2015-11-12, 12:28
Medlem
Utmärkt läge för SD att nu börja föra fram kriminalpolitiken med riktigt skarpa förslag. Jag anser att just den biten har kommit lite i skymundan fastän det är där vanligt hederligt folk märker de negativa sidorna av invandringen som mest, (Jo så är det, ingen ska få mig att tro något annat.).

Lyfta fram läget inom skolan. Vad göra? Socialtjänsten, o.s.v.
Citera
2015-11-12, 12:48
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det jag försöker förklara är att SD under lång tid har haft ideologiska skäl för sin åsikt, medan övriga partier på sistone fått pragmatiska skäl för samma åsikt. Enbart därför att SD:s ideologi hade inneburit att gränserna stängts för flyktingar innebär inte att den underliggande ideologin därför blir korrekt.
Men övriga partier har haft fel väldigt länge och har ändå framtill nu varit fräcka nog att försöka framställa invandringen som lönsam och allmänt positiv för vårt land. Senast förra året satt folkpartiministern Ullenhag och pekade på Sandvikenrapporten som belägg för att dagens invandring skulle vara ekonomiskt lönsam.
Citera
2015-11-12, 12:56
Medlem
Citat:
Enbart därför att SD:s ideologi hade inneburit att gränserna stängts för flyktingar innebär inte att den underliggande ideologin därför blir korrekt.
Sant. Dock kan den ses som korrekt val för vår nations fortsatta självbestämmande, i läget då övriga alternativ leder till nationalstatens avskaffande.
Citera
2015-11-12, 13:02
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazsaros
Sant. Dock kan den ses som korrekt val för vår nations fortsatta självbestämmande, i läget då övriga alternativ leder till nationalstatens avskaffande.
Vad som är "korrekt" politiskt är ofta en värderingsfråga.
Vi skulle ju kunna ta in 100.000 somalier till och sänka vår egen välfärd ännu mer.
Citera
2015-11-12, 13:05
Medlem
Citat:
Det är förstås en gissning, men inte är det många som skulle välja SD om man skärper sin ideologi tillbaka mot den som gällde på 1990- och 2000-talet ?

Det fanns ju ett parti med ännu tydligare sådan profil, men hur gick det för dem ?

Säg mig - vad är det för ideologi som håller samman Svenska Folkpartiet i Finland? Vad är det som gör att det partiet samlar snart sagt varje självidentifierande finlandsvensk?
Citera
2015-11-12, 13:11
Medlem
gubbroras avatar
Det är många i tråden som verkar fixerade vid att SD har /har haft rätt. Jag tror att det är helt ointressant för folk i allmänhet. Folk är intressserad av vem som gör något. KD och M har sett till att driva S till att införa gränskontroller. SD har åkt på höstsemester till grekiska öarna och delat ut ljuglappar. SD har under det senaste året framgångsrikt pekat på sig självsom det enda oppositionspartiet pga DÖ. KD avskaffade under en helg det argumenetet.

Det gör att spelplanen är helt ny. SD är inte längre det enda oppositionspartiet, SD är inte partiet som leder debatten hur hantera flyktingmottagandet. Av det jag sett hittills så hanterar man den nya situationen uselt. Om SD börjar sjunka i opinionssiffrorna så ska det bli intressant att se hur man hanterar detta. Vissa i tråden tycker att man ska gå höger ut och bli tuffare oklart vilka man skulle plocka röster av andra tycker man ska bli mer mainstream vilket har sina problem.

Det kan vara värt att peka på att de flesta riksdagspartier haft valresultat i paritet med det SD fick i valet. centerpartiet hade 1973 25,1 %, Folkpartiet hade så sent som 2002 13,4% vänsterpartiet fick 12.0% 1998, så det kan svänga snabbt.

Oavsett vilka som har rätt, vilka som var först, vilka som vill mest, så är den politiska spelplanen helt annorlunda nu jämfört med för en månad sedan. SDs problem är att man haft en rekordsnabb tillväxt vilket kan innebära att man har en låg lojalitet bland de nya sympatisörerna. Därför är det spännande att se vilken väg SD kommer att välja
Citera
2015-11-12, 13:15
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
KD och M har sett till att driva S till att införa gränskontroller.
Det vi ju faktiskt inte.
Själv tror jag att det helt enkelt är verkligheten som tvingat S.
Citat:
Folk är intressserad av vem som gör något.
Javisst, men vågar vi hoppas på att 7k vågar genomföra en politik som de framtill nu stämplat som främlingsfientlig etc?
Jag tvivlar faktiskt.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-11-12 kl. 13:19.
Citera
2015-11-12, 13:17
Medlem
FritzDaCats avatar
.
Citera
2015-11-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är många i tråden som verkar fixerade vid att SD har /har haft rätt. Jag tror att det är helt ointressant för folk i allmänhet.
Nej det är "ointressant" för dem som visat sig ha fel, på samma sött som kommunalpolitrukerna/politikerna tycker att det inte ska ältas i kommunisttiden. Jag kan gå med på viss eftergivenhet, efter det att de smutsiga byken har tvättats offentligt och de ytterst ansvariga antingen bett om ursäkt eller fått sina rättmätiga straff (varav ett är skammen).
Citera
2015-11-12, 13:20
Medlem
Creaturs avatar
Jag tror också att den nya situationen kan bli mycket knepig för SD. Nu gäller nya spelregler och de vanliga partierna kan göra saker som tidigare bara föreslagits av SD. Och i media diskuteras frågor som asylsökande barns ålder och invandringens kostnader öppet. Om utvecklingen inte avlöper alltför dåligt så kommer folk att uppleva att politikerna har tagit tag i problemen. SD kommer därmed inte att behövas längre, varken för att ta upp tabu-ämnen eller för att få igenom hårdare kontroller eller för att möta folks upplevelse av att det officiella Sverige inte lyssnar till deras oro kring invandringens effekter.

I det läget kommer SD antagligen att bli mer radikala. Men då tappar de alla de väljare som inte är speciellt rasistiska utan bara var bekymrade över att politikerna inte tog problemen på allvar och inte ville ha en öppen diskussion.

Dilemmat är alltså att bli mer rasistiska/fascistiska, och då stöta bort 99% av folket, eller att bara bli ett parti bland andra som förespråkar mer kontroll osv. Väljer de den sistnämnda vägen kan de alltid gasta om att de var först och de andra bara härmar dem. Men sånt är inte så intressant för de flesta, och dessutom kan de vanliga partierna påpeka att situationen är en helt annan nu än i alla år då SD skrek att vargen kommer. Partiets historia tyder snarare på att de kommer att gå den förstnämnda vägen och åter bli de rasister/fascister de en gång var (och som vissa av dem kanske alltid var innerst inne).

Om åtgärderna regeringen nu gör för att hantera asylströmmen är rätt eller ens effektiva kan diskuteras, men en sidoeffekt kan mycket väl bli att SD elimineras som maktfaktor i svensk politik.

Edit: cred till Gubbröra som just formulerade det jag ville säga bättre än jag kunde.
Senast redigerad av Creatur 2015-11-12 kl. 13:26.
Citera
2015-11-12, 13:21
Medlem
MorkaKrafters avatar
Jag hoppas SD börjar driva en hårdare linjer för utträde ur EU. Tycker de lägger allt för lite fokus på detta. Tror det kommer bli nästa heta fråga, speciellt när man nu diskuterar att flyktingarna ska omfördelas runtom i unionen (vilken ALDRIG kommer accepteras av de invandringskritiska nationerna). Sen finns det ju en stor chans att Storbritannien kommer lämna samarbetet redan nästa år.
Citera
2015-11-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorkaKrafter
Jag hoppas SD börjar driva en hårdare linjer för utträde ur EU. Tycker de lägger allt för lite fokus på detta. Tror det kommer bli nästa heta fråga, speciellt när man nu diskuterar att flyktingarna ska omfördelas runtom i unionen (vilken ALDRIG kommer accepteras av de invandringskritiska nationerna). Sen finns det ju en stor chans att Storbritannien kommer lämna samarbetet redan nästa år.
Nej utträde ur EU är ingen hit eller valvinnare. Bättre att plädera för ett mer demokratiskt, löst, EU. som fokuserar på handel och välstånd. Och faktiskt, yttre gräns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in