2015-11-14, 20:04
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xevanger
Denna tråd vänder sig till personer som inte ger pengar till biståndsorganisationer. Jag är väl medveten om att det finns många organisationer som är illa skötta - men det finns minst lika många bra. Ni som inte ger pengar till seriösa biståndsorganisationer - varför gör ni inte det?

Staten tar ca 2500kr av mig varje år för att fördela ut till diverse biståndsorganisationer, Jag tycker 2500kr per år är tillräckligt och därför ger jag inget utöver det.
Citera
2015-11-14, 20:28
Medlem
Därför att girigbukar likt Bengt Westerberg skor sig på välgörenhetsorganisationer.
Citera
2015-11-19, 19:19
Medlem
Tycker också detta är fantastiskt. Tror faktisk aldrig jag sett någon annan person lägga pengar i rödkorsetburken vid kassan (lägger mycket sällan något själv) trotts detta är snitt svensken mycket givmild och betalar gärna världens högsta skatter som sedan förvaltas på ett vis som antagligen innebär ett ännu större svinn än vad burkjäveln hade gjort. Nej snitt-svenne har inte förstår innebörden av orden skatt eller ekonomi.
Citera
2015-11-20, 08:32
Medlem
BrotherJohns avatar
Cheferna tar ju ut miljonlöner. Det är bara bluff och båg. Alla pengar går ju till administration. De som pengar till välgörenhetsorganisationer gör det bara för att må bra själva. De har knappast tänkt till rationellt. Dessutom är jorden överbefolkad som någon annan påpekade. Det skulle inte vara dumt om ett antal miljarder dog tror jag.
Citera
2015-11-20, 09:06
Medlem
Luriosans avatar
Min farmor tycker att man borde skicka ner kondomer till såna länder istället för pengar. För varje sponsrad unge skapar de ju minst fem till som också ska sponsras osv. Hur fan ska man ha råd att ta hand om en familj som man inte har någon koppling till?

Välgörenhetsorganisationerna är inte välgörenhet förrän cheferna har fått sin feta årslön. Hur mycket som helst försvinner också i administrativa kostnader och dylikt trams. Hade en större del av donationerna gått till sitt ändamål hade jag gärna donerat mer. Dessutom ska man bli nerringd ett par gånger varje månad i resten av ens liv bara för att man donerat pengar en gång. Sluta ring och stör likt ett Jehovas vittne!!

Jag föredrar att donera pengar via kollekten när jag är på en gudstjänst. Dels för att det är anonymt och dels för att det är trevligare att göra det under en gudstjänst med musik och glada tanter. För övrigt brukar jag donera kläder som jag inte vill ha till Röda Korset och brukar handla böcker på Pingstkyrkan. Så ja, jag gör något i alla fall.
Citera
2015-11-20, 19:57
Medlem
Oresonligt högt skattetryck.
Citera
2015-11-20, 20:02
Bannlyst
Jag ger 19,950 kr i månaden
Citera
2015-11-21, 18:04
Medlem
Det finns mycket att lägga pengar på. Forskning om sjukvård, hjälp till U-länder, tiggare i sverige, hemlösa m.m.
Jag lägger 52% av min lön och 20% (moms) av allt jag handlar i en pott som jag överlåter till staten och kommunen att förvalta och fördela på bästa sätt.
Citera
2015-11-21, 19:36
Medlem
All den skatt jag betalar tycker jag räcker gott.
Citera
2015-11-22, 01:40
Medlem
Därför att jag redan betalar tillräckligt mycket i skatt för godhet. Jag har inget behov att försöka köpa bli ännu mer god.
Citera
2015-11-22, 14:20
Medlem
svampgaffels avatar
Så länge jag inte är ekonomiskt oberoende tänker jag inte skänka en krona till någon tiggare eller organisation. Min lojalitet ligger hos mig själv, min familj och mina närmaste vänner - ett helt rationellt sätt att resonera och historiskt sett inga konstigheter. En helt oacceptabel inställning enligt gällande vänsternormer såklart.
Citera
2015-11-22, 21:32
Medlem
Enydrions avatar
Jag tycker det skulle införas en rad på deklarationsblanketten där man kan skriva in hur mycket man vill skänka, det skulle staten sedan dra, och man kunde på internet välja vilka organisationer som ska få vilket belopp av det. Detta skulle sedan bli offentlig uppgift, så man kan kolla alla personer tex Kjell Bergkvist, skavlan, Fridolin osv hur mycket de skänkt själva i verkligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in