kan neka vem som helst att kliva ombord även om den personen har passerat säkerhetskontrollen. Det står i det finstilta i biljetten man köper. Ja, jag vet att nationella lagar gäller framför avtal. Min poäng var att det inte finns någon nationell lag som strider mot ID-krav.
Citat:
Min sista poäng var att om migranten faktiskt har en giltig ID-handling (vad det nu är för något, låt oss säga pass istället), så kommer han ju likt förbannat med båten - så vad är syftet med hela övningen? Vore ju betydligt enklare att sätta ut tre gränspoliser i Trelleborg, som får registrera alla icke-Schengen som kommer in i landet.
Eftersom den stora delen av migranterna saknar pass så leder det till en avlastning för Sveriges mottagningskapacitet om de måste ta en annan väg till Sverige. Det är det som är syftet med övningen. Om migranterna hade valt att sprida ut sig jämnt i Europa istället för att koncentrera sig till Sverige, så hade vi inte haft det här problemet.