2015-11-10, 20:26
Medlem
Som så många andra fantiserar jag om att bygga upp ett kapital för att i framtiden kunna leva (helt eller delvis) på avkastning. Jag är 30 år gammal och börjar i stort sätt från noll, både vad det gäller kunskaper och kapital. Jag har läst en massa bloggar av folk med liknande fantasier och upptäckt flera olika strategier.

Många tycks fokusera på att kontinuerligt köpa aktier i stora stabila företag med hög utdelning. Utan att lägga nån större vikt aktiekurs. Andra verkar jobba med kortsiktiga köp för att tajma en kursuppgång. En tredje skola förespråkar billiga aktierfonder, helst indexfonder.

För mig står det mellan det första och sista alternativet, d.v.s långsiktigt ägande av aktier för utdelningen, eller en blandning av olika index och aktiefonder med låg avgift.

Mitt ända vapen är att jag har rätt hög inkomst och tänker börja investera 11k i månaden. Räknar även med att kunna öka det med tiden. Jag är någorlunda intresserad och kan avvara någon timme i veckan om det krävs.

Med risk för att det är ett uttjatat ämne, har någon några intressanta synpunkter ang detta?
Citera
2015-11-10, 20:37
Medlem
icecools avatar
Jag har precis börjat (kört 2 månader). Sparar 5000 / mån i billiga indexfonder! Jag kör på avanza zero, spiltan invest, en Europafond, en USA och en global. Har inte bestämt någon fast ratio mellan fonderna än.
Citera
2015-11-10, 21:07
Medlem
Hej,
Låter som min huvudsakliga plan. Vad är ditt mål med sparandet?
Citera
2015-11-10, 21:30
Medlem
Isnatts avatar
Jag köper aktier/fonder varje månad oavsett vad. Men eftersom jag har kanske 8 olika innehav i aktier så brukar jag köpa den som gått ner mest. Har Kopparbergs gått upp 8% den månaden och ncc ner 8% så köper jag ncc.

Det beror ju mycket på hur mycket man kan köpa för men min plan är som så att när jag får lön förs 1000:- över till mitt isk på Avanza. Det som jag sen har över i slutet av varje månad för jag också över och det kan ju vara allt från 1000:- till 8000:- men brukar väl vara 4000:- i snitt.
Jag började med fonder och har en bra bas av det men köper nästan bara aktier nu.
Citera
2015-11-10, 21:58
Medlem
TheDeans avatar
Jag siktar på att alltid slå index, vilket jag har gjort med 10 procentenheter hittills i år. Trots det har jag ett mindre månadssparande i en icke-förvaltad indexfond (Avanza Zero). Främst för att jag hellre håller min buffert någonstans där de faktiskt växer än på ett bankkonto.

Ett alternativ till fonder, om du samtidigt vill sprida dina risker är att handla investmentbolag som Investor, Lundberg, Ratos, Bure eller Spiltan (som du handlar på Alternativa Aktiemarknaden). Du slipper då förvaltningsavgiften samt får själv bestämma vad du vill göra med din utdelning.

Min portfölj består av större innehav i Lundberg, Ratos och Handelsbanken samt några mindre innehav i bolag jag tycker är intressanta, bland andra Anoto, Fortnox och Elos. De senare köper och säljer jag mer aktivt.
Citera
2015-11-10, 22:03
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
För mig står det mellan det första och sista alternativet, d.v.s långsiktigt ägande av aktier för utdelningen, eller en blandning av olika index och aktiefonder med låg avgift.

Det är nog smart att hoppa över mellanalternativet, det om att tajma marknaden. Inte många på jorden som klarar det.

Dock behöver ju inte ett alternativ utesluta det andra av det alternativ du har kvar. Helst om du skall investera 11 K/månad så finns det inget som säger att du antingen måste köpa fonder eller aktier.

Jag investerar i både och som Isnatt också verkar göra. Om du "bara" kunde lägga undan 500kr per månad hade ju fonder varit det givna. Men med din kassa skulle jag nog satsat på båda eftersom utgångsläget är kalasbra.
Citera
2015-11-10, 22:22
Medlem
icecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtim
Hej,
Låter som min huvudsakliga plan. Vad är ditt mål med sparandet?

Har inte definierat ett tydligt mål än. Men siktar på att ha en klump pengar som ger en avkastning som jag kan leva på med hyfsad standard. Jag är 27 år. Känner väl att det får ta 20-30 år. Finns massor av "räknare " googla på beräkna avkastning eller liknande. Vad är ditt mål?
Citera
2015-11-10, 22:46
Medlem
Jag har inte kommit fram till ett exakt mål ännu, men det handlar om skapa en passiv inkomst längre fram, låt säga om 15-20 år.

Att blanda sparande i fonder med att bygga upp en aktieportfölj kanske inte är så dumt. Jag tänker att det är bättre att ha en bred aktieportfölj med stabil utdelning än en massa fonder som återinvesterar utdelningen den dag man vill börja leva av avkastningen. Eller tänker jag fel?
Citera
2015-11-11, 06:18
Medlem
TheDeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtim
Jag har inte kommit fram till ett exakt mål ännu, men det handlar om skapa en passiv inkomst längre fram, låt säga om 15-20 år.

Att blanda sparande i fonder med att bygga upp en aktieportfölj kanske inte är så dumt. Jag tänker att det är bättre att ha en bred aktieportfölj med stabil utdelning än en massa fonder som återinvesterar utdelningen den dag man vill börja leva av avkastningen. Eller tänker jag fel?
Ingenting hindrar dig från att sälja av fonderna och köpa utdelningsaktier när du känner att du vill börja leva på direktavkastningen. Se bara till att inte köpa fonder med alltför höga förvaltningsavgifter.
Citera
2015-11-11, 06:22
Medlem
icecools avatar
Jag har tänkt samma tanke men kommit fram till att det där med utdelning inte har någon betydelse, det enda man får göra är att sälja fondandelar och ta ut pengar. Jag tycker att krånglet att sälja går jämt upp med krånglet att återinvesteras utdelningar i uppbyggnadafasen.

Jag tycker absolut det är en god idé att blanda aktier och fonder, och det är nog något jag också kommer satsa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in