2015-11-21, 19:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rensplugg
Mer av samma införs nu.

Upp till rederierna?

Löfvén säger ordning och reda, varför ålägger man inte bara rederierna en skyldighet? Sverige är fan så jävla patetiskt.

Löfvén och company kan inte leda landet, när ska folk förstå vilken korkskalle vi har som statsminister?
Citera
2015-11-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nä men då är man ju inte så mycket klokare trots allt då.

Edit: Så här ser Norges siffor ut (tyvärr bara uppdaterade veckovis).

v. 44: 2365 asylsökare
v. 45: 2452
v. 46: 2502 (veckan har haft gränsbevakning i Sverige från torsdag)

Vad vecka 47 visar kommer vara det intressanta.
Så slutligen har Utlendningsdirektoratet (jag hoppas jag stavade Utlänningsdirektoratet rätt) publicerat siffrorna för uke 47, som är särskilt intressanta eftersom hela den veckan har varit "gränsbevakad" i Sverige. Notera att för v. 46 är följande relevant:
Citat:
Ursprungligen postat av Utlendningsdirokteratet
Datoen (datumen) søkerne blir registrert kan være noe senere enn datoen de ga beskjed om at de ønsket å søke beskyttelse
http://www.udi.no/statistikk-og-analyse/statistikk/registrerte-asylsoknader-etter-fem-storste-statsborgerskap/

För vecka 47 så har Norge registrerat 2108 asylsökare. Den lägsta noteringen på en månad, men gränskontrollerna i Sverige läcker för om de hade varit helt täta så skulle vi förvänta oss ett värde på runt 1000 (eller vad det är för tal som tar sig in via Finnmarken / Storskogen).
Citera
2015-11-23, 10:35
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Det finns lagligt utrymme för färjorna att neka personer ombordstigning även utan ett regeringsbeslut om gränskontroller om de inte kan identifiera sig med pass. Att de valt att inte göra så tidigare beror nog på att de vill maximera sin vinst. Nu har det väl kommit påtryckningar från regeringen, kan man tänka.

Vad gäller passager över bron så är det inte lika lätt. På en tågresa så hinner ju knappt konduktören med att kontrollera allas biljetter, och här rör det sig om en mycket kort resa.

Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Jag tror att du har fel. I så fall skulle jag ju (före gränskontrollens införande) kunna ha åkt ut på en Schengen-resa från Sverige till Tyskland utan pass, men bli fast i Tyskland på vägen tillbaka för att jag inte kan uppvisa pass för returresan. För att inte tala om färja från Danmark, där vi haft passfrihet sedan Hedenhös.

Jag får nog be om en källa på att "det finns lagligt utrymme".

Citat:
Du förstår att när du köper en biljett hos ett färjebolag så ingår du ett kontrakt med färjebolaget, och i det kontraktet kan det ställas krav på dig som kund. Ett av kraven kan vara att biljetten endast är giltig tillsammans med fotolegitimation utfärdad av en nationell myndighet.

Det var inte mycket till källa, men visst skulle alla företag kunna avkräva sina kunder legitimation innan en transaktion utförs. Även Pressbyrån

Rederiet skulle dock inte kunna förvägra ex.vis en syrier med giltig fotolegitimation att följa med på resan, så enda effekten skulle bli att man tappar den kunden och ger intäkten till Öresundstågen istället (plus att man gör livet surare för migranterna som måste ta sig till Köpenhamn). Ungefär det som nuvarande gränskontroll åstadkommer med andra ord.
Citera
2015-11-23, 11:04
Medlem
Citat:
Det var inte mycket till källa, men visst skulle alla företag kunna avkräva sina kunder legitimation innan en transaktion utförs. Även Pressbyrån

Rederiet skulle dock inte kunna förvägra ex.vis en syrier med giltig fotolegitimation att följa med på resan, så enda effekten skulle bli att man tappar den kunden och ger intäkten till Öresundstågen istället (plus att man gör livet surare för migranterna som måste ta sig till Köpenhamn). Ungefär det som nuvarande gränskontroll åstadkommer med andra ord.
Jag har svårt att förstå vad du vill poängtera här. Vad menar du är en "giltig fotolegitimation"? Räknas syriska körkort som endast är utställda på arabiska?
Citera
2015-11-23, 13:36
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Jag har svårt att förstå vad du vill poängtera här. Vad menar du är en "giltig fotolegitimation"? Räknas syriska körkort som endast är utställda på arabiska?

Det jag ville poängtera från början var att du (och flera andra) pekade finger mot rederierna för att de hanterade migranter som vilka andra passagerare som helst. Undertonen var att rederierna borde sluta transportera migranter. Du anförde att färjorna kunde neka migranter att kliva ombord - redan före regeringsbeslutet om gränskontroll - vilket jag inte höll/håller med om.

Det vore diskriminerande om ett företag förvägrade människor rätten att resa på grund av att de inte kommer från ett visst land. Om så skall ske är det upp till gränspolisen att hantera. Jämför flyget.

Min sista poäng var att om migranten faktiskt har en giltig ID-handling (vad det nu är för något, låt oss säga pass istället), så kommer han ju likt förbannat med båten - så vad är syftet med hela övningen? Vore ju betydligt enklare att sätta ut tre gränspoliser i Trelleborg, som får registrera alla icke-Schengen som kommer in i landet.
Citera
2015-11-23, 14:30
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Vore ju betydligt enklare att sätta ut tre gränspoliser i Trelleborg, som får registrera alla icke-Schengen som kommer in i landet.

Är det inte bättre med ett par gränspoliser på varje färja, som kollar att alla som stiger ombord i Tyskland har tillstånd att vistas inom Schengen?

Har man inget pass eller EU-idkort kommer man inte ombord. Har man syriskt pass men saknar visum så kommer man inte heller ombord.
Citera
2015-11-23, 14:39
Medlem
Citat:
Det jag ville poängtera från början var att du (och flera andra) pekade finger mot rederierna för att de hanterade migranter som vilka andra passagerare som helst. Undertonen var att rederierna borde sluta transportera migranter. Du anförde att färjorna kunde neka migranter att kliva ombord - redan före regeringsbeslutet om gränskontroll - vilket jag inte höll/håller med om.

Det vore diskriminerande om ett företag förvägrade människor rätten att resa på grund av att de inte kommer från ett visst land. Om så skall ske är det upp till gränspolisen att hantera. Jämför flyget.
Klart det är diskriminerande att neka folk att gå ombord baserat på vilken nationalitetet de har.

Har du någonsin flugit? Ett flygbolag kan neka vem som helst att kliva ombord även om den personen har passerat säkerhetskontrollen. Det står i det finstilta i biljetten man köper. Ja, jag vet att nationella lagar gäller framför avtal. Min poäng var att det inte finns någon nationell lag som strider mot ID-krav.

Citat:
Min sista poäng var att om migranten faktiskt har en giltig ID-handling (vad det nu är för något, låt oss säga pass istället), så kommer han ju likt förbannat med båten - så vad är syftet med hela övningen? Vore ju betydligt enklare att sätta ut tre gränspoliser i Trelleborg, som får registrera alla icke-Schengen som kommer in i landet.
Eftersom den stora delen av migranterna saknar pass så leder det till en avlastning för Sveriges mottagningskapacitet om de måste ta en annan väg till Sverige. Det är det som är syftet med övningen. Om migranterna hade valt att sprida ut sig jämnt i Europa istället för att koncentrera sig till Sverige, så hade vi inte haft det här problemet.
Citera
2015-11-24, 14:40
Medlem
Renspluggs avatar
Ännu mera av samma väntas införas.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2906824-regeringen-vill-infora-fler-id-kontroller
Citat:
Regeringen vill införa fler id-kontroller

[...]

Enligt vad TT erfar kommer regeringen att införa id-kontroller även på bussar och tåg till Sverige. Id-kontroller på färjor, som infördes för ett par veckor sedan anses ha lett till att något färre flyktingar söker sig till Sverige.

[...]

De åtgärder regeringen presenterat kommer också att innehålla åtgärder för att öka och förbättra kapaciteten i Sveriges flyktingmottagning.

Då jag har noll förtroende för att nuvarande regeringen kommer att göra det rätta så misstänker jag att detta innebär att den utökade id-kontrollen kommer att göras på svensk mark. Lägg därtill att migrationsverket får utökade resurser och jag misstänker även att strömmen av registrerade asylsökare kommer att öka.
Citera
2015-11-24, 15:49
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Är det inte bättre med ett par gränspoliser på varje färja, som kollar att alla som stiger ombord i Tyskland har tillstånd att vistas inom Schengen?

Har man inget pass eller EU-idkort kommer man inte ombord. Har man syriskt pass men saknar visum så kommer man inte heller ombord.

Visst, under förutsättning att Tyskland tillåter svensk myndighetsutövning på tyskt territorium. Skulle personligen absolut förorda den lösningen.
Citera
2015-11-24, 15:53
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Eftersom den stora delen av migranterna saknar pass så leder det till en avlastning för Sveriges mottagningskapacitet om de måste ta en annan väg till Sverige. Det är det som är syftet med övningen. Om migranterna hade valt att sprida ut sig jämnt i Europa istället för att koncentrera sig till Sverige, så hade vi inte haft det här problemet.

Nu har jag inte följt det i detalj, men inte har väl trycket minskat (nämnvärt) efter införd ID-kontroll? Att koncentrera alla oidentifierade till Öresundsbron kanske har en logistisk fördel, men det totala trycket tycks vara detsamma.

Nåväl, tack för en civiliserad sidodiskussion!
Citera
2015-11-24, 15:57
Medlem
Renspluggs avatar
Och efter att ha tittat på presskonferensen så tror jag nu att dom nästan menar allvar. En petimeterkommentar är att det är lång tid till April då lagändringen väntas införas. Tänk er lagen om oönskade konsekvenser här. Då det nu finns alla incitament i världen att ansöka om asyl innan lagändringen träder i kraft, så trots vintervädret borde man kunna förvänta sig en rekordstor flyktingtopp innan april.
Citera
2015-11-24, 16:17
Medlem
Tror danskarna får en chock när dom upptäcker att kontrollerna också sker av dom som är på väg TILL Sverige.

Inte bara I Sverige.
Citat:
Endelig skal der indføres identitetskontrol i samtlige kollektive transportmidler i Sverige.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/sveriges-regering-vil-begraense-antallet-af-asylansoegere/5842430
Citat:
Regeringen föreslår också utökade id-kontroller på bussar och tåg vid gränsen. Syftet är att sätta press på övriga EU-länder att ta ett större ansvar över flyktingsituationen.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-utokade-id-kontroller-vid-gransen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in