Citat:
Ursprungligen postat av
kulturMarx
Jag anser att vi ska höja skatterna och höja budgeten för allt det som du nämner så att alla de delarna får mer pengar.
Ok, alla delarna får mer pengar. Min poäng är att även om du lägger 3 999 miljarder på u-hjälp så är det fortfarande inte moraliskt försvarbart att lägga en enda miljard på invandring till Sverige. Det kommer fortfarande finnas nödställda i tredje världen som behöver den miljarden bättre än de som invandrar till Sverige. Därför ska vi hindra folk att ta sig hit, där är gränskontroller ett bra sätt.
Håller du inte med? Om inte, kan du förklara hur den sista miljarden gör mer nytta här jämfört med i tredje världen?
Citat:
Ursprungligen postat av
kulturMarx
Eftersom jag vill ge mycket mer pengar till behövande i världen så innebär det ju enligt din egna logik att det är du som är mördaren och att jag är hjälten.
Vet inte om du har svårt att förstå resonemanget på riktigt, eller om du börjar inse hur fel du har?
För det första har jag inte alls talat om hur mycket eller lite pengar jag vill lägga på olika saker, utan om att vi är moraliskt förpliktade att lägga varje krona för dessa ändamål där den gör störst nytta. Det verkar du inte hålla med om (?)
Sedan är du fortfarande en mördare om du inte antingen (a) vill införa visumfrihet i Sverige så att ingen behöver riskera livet på vägen hit; eller (b) sluta dela ut asyl till de som tar sig hit på farliga vägar.
Därför ska vi sluta dela ut asyl. Som en bieffekt kommer inte gränskontrollerna att behövas längre.
Du stöttar tydligen dagens situation som är "du kan få asyl om du knackar på vår dörr, men vi tillåter bara livsfarliga sätt att ta sig hit"?