2015-11-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det känns betryggande att svensk polis fortfarande inte har full koll på vem som kommer till Sverige med tanke på terrordåden i Paris.

Någon kostymnisse som fortfarande tycker att det är irriterande att behöva visa ID för att komma in i Sverige?
Och du fortsätter att briljera med din dumhet.

Syftet med "gränskontrollen" var att maximera antalet flyktingr som söker asyl i Sverige. Även de utan ID välkomnas såklart. Du tycker fortfarande att det är god prioritering av polisresurser att välkomna flyktingar och ordna transport för dem?
Citera
2015-11-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Jag vill öka biståndet till (bland annat) flyktingläger i närområdena, OCH ta emot de asylsökanden som kommer hit och har asylskäl. Jag tycker att regeringen gör fel när de tar pengar från biståndet. Jag är motståndare till det. Och jag förstår inte heller SD:s argument att det måste vara det ena eller det andra och att det första är det enda och det bästa. T.ex. lever många människor extremt spartanskt och ovärdigt i tältläger i bl.a. Jordanien och Libanon. En del har bott där i flera år nu och vi se fortfarande inte någon möjlighet till fred i Syrien. I hur många år till tycker du att människor ska bo i dessa flyktingläger? Och ska vi verkligen bara satsa på att förlänga den tiden med flera år till, och aldrig erbjuda något annat, något bättre?

När det gäller Sveriges insatser jämfört med andra länder, så är det tydligt att EU måste ta ett större och mer samlat grepp i frågan, jag tycker att man kan prova förslaget att flyktingarna får söka asyl i EU och sedan får de fördelas ut på medlemsländerna. En sådan insats skulle väl lågt räknat, troligen kunna halvera asyltrycket hos Migrationsverket och då anser jag att detta hade räckt för vår räknings skull. Och på det sättet behöver inte en enda flykting motas tillbaks till Syrien eller andra osäkra länder.
I den verkliga världen är resurser begränsade. Därför måste man välja vilka man ska hjälpa mest. Om du inte förstår detta basala så är det klart du tycker man ska hjälpa allt och alla. För varje person du hjälper här så dödar du 10 stycken i närområdet.
Citera
2015-11-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palimalis
Bullshit. De bara kollar id och släpper. De registrerar ingen som har id. Bara papperslösa tvingas söka asyl här eller skickas tillbaka.

Hur har man koll då?
Alla som inte har laglig rätt att vistas i landet (det vill säga, icke-Schengenmedborgare utan Schengenvisum) avvisas eller "tvingas" (utan större framgång, tydligen) att söka asyl.
Citera
2015-11-14, 12:15
Medlem
Nu börjar dem fly från området där polisen borde kontrollera! Om Sverige drabbades av terrorrattack skulle vi aldrig klara av det!

http://www.expressen.se/kvallsposten/flyktingar-hoppar-over-staket--ska-aka-vidare/
Citera
2015-11-14, 12:27
Medlem
Politice-Rectams avatar
Hur fungerar kontrollerna i praktiken på tågen? Jag har läst och läst på tråden men har inte hittat svaret på frågan. Poliserna kliver på tåget på den första svenska stationen, har jag förstått. Är det så? Står tågen stilla på stationen tills alla är kontrollerade eller utförs kontroller på tåg i färd? Finns det kontroller på Hyllie och Malmö C eller får man lämna tåget först efter att man har blivit kontrollerad i tåget? Hur länge tar kontrollen innan tåget åker vidare, om den står stilla på stationen?
Citera
2015-11-14, 12:32
Medlem
Xfiless avatar
Min ena förälder är född i ett utomeuropeiskt land och jag har en ganska bred umgängeskrets med vänner från stora delar av världen. Det finns inte någon av mina icke-svenska vänner som inte har sagt 'stäng gränsen eller utför tillfälliga uppehållstillstånd'. Då pratar vi om kurder, iranier, turkar, araber. Dvs den region flest länder flyr från. Många muslimer/invandrare i denna tråd har sagt samma sak, stäng gränsen för fan eller utfärda endast tillfälliga UT till en början.

Sverige är för mesiga, de är rädda att bli kallade för rasister... ganska ironiskt då många invandrare själva inte förstår vad Sverige gör.
Citera
2015-11-14, 12:57
Medlem
Medvallss avatar
Vad ska minska inflödet då?
Vi har ingen polis värd namnet längre, militären är helt tandlös och dessa människor som väller in överallt lär inte ändra sig på vägen hit.

Se på den här videon och säg sen att du inte är rädd!
Vem ska skydda oss mot det här?

https://www.youtube.com/watch?v=ZQlg38BFKmc

Med ljud:
http://www.liveleak.com/view?i=cb0_1447249820
Citera
2015-11-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
De svenska staketen håller inte folk ute.

Flyktingar hoppar över staket – ska åka vidare

http://www.expressen.se/kvallsposten/flyktingar-hoppar-over-staket--ska-aka-vidare/

Vilket skämt.

För helvete, vad är det för jävla mähän till gränskontrollanter vi har? Sätt de som hoppar över staketen på tillbakaresa omedelbart om de inte ens kan besväras att vänta i kö.
Citera
2015-11-14, 13:04
Medlem
LaScalas avatar
Respekten för våra gränskontroller är lika med noll.
Nu klättrar dom över stängslen.

Samtidigt klättrar andra över staket för att kunna resa vidare till Norge, Finland eller tillbaka till Tyskland.

Bajamajor är uppställda bredvid stora vita tält, samtidigt som en handfull poliser övervakar ingången. Ett tiotal personer klättrar över staketet i ett av de bortre hörnen och försvinner in i väntande taxibilar, innan poliser hinner stoppa fler flyktförsök.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21764111.ab
Citera
2015-11-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Respekten för våra gränskontroller är lika med noll.
Nu klättrar dom över stängslen.

Samtidigt klättrar andra över staket för att kunna resa vidare till Norge, Finland eller tillbaka till Tyskland.

Bajamajor är uppställda bredvid stora vita tält, samtidigt som en handfull poliser övervakar ingången. Ett tiotal personer klättrar över staketet i ett av de bortre hörnen och försvinner in i väntande taxibilar, innan poliser hinner stoppa fler flyktförsök.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21764111.ab

Vad hade du förväntat dig?

Det enda sättet att förhindra dessa aktiviteter är bli mera hårda i hanteringen av dessa personer. Varför ska denna kvinna i artikeln som flyr med tvillingar behandlas bättre när hon har haft möjlighet att söka asyl i Grekland? En flykting flyr ju för sitt liv.

Schengen avtalet bör avskaffas.
Citera
2015-11-14, 13:15
Medlem
Inse en sak nu allihopa for fuck sake!

De vill inte bo på landet era jävla kuksugande kommunal pampar i norberg, de vill till storstan förr eller senare, de kommer aldrig vara lösning på era avbefolknings problem!

Å de så kallade ensamkommande flykting barnen är ungdomar i 18 års ålder fullt kababla att döda oss alla om de får chansen, så lugna ner er nu era pk fittor och beväpna er istället ras kriget är snart här.
Citera
2015-11-14, 13:19
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Vi kan ta det i lite större penseldrag och börja med bolagsskatt. [...] Bara de 4-5 största bankerna i Sverige gjorde förra året en vinst på över 80 miljarder kr, de är mer än 3 st Migrationsverk. [...] Och sen har du alla andra företag och rika människor i landet som också kan beskattas mer utan att någon behöver lida av det.

Ja, du kan höja skatterna. Då får du en större del av de 4 000 miljarderna att använda till invandring och u-hjälp.

Det går att höja skatterna till 100%. Då kan du bestämma över precis varenda krona. Du kan då fördela ca 4 000 miljarder precis som du vill mellan svenskars välfärd, invandring till Sverige, och u-hjälp.

Hur ser din fördelning av dessa 4 000 miljarder ut? Dagens välfärd kostar runt 2 000 miljarder om året. Du får nog höja bidragen en hel del om du tar ut 100% skatt, låt säga att dessa bidrag kostar ytterligare 1 000 miljarder.

Då har du 1 000 miljarder kvar till nettokostnader för invandring, och extern u-hjälp. Är 1 000 miljarder lagom för detta?

Hur många miljarder tar du isåfall från u-hjälpen för att lägga på invandring till Sverige?

Citat:
Min åsikt om detta är en den [UNHCR:s] budgeten bör kunna fördubblas [...] samtidigt som vi bibehåller den nuvarande humana asylpolitiken. Det ena utesluter inte det andra.

Idag är UNHCR:s budget ca 45 miljarder, och de är involverade med ca 13 miljoner flyktingar. Det blir ca 300 kr per flykting och månad.

En fördubbling är alltså 600 kr per flykting och månad istället.

Om du funderar på var du ska spendera en miljard kronor så är det väl knappast på att flyktingar ska bo i Sverige?

Citat:
["Din lösning kommer att leda till att väldigt många fortsätter dö på vägen till EU. Du är moraliskt medskyldig till dessa dödsfall."]

Är jag ju inte eftersom jag vill fördubbla det biståndet.

Du är medskyldig så länge som du stöttar en generös asylpolitik som bygger på att man måste riskera livet för att ta sig till Sverige. Menar du på fullt allvar att 600 kr i månaden till flyktingar i läger ska motivera dem att inte ta sig till Sverige?

Det enda övriga moraliska alternativet som återstår är annars att ta bort visumkravet för att åka till Sverige. Då behöver ingen riskera livet för att ta sig hit.

Citat:
[...] om alla länder delar på det proportionerligt, blir det inte ens en miljard för Sverige [...] Vi kan jobba tillsammans med Tyskland och de andra länderna för att lägga fram dessa förslag och som sedan kan, och troligen kommer att bli verklighet i EU. Och då gäller det sedan i EU.

Sverige har ingen kontroll över vad EU gör, bara vad vi själva gör.

Sen finns det bara ett fåtal länder inom EU som stödjer en generös flyktingpolitik. Om EU inför tvingande lagstiftning för länderna så lär det närmast handla om mycket lägre total invandring till EU, inte högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in