2015-11-14, 13:24
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2015-11-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Respekten för våra gränskontroller är lika med noll.
Nu klättrar dom över stängslen.

Samtidigt klättrar andra över staket för att kunna resa vidare till Norge, Finland eller tillbaka till Tyskland.

Bajamajor är uppställda bredvid stora vita tält, samtidigt som en handfull poliser övervakar ingången. Ett tiotal personer klättrar över staketet i ett av de bortre hörnen och försvinner in i väntande taxibilar, innan poliser hinner stoppa fler flyktförsök.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21764111.ab

Det är så det blir när man försöker sig på nån löjlig signal-politik istället för att införa saker som verkligen fungerar i praktiken, t ex ett staket med taggtråd. Löfven har alltså lyckats göra det igen, och att göra det igen innebär att han har lyckats göra absolut ingenting. Nada, noll, zip. Han måste seriöst vara den mest svaga, fega, ynkliga och handlingsförlamande statsminister som vi någonsin har haft, utan tvivel.
Citera
2015-11-14, 13:25
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Hur många miljarder tar du isåfall från u-hjälpen för att lägga på invandring till Sverige?

Jag anser att vi ska höja skatterna och höja budgeten för allt det som du nämner så att alla de delarna får mer pengar.
Citat:
Du är medskyldig så länge som du stöttar en generös asylpolitik som bygger på att man måste riskera livet för att ta sig till Sverige. Menar du på fullt allvar att 600 kr i månaden till flyktingar i läger ska motivera dem att inte ta sig till Sverige?
Eftersom jag vill ge mycket mer pengar till behövande i världen så innebär det ju enligt din egna logik att det är du som är mördaren och att jag är hjälten.
Tack för en givande debatt.
Citera
2015-11-14, 13:29
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Vad hade du förväntat dig?

Det enda sättet att förhindra dessa aktiviteter är bli mera hårda i hanteringen av dessa personer. Varför ska denna kvinna i artikeln som flyr med tvillingar behandlas bättre när hon har haft möjlighet att söka asyl i Grekland? En flykting flyr ju för sitt liv.

Schengen avtalet bör avskaffas.

I vissa länder skjuter man ner de som försöker forcera gränser. Vi har faktiskt rätt att freda oss.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bulgariska-gransvakter-skot-ihjal-flykting-1/
Citera
2015-11-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Jag trodde i min enfald att gränskontrollen vid bron skedde på dansk mark, liksom gränskontrollen för färjorna i praktiken sker på tysk resp. dansk mark. Det enda man uppnår nu är alltså att man tvingar dem som inte har giltiga handlingar att ta omvägen över Köpenhamn för att där möjligen suga in var fjärde asylant. Hade det inte varit bättre då att faktiskt låta dem ta färjan och kunna dokumentera samtliga asylanter i Trelleborg?

Eller hoppas man på att några skall förolyckas eller gå vilse på vägen till Köpenhamn?
Det finns lagligt utrymme för färjorna att neka personer ombordstigning även utan ett regeringsbeslut om gränskontroller om de inte kan identifiera sig med pass. Att de valt att inte göra så tidigare beror nog på att de vill maximera sin vinst. Nu har det väl kommit påtryckningar från regeringen, kan man tänka.

Vad gäller passager över bron så är det inte lika lätt. På en tågresa så hinner ju knappt konduktören med att kontrollera allas biljetter, och här rör det sig om en mycket kort resa.
Citera
2015-11-14, 15:00
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Jag anser att vi ska höja skatterna och höja budgeten för allt det som du nämner så att alla de delarna får mer pengar.

Ok, alla delarna får mer pengar. Min poäng är att även om du lägger 3 999 miljarder på u-hjälp så är det fortfarande inte moraliskt försvarbart att lägga en enda miljard på invandring till Sverige. Det kommer fortfarande finnas nödställda i tredje världen som behöver den miljarden bättre än de som invandrar till Sverige. Därför ska vi hindra folk att ta sig hit, där är gränskontroller ett bra sätt.

Håller du inte med? Om inte, kan du förklara hur den sista miljarden gör mer nytta här jämfört med i tredje världen?

Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Eftersom jag vill ge mycket mer pengar till behövande i världen så innebär det ju enligt din egna logik att det är du som är mördaren och att jag är hjälten.

Vet inte om du har svårt att förstå resonemanget på riktigt, eller om du börjar inse hur fel du har?

För det första har jag inte alls talat om hur mycket eller lite pengar jag vill lägga på olika saker, utan om att vi är moraliskt förpliktade att lägga varje krona för dessa ändamål där den gör störst nytta. Det verkar du inte hålla med om (?)

Sedan är du fortfarande en mördare om du inte antingen (a) vill införa visumfrihet i Sverige så att ingen behöver riskera livet på vägen hit; eller (b) sluta dela ut asyl till de som tar sig hit på farliga vägar.

Därför ska vi sluta dela ut asyl. Som en bieffekt kommer inte gränskontrollerna att behövas längre.

Du stöttar tydligen dagens situation som är "du kan få asyl om du knackar på vår dörr, men vi tillåter bara livsfarliga sätt att ta sig hit"?
Citera
2015-11-14, 15:13
Medlem
Politice-Rectams avatar
Unvisitera Sverigefientlig opinionsbildning. Ledaren om att ta bort mäns rösträtt: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fredrikvirtanen/article18709246.ab
Citera
2015-11-14, 15:40
Medlem
Renspluggs avatar
Med anledning av terrorattacken i Paris så skär Polen ner ännu mer på invandrarna.

http://www.theguardian.com/world/live/2015/nov/14/paris-terror-attacks-attackers-dead-mass-killing-live-updates
Citat:
Poland has announced it will no longer take refugees via an EU programme, in a deeply controversial statement which linked the crisis to the killings in Paris.

“The European Council’s decisions, which we criticised, on the relocation of refugees and immigrants to all EU countries are part of European law,” European affairs minister Konrad Szymanski wrote on right-leaning website wPolityce.pl.

“After the tragic events of Paris we do not see the political possibility of respecting them,” he said.

Under the EU relocation plan, 160,000 refugees registered in frontline states Greece and Italy were to be relocated around the 28-member bloc, but there has been fierce resistance from several eastern European countries.

Då Guardianartikeln ingår i ett liveflöde om terrorattentatet i Paris så länkar jag även till deras källa, en källa som dessvärre är på Polska.

http://wpolityce.pl/swiat/271757-polska-musi-zachowac-pelna-kontrole-nad-swoimi-granicami-nad-polityka-azylowa-i-migracyjna
Citera
2015-11-14, 16:48
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ok, alla delarna får mer pengar. Min poäng är att även om du lägger 3 999 miljarder på u-hjälp så är det fortfarande inte moraliskt försvarbart att lägga en enda miljard på invandring till Sverige.
Det är en ovanlig åsikt som väldigt få håller med om. Inte ens SD faktiskt. De vill ju bara sänka invandringen med 95% så det kommer säkert kosta någon miljard även med deras förslag, inte minst så kostar det ju en hel del att behandla alla avslag.
Jag vet inte riktigt vad vi ska prata om mer när vi står på helt olika moraliska planeter.
Citera
2015-11-14, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Unvisitera Sverigefientlig opinionsbildning. Ledaren om att ta bort mäns rösträtt: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fredrikvirtanen/article18709246.ab
Jag blir galen.
Citera
2015-11-14, 19:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
... Landets ledare utkräver ansvar av alla andra, dock så tar han inte själv ett ansvar. Gränskontrollen är en piss i Mississippi och jag förstår att våra grannländer mest myser framför nyhetsflödet.

Du ska ta ansvar, upplåt din bostad åt en asylsökare, vi andra som inte röstade som du har den moraliska rätten att utkräva ett ansvar av dig och dina gelikar.

Jag har full förståelse för att våra grannar ser dig som ett pucko och jag hoppas att du missar tåget varenda dag på grund av att du måste lägga tid på att bli kontrollerad.

Så nu har du vaknat.. Trevligt att se att några inser vad svensk gränskontroll i kombination med svensk tolkning av Dublinförordningen i praktiken innebär.
Citera
2015-11-14, 20:00
Medlem
Renspluggs avatar
Ett till nämnvärt inlägg från terrortråden

(FB) Attacker i Paris, 2015-11-13
Citat:
"En av de misstänkta männen bakom attackerna i Paris passerade genom Grekland i oktober. Det visar ett syriskt pass som hittats på en av de döda gärningsmännen efter Paris-attackerna, rapporterar brittiska ITV."

"Franska myndigheter har bett andra länder kolla upp passet i sina databaser, enligt en grekisk poliskälla. Det har visat att mannen har varit på den grekiska ön Leros. Han har i så fall passerat Grekland på vägen till Frankrike."

http://www.expressen.se/nyheter/mang...acker-i-paris/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in