2015-11-11, 18:54
Medlem
Jag har ett antenn-uttag för TV i mitt vardagsrum, och vill sätta upp en TV i mitt kök. Bor i en "comhem-lägenhet" och vill ej behöva dra en sladd över hela lägenheten, den skulle behöva gå runt i princip hela lägenheten för att nå mitt kök. Kan man sätta upp ett nytt uttag på annat ställe i lägenheten?

Ser ej så mycket på tv så är inte intresserad av att skaffa digital, utan vill mer ha en tv jag kan se på när jag lagar mat etc. Om svaret är ja på frågan, är det något jag själv behöver stå för eller står Comhem/fastighetsskötaren för det? Bor i en bostadsrätt.

Tacksam för svar!
Citera
2015-11-11, 18:56
Medlem
Köp en antenn på Clas Ohlson, kostar runt 300 spänn.
Citera
2015-11-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Köp en antenn på Clas Ohlson, kostar runt 300 spänn.

Skulle du kunna länka? Är inte spec kunnig när det kommer till sladdar!
Citera
2015-11-11, 19:01
Medlem
Ingen sladd, jo en enkel. Men en antenn, med två spröt typ, för mottagning. Klarar de flesta baskanalerna, ibland lite mer, beroende hur långt du har till basstation i kvarteret där du bor.

Denna tex.

https://www.netonnet.se/art/ljudbild...k/164912.9109/
Citera
2015-11-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ingen sladd, jo en enkel. Men en antenn, med två spröt typ, för mottagning. Klarar de flesta baskanalerna, ibland lite mer, beroende hur långt du har till basstation i kvarteret där du bor.

Dvs sätta en antenn inne i lägenheten?

Undrar egentligen mer om det går att sätta in ett nytt uttag närmare köket alternativt om det finns någon trådlös variant?
Citera
2015-11-11, 19:07
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intens

Undrar egentligen mer om det går att sätta in ett nytt uttag närmare köket alternativt om det finns någon trådlös variant?

Klart det går, men betyder ju att det behövs dra kablar, inte så att dom kan 'trollas' på plats. Bor du i ett stjärnnät (En egen kabel in i lägenhet) Så går det enklare att göra. Bor du i kaskad nät (Serie kopplad lägenhet) Så får du överhuvudtaget inte mecka med uttaget, då du påverkar grannar. Det du då kan göra är att använda en fördelare och dra en ny kabel från tv-porten på uttaget, är det långa sträckor och du är en av dom sista i nätet kan du behöva en liten förstärkare.

Men kabeldragning blir det definitivt oavsett, om du vill använda kabel-tv. Inga genvägar.
Citera
2015-11-11, 19:09
Medlem
Citat:

Titta på länken. Du kan gömma den bakom tv:n. Liten som ett paket socker.
Citera
2015-11-11, 19:21
Medlem
Citat:
Titta på länken. Du kan gömma den bakom tv:n. Liten som ett paket socker.

Yes kollade på den nu, men gör antennen att min bild blir bättre eller kommer jag då trådlöst via den kunna få kanaler på min tv i köket?
Citera
2015-11-11, 19:27
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Yes kollade på den nu, men gör antennen att min bild blir bättre eller kommer jag då trådlöst via den kunna få kanaler på min tv i köket?

Det han pratar om är att ta in marksända utbudet istället för att använda kabel-tv, beroende på var du bor, vilken mottager du har, vilka kablar du använder och vilka kontakter som används så varierar din mottaggning. Du tar alltså in signal från luften med antenn. Vill du använda dig av kabel-tv så använder du dig av kabeln du har in i din lägenhet, som är som det låter, tv via kabel istället.
Citera
2015-11-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Det han pratar om är att ta in marksända utbudet istället för att använda kabel-tv, beroende på var du bor, vilken mottager du har, vilka kablar du använder och vilka kontakter som används så varierar din mottaggning. Du tar alltså in signal från luften med antenn. Vill du använda dig av kabel-tv så använder du dig av kabeln du har in i din lägenhet, som är som det låter, tv via kabel istället.

Okok, jag förstår. Omstrukturerar frågan lite. Hur får jag enklast in tv-kanaler i mitt kök om jag inte vill köpa digital-tv? Som sagt känns det knepigt att dra en sladd genom hela lägenheten!
Citera
2015-11-11, 19:53
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Okok, jag förstår. Omstrukturerar frågan lite. Hur får jag enklast in tv-kanaler i mitt kök om jag inte vill köpa digital-tv? Som sagt känns det knepigt att dra en sladd genom hela lägenheten!

Alla har ju olika tankesätt om hur man gör och vad som passar en själv/vad som Känns bäst. Mig personligen hade helt enkelt ringt en antennfirma, pröjsat 1500 för att få en kabel indragen till köket och varit nöjd nästkommande 10+åren jag bor där.

Andra alternativet är att köpa någon valfri antenn från kjell%co och hoppas att det blir bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in